کد مطلب: ۷۲۱۱۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی ۴ کارشناس از قیمت خودرو/ دلار خودرو را باز هم گران می‌کند؟

پیش‌بینی 4 کارشناس از قیمت خودرو/ دلار خودرو را باز هم گران می‌کند؟

بازار خودرو همچنان در رکود است، اما قیمت آن روند صعودی را در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد روند صعودی ارزش دلار در حال تخلیه در سایر بازارهاست. اما کارشناسان درباره‌ آینده بازار خودرو چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سایه سنگین رکود همچنان بر سر بازار خودرو کشور قرار دارد. فعالان بازار می‌گویند معاملات هنوز به سطحی نرسیده که بتوان گفت بازار از رکود خارج شده است. در این میان، تنها این خودروهای داخلی هستند که در بازار معامله می‌شوند و بازار خودروهای خارجی در رکود کامل به سر می‌برد. اما قیمت خودرو چندان با رکود حاکم بر بازار هم‌گام نیست.

با نگاهی به سایت‌های آگهی خرید و فروش خودرو می‌توان مشاهده کرد که قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند. به نظر می‌رسد با رشد ناگهانی نرخ دلار و سقف‌شکنی تاریخی آن بازار خودرو بار دیگر با رشد قیمتی عجیبی همراه شود.

کارشناسان حوزه صنعت خودرو نیز پیش‌بینی‌های مشابهی در رابطه با روند بازار و قیمت‌ها دارند.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور عملی شود، بر قیمت خودرو در بازار تاثیر می‌گذارد. اما نکته قابل توجه این است که اجرای این طرح زمان‌بر است.

او افزود: اگر فرآیند واردات همین حالا آغاز شده باشد، خودروهای خارجی سال آینده وارد بازار می‌شوند و خودروهای داخلی با ورود این خودروها، 10 تا 20 درصد کاهش قیمت خواهند داشت.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده قیمت‌ها روند صعودی را در پیش بگیرند. چراکه قیمت دلار در حال افزایش است. از طرف دیگر، فرآیند پلاک‌گذاری خودروها متوقف شده و عرضه خودرو به بازار رو به کاهش است.

قیمت خودرو تحت تاثیر اخبار سیاسی

برخی از کارشناسان التهاب موجود بازار را تحت تاثیر اخبار سیاسی منتشرشده در کشور می‌دانند.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر اخبار سیاسی ناامیدکننده نظیر احتمال عدم توافق در برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، بازار خودرو را ملتهب کرده است.

او افزود: پیش از این خریداران منتظر خودروهای وارداتی بودند. اما با توجه به کسری بودجه دولت و چاپ پول در سال‌های گذشته، انتظارات تورمی در بازارها بالا رفته و مردم سرمایه‌های خود را روانه بازارهایی همچون بازار خودرو کردند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده هم رکود این بازار را ترک نکند و همچنین روند افزایش قیمت خودرو ادامه داشته باشد.

قیمت خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفت: تنش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی کشور بر روند بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. چراکه این اتفاقات بر نوسانات فعلی دلار افزوده و از آن‌جایی که بازار خودرو هم یک بازار دلاری است، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در هفته‌های آینده با افزایش همراه شود.

او در رابطه با تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها توضیح داد: اخباری که در رابطه با واردات خودرو به کشور منتشر می‌شود، دیگر هیچ تاثیری در قیمت‌ها و روند بازار خودرو ندارد. البته با شیوه‌ای که قرار است واردات صورت بگیرد، هیچ تغییری در قیمت خودرو ایجاد نمی‌شود. زیرا این طرح هم، مانند تولید خودرو قرار است در انحصار کامل اجرا شود.

کوچ سرمایه‌گذاران به بازار خودروهای خارجی

پیش از این نیز اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار همچنان در رکود به سر می‌برد. در بازار خودروهای داخلی، برخی از خودروها در چند روز اخیر گران شده و به‌ندرت خرید و فروش اتفاق می‌افتد.

او توضیح داد: اما سطح معاملات در بازار خودروهای خارجی بسیار پایین است و قیمت خودرو نیز در چند روز اخیر با افزایش همراه شد. اکثر خریداران خودروهای خارجی، برای سرمایه‌گذاری به سمت این خودروها می‌روند و برای مصرف آن‌ها را خریداری نمی‌کنند.

کرمی یادآور شد: اگر بازار به روند کنونی خود ادامه دهد، خودروهای داخلی با جهش قیمت همراه می‌شوند. اما به نظر می‌رسد بازار خودروهای خارجی در هفته‌های آینده هم با نوسانی همراه نشود. البته به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده هم رکود همچنان در بازار خودرو جولان دهد.

برای مطالعه بیشتر حبر زمان واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.