کد مطلب: ۴۵۵۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟

در دوره کرونا، چه کسانی شغل خود را از دست دادند؟

بررسی مطالعات انجام شده بر روی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مشاغل و اظهارات مسئولان نشان می‌دهد در کمترین حد حدود سه میلیون نفر بیکار می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی مطالعات انجام شده بر روی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مشاغل نشان می‌دهد در کمترین حد حدود سه میلیون نفر بیکار می‌شوند.

نتایج بررسی‌های مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تحت سناریوهای مختلف بین ۷/۵ تا ۱۱ درصد از ستانده اقتصاد در‌نتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. همچنین بین دو میلیون ۸۷۰ تا شش میلیون و ۴۳۱ هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست خواهند داد.

براساس این گزارش تأثیرپذیری دهک‌های پایین (محروم‌تر) بیشتر خواهد بود.

همچنین عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: شش میلیون شاغل و دو میلیون بنگاه تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده‌اند که از این تعداد ۴۷ درصد بیمه نشده بودند. براساس اینکه حدود ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم، در واقع یک چهارم آنها به‌دلیل شیوع این بیماری دچار مشکل شده‌اند.

موسسه مطالعات بازرگانی وابسته به وزارت صنعت نیز کاهش اشتغال موقتی در حدود سه میلیون نفر در اصناف را پیش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان اصلی وزارتخانه به مسائل بیکاری در خصوص میزان بیکاری ثبت شده برای دریافت بیمه بیکاری گفته است: تعداد افرادی که تا به امروز در سامانه درخواست بیمه بیکاری وارد و ثبت نام کرده‌اند، ۸۴۰ هزار و ۹۴۴ نفر است که از این تعداد ۷۰۳ هزار و ۴۳۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شده‌اند.

در این خصوص وزارت کار ۱۳ رسته شغلی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند معرفی کرده است که این مشاغل مشمول دریافت وام کرونا ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی می‌شود که مقرر شده از دهه سوم خرداد ماه واریزی‌ها انجام شود.

پیش از این علاالدین ازوجی، مدیر کل سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: از دهه سوم خرداد ماه به مرور وام مشاغل واریز می‌شود.

وی افزود: در خصوص صاحبان مشاغلی که بیمه نیستند، به تجارت‌نیوز گفت: در مصوبه ستاد اقتصادی کرونا، پرداخت وام به مشاغلی که بیمه هستند در اولویت است؛ اما در حال بررسی هستیم تا از صاحبان مشاغلی که مجوز دارند ولی بیمه نیستند نیز به نوعی حمایت شود.

باید دید سیاست‌ای حمایتی دولت می‌تواند هر چند ناچیز اما بخشی از مشکلات مشاغل را حل کنند تا به تعطیلی نرسد.

چع

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.