کد مطلب: ۳۴۲۲۲۲

رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

با گرانی ارز قیمت کالاهای اساسی گران نشد / کمبودی در بازار وجود ندارد

با گرانی ارز قیمت کالاهای اساسی گران نشد / کمبودی در بازار وجود ندارد

رئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید: قیمت ارز منجر به گران شدن کالاهای اساسی نشده است و چنانچه واحد صنفی کالاهای ثبت سفارش‌شده قبلی را با نرخ ارز فعلی به مصرف‌کننده نهایی فروخته، با آن برخورد شده است. بدون شک تثبیت و کاهش نرخ ارز می‌تواند قیمت کالاهای اساسی را در بازار ارزان کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای نخستین بار با رئیس جدید اتاق اصناف ایران دیدار کرد.

سعید ممبینی در جلسه مشترک با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا با کاهش قیمت دلار ، قیمت کالاهای اساسی در بازار ارزان نشده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: معمولا افزایش قیمت کالا از شبکه تولید انجام گرفته است. این در حالی است که ما با تولیدکنندگان هم درباره چسبندگی افزایش قیمت ارز و تاثیر آن در کالاهای اساسی صحبت‌هایی را مطرح کرده‌ایم. تولیدکنندگان هم بر این باورند که با افزایش یک‌باره قیمت ارز زیان‌های سنگینی را متحمل شدند و دیگر نتوانستند کالاهای مورد نظر خود را تهیه کنند.

او در ادامه افزود: با بررسی‌های انجام‌گرفته شاهد بودیم که قیمت ارز منجر به گران شدن کالاهای اساسی نشده است و چنانچه واحد صنفی کالاهای ثبت سفارش‌شده قبلی را با نرخ ارز فعلی به مصرف‌کننده نهایی فروخته، با آن برخورد شده است. بدون شک تثبیت و کاهش نرخ ارز می‌تواند قیمت کالاهای اساسی را در بازار ارزان کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر این‌که گرانی با گران‌فروشی فرق دارد، اعلام کرد که گرانی برخی محصولات در بازار هیچ ارتباطی با اصناف ندارد و می‌تواند عوامل مختلفی غیر از فروشنده‌ها داشته باشد. گرانی با گران‌فروشی فرق دارد و ممکن است یک یا چند واحد صنفی اقدام به گران‌فروشی کنند که قطعا با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

ممبینی گفت: اصناف تنها توزیع‌کننده و فروشنده محصولاتی هستند که در بازار عرضه می‌شوند و آن‌ها سود قانونی و منطقی خود را روی قیمت این کالاها می‌کشند و حتی در زمینه برخی کالاهای اساسی نیز مسئولیت توزیع به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار سپرده شده و می‌توانیم در صورت توزیع شدن در شبکه اصناف بر آن‌ها به دقت نظارت کنیم.

او درباره وضعیت کنونی بازار هم اظهار کرد: رکود سنگینی بر بازار حاکم شده است و گرانی‌های اخیر به بازاریان نیز صدمه زیادی وارد کرده است. بنابراین هر قدر قیمت کالاها متعادل‌تر شود و کاهش یابد، اصناف و کسبه راضی‌تر هستند، چرا که افزایش قدرت خرید مردم، رونق بیش‌تر بازار آن‌ها را در پی خواهد داشت. اما باید به این نکته توجه کنیم که هیچ کمبودی در بازار نداریم و درباره تامین کالاهای مورد نیاز مردم ثبات نسبی به وجود آمده است.

این مسئول صنفی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هر ساله اتاق اصناف ایران از کمبود بودجه برای نظارت و بازرسی بازار انتقاد می‌کند و هیچ اتفاقی در راستای اصلاح آن از سوی مجلس و دولت نمی‌افتد؟ اظهار کرد: مقرر شده تا کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه به ما کمک کند. اما نباید از حق بگذریم با وجود کمبود بودجه و اعتبار هیچ قصوری از سوی اصناف صورت نگرفته و نظارت‌ها و بازرسی‌ها به‌طور منظم صورت می‌گیرد و پرونده‌های بسیاری در این زمینه تشکیل شده است.

او هم‌چنین در بخش دیگر سخنانش درباره مبارزه با قاچاق کالا وارز اشاره کرد و گفت: اصناف آمادگی کامل برای مبارزه با قاچاق کالا را دارد و خودشان در این زمینه داوطلب هستند. چرا که مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند تقویت تولیدهای داخلی از نظر کمی و کیفی را در پی داشته باشد.

قانون نظام صنفی اصلاح می‌شود

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در قانون جدید، شورای پول و اعتبار به شورای عالی پول و اعتبار ارتقا پیدا کرده است و اصناف نیز به عضویت این شورا درخواهد آمد؛ چرا که می‌خواهیم از نظرات آنها نیز استفاده کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این جلسه به آن پرداختیم مسئله نظارت و تنظیم بازار و نقش اتاق اصناف در این باره است. به‌زودی جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌کنیم تا آن را بررسی و ببینم چگونه می‌شود از ظرفیت‌های اتاق اصناف در این زمینه استفاده کرد.

رابطه گرانی ارز و قیمت کالاهای اساسی

رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی می‌گوید: درباره صندوق مکانیزه فروش نیز بحث‌های متعددی در گرفت و در این زمینه رویکرد ممیزمحوری حذف و سامانه‌محوری و اطلاعات‌محوری جایگرین آن می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کنیم مسئله بودجه است که باید آن را در ساختار بودجه مجددا ارزیابی کنیم و امکان بهره‌گیری اتاق اصناف از منابع اعتباری و بودجه دولت در سال ۹۸ را فراهم کنیم تا اتاق اصناف ایران بتواند ماموریت‌های خود را در زمینه نظارت و بازرسی بازار انجام دهد.

او ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که با رئیس هیئت اتاق اصناف ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت این بود که توافق کردیم موارد و نکاتی که به عنوان اصلاحیه باید در قانون نظام صنفی مورد توجه قرار گیرد تا یک ماه دیگر به کمیسیون اقتصادی مجلس داده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: یکی دیگر از نکاتی که مورد بررسی و بحث قرار گرفت این بود که در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به رئیس قوه قضاییه مبنی بر این که آنها باید در تعیین نوع مجازات‌ها نظر بدهند، یک نسخه از قانون برای آنها ارسال می‌شود و با توجه به این که اصناف خود به صورت مستقیم با این مسئله درگیر هستند و می‌توان از نظر آنها نیز استفاده کرد یک نسخه نیز برای رئیس هیئت اتاق اصناف می‌فرستیم تا نظراتش را درباره اصلاح قانون دریافت کنیم.

او با بیان این که اتاق اصناف با توجه به گستردگی و وسعتی که دارد به عنوان یک رکن در اقتصاد ایران شناخته می‌شود گفت: اتاق اصناف ایران باید بر این اساس در تصمیم گیری‌ها مشارکت بیشتری داشته باشد و یکی از جاهایی که اتاق حضور نداشته است شورای پول و اعتبار بود که در قانون جدید بانک مرکزی این شورا به شورای عالی پول و اعتبار ارتقا پیدا کرد.

پورابراهیمی گفت: در زمینه صندوق مکانیزه فروش نیز بحث‌های متعددی در گرفت و در این زمینه رویکرد ممیز محوری حذف و سامانه‌محوری و اطلاعات‌محوری جایگرین آن می‌شود. بررسی قانون صندوق مکانیزه فروش به اتمام رسیده و قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون کار به همین صورت در مراحل نهایی تصویب و ابلاغ قرار دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.