کد مطلب: ۴۲۷۶۱۶

آخرین اخبار از انتخابات مجلس یازدهم / احتمال افزایش تعداد کاندیداهای ردصلاحیت شده

آخرین اخبار از  انتخابات مجلس یازدهم / احتمال افزایش تعداد کاندیداهای ردصلاحیت شده

اگرچه یازدهم بهمن ماه آخرین فرصت برای بررسی و رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای ردصلاحیت شده بود اما روز شنبه شورای نگهبان در اطلاعیه اعلام کرد: صلاحیت آنان که در مراحل قبلی تأیید و در شورای نگهبان احراز نشده، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،کمتر از 20 روز تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است. انتخاباتی که با ردصلاحیت‌های گسترده کاندیداها همراه شد و اما و اگرهای زیادی را درباره انتخابات مجلس یازدهم رقم زد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان این انتخابات را یکی از پرحاشیه‌ترین انتخابات مجلس در کشور می‌دانند. ردصلاحیت بیش از 90 نماینده فعلی مجلس که بیشتر آنها از طیف اصلاح‌طلبان بودند شبهاتی را علیه شورای نگهبان به وجود آورد. اگرچه در فهرست نمایندگان ردصلاحیت شده، اسامی نمایندگان اصولگرا هم به چشم می‌خورد اما برخی از تحلیلگران عملکرد شورای نگهبان را در ردصلاحیت‌های گسترده مورد نقد قرار می‌دهند. این مساله منجر به واکنش زیادی از سوی نمایندگان مجلس و حتی شخص رئیس‌جمهور شد. البته انتقادات تنها از سوی گروه‌های اصلاح‌طلب مطرح نشد، برخی چهره‌های اصولگرا همچون احمد توکلی هم در صف منتقدان از شورای نگهبان قرار گرفتند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «تفسير شماست قبول نداريم!» با اشاره به وضعیت کاندیداهای جناح‌های مختلف نوشت: «16 هزار نفر با وابستگی‌های جناحی مختلف برای حضور در رقابت پارلمان يازدهم نام‌نويسی كردند ولی صلاحيت‌ها چنان تاييد شد كه نه رقيبی ماند و رقابتی. اصولگرايان فقط در تهران ليستی 159 نفره دارند و اصلاح‌طلبان درحالی به انتخابات 19 روز ديگر می‌انديشند كه 93 درصد كانديداهايی‌شان در سراسر كشور ردصلاحيت شده‌اند و در بهترين حالت توانايی رقابت بر سر حدود 40 كرسی را خواهند داشت.»

همچنین خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت:« تاکنون 16 هزارو 33 نفر در هیات‌های اجرایی بررسی صلاحیت شده‌اند که در این مرحله با احتساب انصراف تعدادی از داوطلبان و با عدم شکایت تعدادی دیگر نسبت به نظر هیات‌های اجرایی، در نهایت صلاحیت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبان در هیأ‌ت‌های نظارت استانی و مرکزی بررسی شده است.»

فرصت دوباره برای اعتراض

اگرچه یازدهم بهمن ماه آخرین فرصت برای بررسی و رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای ردصلاحیت شده بود اما روز شنبه شورای نگهبان در اطلاعیه اعلام کرد: صلاحیت آنان که در مراحل قبلی تأیید و در شورای نگهبان احراز نگردیده، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.براساس این اطلاعیه نامزدهای ردصلاحیت شده از روز گذشته تا فردا 14 بهمن فرصت دارند تا اعتراضات خود را در شورای نگهبان ثبت کنند تا در نهایت 22 بهمن ماه نتایج آن مشخص می‌شود.

احتمال تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

در این شرایط با وجود آنکه هنوز نتایج کامل بررسی شکایت کاندیداهای ردصلاحیت مشخص نشده اما برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در انتظار تایید صلاحیت چهره‌های شاخص خود هستند.

جلال میرزایی، رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در گفتگو با ایسنا از احتمال تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب خبر داد و گفت: باید تا زمان اعلام نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان صبر کنیم،‌ به نظر می‌رسد احتمال اینکه افرادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در این انتخابات تایید شوند وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها، رقابت‌های انتخاباتی دو قطبی نیست، تاکید کرد: اصولگرایان به دنبال این هستند که در مناطقی که اصلاح‌طلبان حضور ندارند دو لیست پایداری و اصولگرایی ارائه شود تا نوعی دو قطبی داخلی شکل گیرد.

عينک شورای نگهبان قانون است

این اظهارنظر درحالی مطرح شد که عباس کدخدایی،سخنگوی شورای نگهبان هم در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» از افزایش تایید صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی خبر داد. وی با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: تا مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها بیش از 50 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند.تلاش می‌شود تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان در مرحله دوم بیشتر شود.

همچنین وی درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، گفت: گاهی اوقات هیات‌های اجرایی سوگیری سیاسی دارند و تحت فشار سیاسی نظرات دیگری را اعلام کرده‌اند.

البته کدخدایی بیش از این هم در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تاکید بر مساله افزایش تایید صلاحیت‌ها گفت: از مرحله قبل تا الان به تعداد تایید شده‌های شورای نگهبان، دو هزار نفر افزوده شده و بازهم امکان تغییر وجود دارد. خواهش می‌کنم صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت مقرر قانونی ما احتمال افزایش دارد.

وی افزود: بسیاری از کسانی که اصطلاحا عدم احراز صلاحیتشان اعلام شد به تأیید صلاحیت برگشتند که نکته خوبی است و این مسئله‌ای که در قانون پیش‌بینی شده امکان دقت بیشتری را برای شورای نگهبان فراهم کرده است.

همچنین کدخدایی، در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقض بي‌طرفي شوراي نگهبان با ردصلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان و خدشه‌دار شدن جمهوريت نظام با ازبين رفتن امكان رقابت در انتخابات مجلس پاسخ داد:«اين تفسير شماست و ما اين تفسير را قبول نداريم. همين پاسخ هم كفايت می‌كند؛ چون شما با نگاه سياسي به مساله نگاه می‌كنيد، در حالي كه من عرض كرده‌ام كه معيار شورای نگهبان فقط قانون است؛ بنابراين ما برای اظهارنظر به جناح سياسی افراد نگاه نمی‌كنيم. عينک شورای نگهبان قانون است و شرايط مندرج در آن.»

سامانه دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی از سوی شورای نگهبان

شورای نگهبان همچنین در ادامه فعالیت‌های خود در انتخابات مجلس یازدهم از سامانه اینترنتی به نشانی mardomnazer.shora-gc.ir برای دریافت گزارش و اسناد تخلفات انتخاباتی رونمایی کرد. کدخوایی ضمن اعلام آغاز به کار سامانه اینترنتی این شورا با عنوان «مردم ناظر»گفت: ما باید در ارتباط بیشتری با مردم خوبمان باشیم و ملت به عنوان امنای همه، باید از جزئیات اقدامات شورای نگهبان مطلع شوند، زیرا نیروی عظیمی هستند که در هر عرصه‌ای می‌توانند اثرگذار باشند.

واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند

انتخابات مجلس یازدهم در حالی دوم اسفندماه همزمان با انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود که براساس گفته رییس ستاد انتخابات کشور واجدین شرایط شرکت در این انتخابات ، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می شوند.

جمال عرف دراین باره اعلام کرد: از کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و تعداد ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عجب