کد مطلب: ۶۷۰۰۵۵

امیرعبداللهیان:

روسیه مانع توافق وین نیست

روسیه مانع توافق وین نیست

وزیر امور خارجه گفت: برای ما روشن شد که اگر با طرف آمریکایی به نقطه توافق برسیم، روسیه هیچ گونه مانعی ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای اختصاصی به سوالات خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه ایران و کرواسی پاسخ داد.

به نقل از مهر ، متن بخشی از این مصاحبه که به شکل تلویزیونی هم پخش خواهد شد، به شرح زیر است:

سوال: به یاد دارم که در ماه مارس فرمودید که انتظار می‌رود توافق هسته‌ای طی چند روز یا حتی چند ساعت نهائی شود، اکنون چهار ماه از آن وقت گذشته است و شما همواره راجع به سنگ‌اندازی‌های فراوان در مسیر توافق هسته‌ای صحبت می‌کنید. چه اتفاقی پیش آمده و چه اتفاقی پیش خواهد آمد؟

در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، در آخرین دور مذاکرات (مارس گذشته) اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد می‌کرد، پیش از هر مقطع دیگری به توافق وین نزدیک بودیم.

اما در همان ایام آمریکایی‌ها برخی از مسائل جدید را مطرح کردند؛ همکاران من ماه‌ها در وین بحث و مذاکره کردند و با سه کشور اروپایی، روسیه و چین، گفتگوهای خیلی طولانی و دقیقِ کارشناسی داشتند که به طور مثال چه اشخاص حقیقی و یا حقوقی از لیست تحریم‌ها باید خارج شوند؛ اما طرف آمریکایی به یکباره ایده جدیدی را مطرح کرد و گفت که ما باید در پاورقی متن، این عبارت را اضافه کنیم که اشخاصی که از لیست تحریم در نتیجه این مذاکرات خارج می‌شوند، ممکن است مجددا به دلایلی غیر از هسته‌ای، در لیست تحریم آمریکا قرار بگیرند.

در نتیجه ما به طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه‌هایی که پیام‌های دو طرف را تبادل می‌کردند، گفتیم آیا شما به دنبال رسیدن به توافق هستید یا به دنبال طولانی کردن مسیر توافق؟!

برخی از موضوعات هم در مسئله لغو تحریم‌ها و هم در موضوع تضمین‌های اقتصادی باعث شد که ما وارد یک فاز جدیدی از گفتگوها بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بشویم که هنوز هم ادامه دارد.

سوال: شما می‌گویید که آمریکا در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند ولی بسیاری از تحلیلگران در غرب نظرشان بر این است که روسیه توافق هسته‌ای را دچار مشکل کرده است.

چون همه ما می‌دانیم اگر ایران به بازار انرژی بازگردد و تمامی تحریم‌ها برداشته شود، غرب - با توجه به تحریم روسیه - از نفت روسیه بی نیاز می‌شود. ‌آیا معتقد هستید که این چالش‌ها از طرف روسیه است؟

در همان مقطع سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا از ما یک درخواست داشتند؛ آن‌ها به تشدید بحران در اوکراین در پی حمله نظامی روسیه و احتمال گسترش آن اشاره کردند.

لاوروف وزیر خارجه روسیه مصاحبه‌ای انجام داده بود که گویا این نگرانی برای طرف‌های غربی ایجاد شده که ممکن است در مقابل رفع تحریم‌های ایران و برجام، روسیه درخواستی را در موضوع اوکراین مطرح کند و مطالبه‌ای از طرف‌های غربی داشته باشد.

البته در آن زمان روسیه مطالبه‌ای را هم مطرح کرده بود. درخواست روسیه این بود که اگر ایران قرار است توافق را در مرحله نهایی خودش مورد تایید قرار دهد و اگر قرار است همه طرف‌ها به برجام برگردند، پس باید به گونه‌ای عمل بشود که روسیه هم نفع خودش را ببرد- به عنوان طرفی که برای بازگشت همه‌ی طرف‌ها به برجام اقدامات سازنده‌ای انجام داده است.

غربی‌ها به ما گفتند که روس‌ها انگیزه‌ای برای احیای برجام و همراهی با توافق ندارند. من بلافاصله با لاوروف تلفنی صحبت کردم، قرار گذاشتیم و چند روز بعد هم در مسکو باهم گفتگو کردیم.

برای ما روشن شد که اگر با طرف آمریکایی به نقطه توافق برسیم، روسیه هیچ گونه مانعی ایجاد نخواهد کرد. در گفتگوها با لاوروف هم متفق القول بودیم که این موضوع را دو طرف در کنفرانس مشترک مطبوعاتی اعلام کنیم.

تا الان نیز در هر تماسی که با لاوروف داشته‌ام، طرف روس تاکید دارد که اگر به نقطه توافق وین برسید، روسیه از آن حمایت می‌کند. البته غربی‌ها روسیه را از آن بخش از تعهدات شان که مربوط به برجام و تعامل با ایران می‌شود، از تحریم‌ها معاف کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس هست!