کد مطلب: ۴۳۳۶۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از بحران جدید ؛ هجوم ملخ‌ها / این اتفاق کدام استان‌ها را درگیر کرده است؟

آخرین اخبار از بحران جدید ؛ هجوم ملخ‌ها / این اتفاق کدام استان‌ها را درگیر کرده است؟

هجوم ملخ‌ها بحران جدید دیگری است که پس از کرونا و سیل در چند روز اخیر مردم چند استان را درگیر کرده است. این بحران چقدر جدی است و کدام استان‌ها از این اتفاق ممکن است متاثر شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هجوم ملخ‌ها بحران جدید دیگری است که پس از کرونا و سیل در چند روز اخیر مردم چند استان را درگیر کرده است. این بحران چقدر جدی است و کدام استان‌ها از این اتفاق ممکن است متاثر شوند؟ آخرین اخبار منتشر شده در این مورد (از ایسنا، ایرنا، ایلنا و تسنیم) را در زیر بخوانید:

ـ معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: از دوم اسفند ۲۰ هکتار زمین کشاورزی در شهرستان پارسیان برای مقابله با ملخ‌ها سم پاشی شده است.

ـ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشاهده ملخ در برخی از مزارع شهرستان آبادان گفت: ملخ امسال، متفاوت از سال گذشته است زیرا ملخ‌های سال گذشته، از نوع بالغ بودند اما اکنون ملخ مشاهده‌شده در استان بالغ نشده و نیاز به یک فاز تغذیه‌ای دارد؛ این مساله باعث خواهد شد تا ملخ‌ها از مزارع تغذیه کنند و از این رو پیش‌بینی می‌کنیم خسارت‌های بیشتری به مزارع استان وارد شود.

ـ جهادکشاورزی فارس اعلام کرده است که ملخ صحرایی، حشره‌ای به طول ۴.۵ تا ۷ سانتی متر بوده و رنگ آن از صورتی، قهوه‌ای نسبتا تیره تا زرد لیمویی با لکه‌های تیره روی بال است.

ـ رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بهره برداران بخش کشاورزی در صورت مشاهده ملخ صحرایی با سامانه ۱۵۰۴ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کنند.

ـ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از اجرایی شدن سمپاشی در عرصه‌ای بالغ بر ۲۸۰ هکتار خبر داد و این اقدام را موفقیت آمیز توصیف کرد.

ـ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبار موجب تسریع در روند مبارزه با ملخ می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر صد هزار هکتار انجام شود که هزینه‌ای بیش از 70 میلیارد ریال را در بردارد.

ـ با توجه به هجوم بی‌سابقه ملخ صحرائی در استان بوشهر، کمیته گیاهپزشکی استان بوشهر اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرده است: با توجه به هجوم بی‌سابقه ملخ صحرایی در استان در صورت مشاهده دستجات ملخ، سریعا به مدیریت جهاد شهرستان، مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان، مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یا ارسال پیامک به شماره ۰۹۱۷۰۸۰۵۰۳۵ اطلاع دهید.

ـ رئیس جهاد کشاورزی بوشهر اعلام کرد: هجوم ملخ‌ها در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است.با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از کانون‌های ورود این ملخ‌ها به کشور است در صورت عدم مبارزه جدی گستره هجوم ملخ‌ها به سایر استان‌ها نیز کشیده می‌شود که با هدف پیشگیری از این معضل اقدامات مناسبی در جریان سفر سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی خواهد شد.

ـ استاندار بوشهر با اشاره به تخصیص یک میلیارد تومان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان گفت: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی تاکنون افزون بر ۹۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر علیه ملخ‌های صحرایی سم‌‌پاشی شده است.

ـ مسئول مبارزه با ملخ‌ سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دستگاه تراکتور سازمانی و کشاورزان برای مبارزه با ملخ‌ها در استان‌ها با همکاری سایر دستگاه‌ها بکارگیری شده است.

ـ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بوشهر گفت: وضعیت هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کنترل بوده و مبارزه با این آفت به صورت مستمر در حال انجام است.

ـ مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: با بکار گیری توان و امکانات دولتی به تنهایی قادر به کنترل و مهار ملخ نیستیم، عنوان کرد: کشاورزان باید ردیابی و کنترل آفت را در مناطق محل سکونت خود به عهده بگیرند. باغداران، کشاورزان، زنبوردار، عشایر و عموم مردم در صورت مشاهده ملخ صحرایی با سامانه 1504 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس یا شماره های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین 07154522842 تماس گرفته یا به نزدیک ترین مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

ـ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده شاهد ریزش سنگین ملخ‌ها در مزارع خوزستان باشیم.

با توجه به پایش‌های انجام‌شده در حال حاضر شاهد ریزش ملخ در مزارع شهرستان‌های آبادان، بخشی از بهبهان و هندیجان هستیم و این ریزش‌ها در ادامه به دیگر مزارع شهرستان‌های استان منتقل خواهد شد.

ـ مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بارش‌های قابل توجه در پاییز و زمستان امسال و وجود رطوبت کافی در اعماق خاک، انتظار می‎رود تا بهار امسال ملخ‌های صحرایی به سیستان و بلوچستان نیز وارد شوند.

ـ رییس جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: احتمال می‌دهیم که در چند روز آینده استان کرمان میزبان ملخ‌های صحرایی باشد.در حال کانون کوبی ملخ صحرایی هستیم با وجود آنکه جمعیت این ملخ‌ها امسال نسبت به سال گذشته زیاد شده اما ممکن سال آینده یک عامل طبیعی مثل خشکسالی آن را کنترل و یا یک عامل طبیعی آن را تشدید کند اما به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنیم تا سه سال آینده با این آفت درگیر باشیم.

ـ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: نخستین مصوبه‌ای دولت برای مبارزه با ملخ صحرایی تخصیص ۲۰ میلیارد تومان است ولی اگر نیاز باشد اعتبارات دیگری تخصیص می‌یابد.

ـ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ریزش ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی گفت: مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی از جمله بوشهر آغاز شده است.

ـ مدیر جهاد کشاورزی قشم گفت: دسته‌ای از ملخ‌های صحرایی در جزیره قشم مشاهده شده و عملیات مبارزه شبانه تا مساحت ۵ هکتاری ادامه دارد.

ـ معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ازابتدای اسفند ماه جاری تاکنون ۷۵۰هکتار از زمین های کشاورزی پارسیان ازتوابع این استان به آفت ملخ صحرایی مهاجر آلوده شده است.

ـ مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: طرح پایش ملخ صحرایی در ۸ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی ملخ صحرایی در این شهرستان انجام شد.

ـ سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ‌های که اکنون به استان‌های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس هجوم آورده‌اند، ملخ‌های صحرایی هستند که با کمک شرایط فیزیولوژیکی بدن خود تغییر رنگ داده و هم رنگ ملخ‌های بومی کشور شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.