کد مطلب: ۴۲۲۵۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از هواپیمای اوکراینی / واکنش‌ها ادامه دارد / چه وعده‌هایی داده شده است؟

آخرین اخبار از هواپیمای اوکراینی / واکنش‌ها ادامه دارد / چه وعده‌هایی داده شده است؟

صبح امروز در اطلاعیه‌ای توسط ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد: بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت. اما پس از این چه اخبار دیگری منتشر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز در اطلاعیه‌ای توسط ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد: بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت . اما پس از این چه اخبار دیگری منتشر شد؟

امروز صبح رئیس جمهور درباره سقوط هواپیمای بویینگ بیانیه‌ای صادر کرد و در آن یادآور شد که مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

رئیس جمهور در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

همچنین رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

علاوه بر خبر دستور رئیسی درباره سقوط هواپیما ، امروز این خبر هم منتشر شد که دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز گزارش داد که یک منبع آگاه اظهار کرده، سازمان قضایی نیروهای مسلح در موضوع سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که صبح چهارشنبه هفته گذشته در شهریار سقوط کرد، ورود کرده است.

وزیر خارجه کشورمان نیز با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بویینگ گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

ایسنا نیز برخی واکنش‌ها را منتشر کرده است.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی و مجازات مقصرین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد.

علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است: مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دهند و مجازات شوند.

سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: با پنهان‌کاران برخورد شود و ارائه اطلاعات غلط از هزاران بمب و موشک خطرناک‌تر است.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: با مسببین شلیک به هواپیمای اوکراین برخورد شود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بیان کرد: حقیقت در همان ابتدا باید به مردم اعلام می‌شد.

نماینده زرتشتیان: برخورد قضایی با مقصران حادثه نابخشودنی سقوط هواپیما، حداقل خواسته ایرانیان است

در واکنش به این اتفاق علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تاکید بر لزوم برخورد جدی با مسئولان خاطی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: باید مشخص شود که چرا اطلاع‌رسانی در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی با تاخیر بوده این خطای بزرگی است که باید عاملان آن معرفی و مجازات شوند.

همچنین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سقوط هواپیمای مسافر بری یک فاجعه ملی بود، گفت: فاجعه مضاعف پس از سقوط هواپیمای مسافربری نحوه برخورد مسئولین با حادثه واطلاع رسلانی درباره آن بود.

کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به تایید خطای انسانی در موضوع سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی ضمن تاکید بر لزوم پیگرد قضایی افراد خطاکار تاکید کرد که عجالتا فرماندهان فرد خطاکار استعفا دهند، بد نیست یک بار شاهد استعفای مسوولان باشیم.

همچنین اعلام شد: ماهواره‌های آمریکایی محل سقوط هواپیمای اوکراینی را رصد کردند.

واکنش‌های خارجی

در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه هم در واکنش به این اتفاق گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

همچنین رئیس‌جمهور اوکراین با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است.

وزیر امور خارجه لتونی نیز در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی و تاکید کرد: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

اظهارات جدید مقامات

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد، گفت: ما موظف هستیم برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم. اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.(ایلنا)

سفیر کشورمان در لندن هم گفته است: من در اظهارات روز گذشته‌ام با رسانه‌های انگلیسی یافته‌های رسمی مسئولان مربوطه در کشورم را در آن دوره زمانی مبنی بر اینکه هواپیمای اوکراینی هدف موشک قرار نگرفته است، منتقل کردم. من بابت انتشار این اطلاعات اشتباه عذرخواهی می‌کنم و متاسفم.

این گزارش در حال بروزرسانی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دکتر قره ویسکی

    وقتی یک مانور ساده نظامی برگزار می شود آسمان منطقه کلی می شود . در شرایط جنگی کلیه مجوزهای پرواز لغو می شوند . چرا ؟ هواپیما مورد اصابت قرار نگیرد .
    در ساعت ۴ تا ۸ صبح ترافیک شدید هوایی در آسمان ایران وجود دارد چرا اصلا پروازی‌کنسل نشد ؟ چرا با توجه به شرایط جنگی و احتمال حمله هوایی یا موشکی آمریکا پروازها لغو نشد ؟
    اپراتور سامانه پدافند کاری‌کرده که هر‌نظامی ممکنه انجام بده .احساس خطر و رفع خطر . مقصر اپراتور نیست مقصر اشخاصی هستند که اجازه پرواز دادند

    • ناشناس

      دقیقا…درود بر شما

    • ناشناس

      آفرین بنظربنده هم مقصر فرودگاه است که در این شرایط اجازه پرواز داده است آنها که میدانستم سپاه پایگاه آمریکا را زده و آنها هم ایران را تهدید کرده اند چرا پروازها را لغو نکردن

  • ناشناس

    سلام چرا نیروهای مسلح سپاه پاسداران متوجه نشد که این هواپیما مسافربری است نه جنگنده آمریکایی آنهم در ارتفاع پایین که براحتی قابل شناسایی بوده،بنظرمن هنگام آماده باش جنگی هوشیاری امریست حیاتی که اگر به آن بی مبالاتی شود فاجعه جبران ناپذیردرپی خواهدداشت، خواه عمدی یا غیرعمدهیچ فرقی نمیکند.