کد مطلب: ۵۸۷۴۱۰

آخرین تحولات در مورد برجام و مذاکرات

آخرین تحولات در مورد برجام و مذاکرات

در آخرین تحولات در مورد برجام، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است آژانس، ضامن اجرای توافقات در ایران است و هر نوع حمله علیه تاسیسات هسته‌ای باید محکوم شود. همچنین به گفته سخنگوی کاخ سفید، دیپلماسی مسیر مورد انتخاب دولت بایدن درقبال ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی پیرامون ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران با ارائه یک موضع‌گیری انفعالی و دیرهنگام تصریح کرد که هر نوع حمله علیه تاسیسات هسته‌ای باید محکوم شود.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با نشریه انرژی اینتلیجنس افزود: من یک دیپلمات هستم، به استفاده از زور اعتقادی ندارم و ما کاربرد زور را محکوم می‌کنیم.

نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران

گروسی در بخش دیگری از این گفتگو به سوالی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پاسخ داد و گفت: نقش ما در آنجا غیر قابل اجتناب بوده و هست. ما برنامه اتمی ایران را در کل و فراتر از برجام زیر نظر داریم. برجام یک توافق خاص است که ما وظیفه داریم تا فراتر از بازرسی‌های معمول و اقداماتی که در ایران صورت می‌دهیم، چه هوا آفتابی باشد، چه بارانی، اقدامات بیشتری را صورت دهیم.

وی افزود: ما ضامن اجرای (این توافق) یا هر آنچه تصمیم‌گیری شود هستیم. این ساده‌ترین توصیف از کاری است که ما انجام می‌دهیم. مدیرکل آژانس اذعان کرد که مسائل اخیر بر سر پرونده اتمی ایران پس از آن آغاز شد که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و ایران هم به تدریج از تعهداتش ذیل این توافق فاصله گرفت.

وی بدون اشاره به حسن نیت ایران مدعی شد که برای جلب رضایت تهران در خصوص انجام حداقل بازرسی‌ها و راستی آزمایی از مراکز اتمی ایران، چندین بار به کشور سفر کرده و توافقات موقتی را به دست آورده تا اگر برجام احیا شد «اطلاعات درباره تحولات تاسیسات ایران» موجود باشد.

عمل ایران به تعهدات برجامی

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد ( ایرنا ).

دیپلماسی، مسیر مورد انتخاب آمریکا درقبال ایران

در همین رابطه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه دیپلماسی همچنان مسیر مورد انتخاب دولت جو بایدن در قبال ایران است، گفت: معتقدیم دیپلماسی همیشه باید اولین گزینه باشد.

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران افزود که ما به شرکای خود در مورد تلاش‌هایمان برای پیشبرد راهکارهای دیپلماتیک در ارتباط با مذاکرات ۵+۱ با ایران اطلاع می‌دهیم.

وی تصریح کرد که این مساله یکی از موضوعات مورد گفتگوی امروز با یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل بود.

جن ساکی در عین حال افزود: دیپلماسی همچنان مسیر مورد انتخاب آمریکا است و ما معتقدیم دیپلماسی همیشه باید اولین گزینه باشد.

زمان برای بازگشت به مذاکرات نامحدود نیست

وی با استناد به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا گفت که زمان برای بازگشت به مذاکرات نامحدود نیست و این امر همچنان پابرجا است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که تیم ما آماده بازگشت به دور دیگر مذاکرات است اما هنوز نمی‌دانیم دور بعدی چه زمانی برگزار می‌شود.

موضع ایران در مورد مذاکرات

اظهارات جن ساکی در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان بازگشت به مذاکرات وین گفته است: فرض من بر این است زمان بازگشت به مذاکرات کمتر از زمان بازگشت آمریکا به مذاکرات است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده است جمع‌بندی درباره مذاکرات وین شبانه‌روزی است. حتی یک ساعت بعد از جمع‌بندی و بررسی داخلی، زمان برای مذاکره را از دست نمی‌دهیم تا تاریخ را جمع بندی کنیم (ا یرنا ).

اقدام ایران، متناسب با اقدام طرف مقابل

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با آندریاس اییب، رئیس مجلس ملی سوئیس با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص ازسرگیری گفتگوهای وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در گفتگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود ( تسنیم ).

در تحولی دیگر در این مورد، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که انریکه مورا، معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه در ادامه رایزنی‌های دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه از جمله روابط ایران و اتحادیه و برجام به ایران سفر می‌کند ( انتخاب )

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.