کد مطلب: ۷۳۲۵۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنگ خطر برای تغییر راه انتقال ویروس HIV

زنگ خطر برای تغییر راه انتقال ویروس HIV

معاون پژوهشی مرکز ایدز ایران گفت: «23 هزار نفر مبتلا به ویروس HIV در کشور هستند. از این میان حدود 16 هزار نفر خدمات درمانی می‌گیرند.» ضمن این‌که در سال‌های اخیر بیشترین راه انتقال این ویروس، ارتباط جنسی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هزاران نفر در گوشه و کنار کشور به ویروس HIV مبتلا هستند؛ ویروسی که عامل بیماری ایدز است و هنوز برای بسیاری ناشناخته.

سال‌ها گذشت تا در ایران ویروس HIV از مرحله پچ پچ‌های یواشکی عبور کند و در اخبار رسمی و اطلاع‌رسانی برای خود جا باز کند. حالا در سراسر کشور مراکزی هستند که به طور مشخص برای خدمات درمانی به بیماران مبتلا به HIV فعالیت دارند.

بیماران مبتلا به ویروس HIV می‌توانند به مراکز مشاوره رفتاری در سراسر کشور مراجعه کنند و به صورت رایگان خدمات درمانی بگیرند. آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده، این بیماران با کمبود دارویی مواجه نیستند.

البته هنوز در ایران ابهاماتی در زمینه تعداد بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد. آمارهایی که وزارت بهداشت در این مورد اعلام می‌کند، تجمعی است. در آمارهای تجمعی مشخص نیست هر ساله چند نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

پیش‌تر احمد علی‌نقی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران به تجارت‌نیوز گفته بود: «در ایران حدود 45 هزار نفر به ویروس HIV مبتلا شدند. از این میان حدود 23 هزار نفر زنده هستند.»

اما چند نفر از مبتلایان به HIV خدمات درمانی دریافت می‌کنند؟ آنطور که علی‌نقی گفت در حال حاضر حدود 16 هزار نفر به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه می‌کنند. یعنی در حال دریافت درمان هستند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این مورد گفت: «۱۷هزار و ۵۱۷ نفر حداقل یکبار در یک سال گذشته خدمات مربوط به مراقبت و درمان HIV را دریافت کرده‌اند. ۱۶هزار و ۳۸۶ نفر نیز تحت درمان هستند.»

بر اساس آمارهایی که گفته شد، بیش از هفت هزار بیمار مبتلا به ویروس HIV خدمات درمانی نمی‌گیرند. به عبارتی ممکن است مبتلایات وارد مرحله ایدز شوند. ضمن این‌که چرخه انتقال هم متوقف نشده است.

تفاوت ویروس HIV با ایدز

اما فرق ابتلا به ویروس HIV و ایدز چیست؟ کدام یک خطر بیشتری برای بیمار دارد؟ اگر این ویروس وارد بدن فرد شود، مبتلا به ویروس HIV شناخته می‌شود.

اگر سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا ضعیف شود، به‌گونه‌ای که هر عفونتی در بدن فرد مبتلا، بیماری‌زایی کند، وارد مرحله ایدز شده است. ورود به مرحله ایدز به معنای تحمل درد بیشتری است.

انتقال جنسی، بیشترین راه انتقال

پیش از این بیشترین راه ابتلا به این ویروس، اعتیاد تزریقی بود. در سال‌های اخیر اما کم کم الگوی انتقال ویروس HIV تغییر کرد.

پیش‌تر احمد علی‌نقی، معاون پژوهشی مرکز ایدز به تجارت‌نیوز گفته بود: «سال گذشته بیش از نیمی از مبتلایان از راه ارتباط جنسی مبتلا شدند.»

ضمن این‌که سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: «در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱راه احتمالی انتقال در۵۷.۱ درصد روابط جنسی، ۱۴.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۱.۳ درصد مادر به کودک و در ۲۷.۵ درصد هم راه احتمال ابتلا بیان نشده است.» ( ایسنا )

به عبارتی در سال گذشته و سال جاری بیشترین راه ابتلا به ویروس HIV ، ارتباط جنسی بود.

افزایش ابتلای زنان به HIV

با تغییر الگوی انتقال ویروس، درصد ابتلای زنان نیز تغییر کرد. به گفته سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ۸۱ درصد کل موارد مبتلایان به این ویروس را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اما آنطور که عرشی گفت در 6 ماهه ابتدایی سال جاری، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند. (ایسنا)

پیش‌تر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت که میزان ابتلای زنان به ۳۲ درصد رسیده است. (تسنیم)

افزایش مراجعات مبتلایان به ویروس HPV

در حالی مقامات بهداشتی از افزایش انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از راه ارتباط جنسی می‌گویند که انتقال یک ویروس دیگر نیز از راه ارتباط جنسی در حال افزایش است.

ویروس HPV از بیماری‌های رایج در روابط جنسی است که فعلا دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. اما واکسیناسیون می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس نقش به‌سزایی ایفا کند.

پیش‌تر آنژیلا عطایی، مدیر عامل کلینیک پاپیلوما بیمارستان لولاگر به تجارت‌نیوز گفته بود: «جمعیتی که برای تشخیص و درمان پاپیلومای انسانی به آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی مرتبط مراجعه می‌کنند زیاد و رو به افزایش است.»

ویروس HPV عامل زگیل‌های تناسلی، زگیل‌های پوستی، سرطان‌های دهانه رحم و آلت تناسلی مردان، سرطان مقعد و نیز مواردی از سرطان‌های سر و گردن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله که کسی نگیره و خدا به همه ی ما رحم کنه