کد مطلب: ۱۵۱۵۲۳

آغاز دور جدید مذاکرات نفتا

آغاز دور جدید مذاکرات نفتا

ترامپ که درکمپین‌های انتخاباتی و پس از آن بارها از پیمان نفتا انتقاد کرده و خواستار دیوارکشی در مرز کانادا بود، از موضع خود عقب‌نشینی کرد و قرار است دور جدید مذاکرات تجارت آزاد بین کشورهای آمریکای شمالی چهارشنبه این هفته آغاز شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که نسبت به عضویت آمریکا در توافق تجارت آزاد نفتا تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید، آمریکا را از این پیمانه منطقه‌ای خارج کرد. طی هفته جاری قرار است مقامات سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک مجددا برای گفت‌وگو درباره قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا دور یک میز بنشینند.

البته دونالد ترامپ در روزهای نخستین ریاست‌جمهوری خود موضعی آتشین در قبال این قرارداد داشت. اما به نظر می‌رسد طی هفته‌های گذشته عقب‌نشینی کرده و در حال صحبت برای برگزاری مذاکرات مجدد در این زمینه است.

قرارداد تجارت آزاد نفتا در سال 1994 بین سه کشور امریکا، مکزیک و کانادا بسته شد و عملا موانع موجود بر سر تجارت سه کشور را از بین برد. قرار است اولین دور مذاکرات درباره تجدیدنظر و شکل‌گیری مجدد نفتا روز چهارشنبه و در آمریکا آغاز شود. دونالد ترامپ پیش‌تر و بارها قرارداد نفتا را یک فاجعه خوانده بود که به بیکاری آمریکایی‌ها منجر شده است.

ادوارد آلدن یکی از کارشناسان موسسه شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است دونالد ترامپ به قدری در مبارزات انتخاباتی خود بر روی نفتا متمرکز شده بود که چاره‌ای جز عمل به حرف‌های خود نداشت.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.