کد مطلب: ۴۵۲۹۸۷

سلطانی نژاد مطرح کرد:

آغاز فروش متری مسکن در بورس

آغاز فروش متری مسکن در بورس

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هم اکنون امکان اجرای طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران مهیاست و در بازار مسکن تلاش بر این است تا به ابزاری در بورس کالا برسیم که پس‌انداز مردم را افزایش دهد، برای مثال فردی که می‌خواهد در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به طور مستقیم با ورود به معاملات متری مسکن در بورس کالا، هر چند اندک در ملک سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، گفت: در پی مذاکراتی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده، طرح‌هایی همچون فروش املاک و مستغلات، بازار تهاتری مصالح و املاک، طرح فروش متری مسکن و همچنین راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه در حال پیگری است که هم اکنون امکان اجرای طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران مهیاست.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: ابزار مالی سلف موازی استاندارد از سال ۱۳۹۳ در بورس کالای ایران راه اندازی شد و طی ۶ سال گذشته تأمین مالی شرکت‌های مختلفی در حوزه‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و کشاورزی با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد انجام شده است؛ از این رو تجربه مناسبی برای بهره گیری از این بازار در حوزه مسکن وجود دارد.

وی ادامه داد: در بازار مسکن تلاش بر این است تا به ابزاری در بورس کالا برسیم که پس‌انداز مردم را افزایش دهد، برای مثال فردی که می‌خواهد در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به طور مستقیم با ورود به معاملات متری مسکن در بورس کالا، هر چند اندک در ملک سرمایه‌گذاری کند.

سلطانی نژاد در این باره توضیح داد: ممکن است برخی افراد سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمان را نداشته باشند، اما با آغاز معاملات متری مسکن می‌توانند متراژی از یک ملک را خریداری کنند تا سرمایه آن‌ها متناسب با قیمت مسکن، ارزش یابد؛ به این ترتیب افراد می‌توانند حتی با سرمایه‌های خرد هم در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: برای این طرح حضور انبوه سازان مسکن به عنوان عرضه کننده این اوراق نیاز است تا همواره آن‌ها در ازای میزان خرید متقاضیان، متراژ مشخصی از طرح مشخص شده را به مردم و خریداران عرضه کنند.

وی گفت: به عبارت بهتر در این طرح انبوه سازان با هدف تامین مالی و فروش ملک اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد می‌کنند که این اوراق قابل تحویل در سررسید است و خریداران می‌تواند در سررسید به ازای متراژ‌های معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کند و یا اینکه اوراق را در سررسید تسویه نقدی کنند.

سلطانی نژاد در پایان عنوان کرد: تبدیل کردن دارایی‌ها و کالا‌ها به اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که امکان سرمایه گذاری آسان آحاد جامعه بر دارایی‌های مختلف را فراهم و بازاری شفاف همراه با کشف روزانه قیمت‌ها را ایجاد می‌کند؛ در حوزه مسکن نیز طرح فروش متری در بورس کالا به خانه دار شدن مردم و حفظ ارزش سرمایه آن‌ها همسو با نوسانات قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرت پرت بسه اینقدر حرفه مفت نزنید .. حالا نوبت به دلال بازی توی بورس شده .. دلار شده ۱۸ هزار تومن شما زحمت نکشید و کاری برای مردم نمیخاد انجام بدین .. فقط مملکتو برگردنید به شرایط عادی . یک ماکارانی شده ۱۰ هزار تومن

    • منوچهر

      چجوری بایدخریدکردباهمین اساتریدراگاه میسه؟لطفایکی ازهموطناجواب بدن ممنون میشم

  • بابک دهقان

    خیلی عالیه خدا کنه راه بیفته شاید تنها راه خانه دار شدن اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه در حال حاضر همین باشد

  • مازیار

    من که تنها آرزوی روز وشبم فقط یه خونه داشته باشم تا آسوده بخوام یعنی میگین آرزوم برآورده میشه????????

  • مازیار

    الهی همه راه به راه راست هدایت کنه ک همه چیز را ارزون کنن ما اقشار کم درآمد وکارگر نفس راحت بکشیم چه بلایی سرمون اوم?????د

  • ناشناس

    اگر دولت مردمی باشد میتواند یک شبه مسکن را به تعادل برساند. ولی این کار را نمیکند چون خودشان سهیم هستند. اما شمامردم نباید فعلا خرید بکنید بگذارید این دلالان و سوداگران دماغشان به سنگ بخورد. اگر ایرانی باشید این کار را نمیکنید.

    • ناشناس

      دولت مردمی خواستی در انتخابات دقت کن

  • ناشناس

    از چه طریق باید اقدام به خرید کنیم؟

  • فرهنگی

    کسی که عاقل باشه قطعا از این طرح استقبال نمی کنه چون بانکها خونه هاشون رو دستشون مونده و کسی با این قیمتهای نجومی نمیخره حالا می خوان با این کلک همان آپارتمانهاشون رو با قیمت روز همان منطقه مثلا متری فلان قدر ۲۰ میلیون به بالا بفروشن و ظرف دوسال باید پول یک آپارتمان را تکمیل کرده باشی تا بهت بدن اگرنه بعد از دوسال تو می مونی ومثلا ۴تا برگه سهام که براش حداقل ۶۰ میلیون دادی و ۴متر خونه خریدی و تا دوسال آینده خونه افت قیمت می کنه و همان ۴متر هم ارزش از مثلا ۶۰ میلیون میرسه به ۴۰ میلیون و مشکلات دیگر.چون بورس مسکن وقتی خوبه که با قیمت ارزانتر از بازار باشه ولی اینطور نیست و ظاهرا قراره با همین قیمتهای نجومی عرضه بشه .خیلی خوشحال نشین.

    • ناشناس

      خدایا
      تاحالا آپارتمانو خونه هارو روهم چیدن وسرمایه جمع کردند
      حالاخودشون اومدن مالیات برخانه های خالی گذاشتن ، خوب باید یه طوری که سود خوبی نصیبشون بشه به ملت بفروشن دیگه وچی بهتراز این که به قیمت روز بفروشن به مردم و بازهم حساب بانکیو بایه سود عالی از جیب مردم بدبخت پرکنند
      خدایا اینا چی میخورن که روزبه روز باهوشترمیشن وما ملت ساده تر
      دولت اگه میخواد درحق مردم لطفی بکنه باید مسکن رو به قیمت دولتی یاهمون قیمت کارشناسی دادگاه به مردم واگذارکنه

  • ناشناس

    هر روز با وجود کارکردن شدید و فکر هزار جارو کردن داریم فقیر تر و فقیر تر میشیم، که تمام اینا مقصرش معلومه کیه، ولی متاسفانه گویا انگار هییییچ کس به فکر ما نیست و سعی دارن با این طرحهاشون بگن که به اصطلاح ما به فکرتونیم ولی من که یقین دارم خودشونم میدونن مشکلاتی ماااااا مردم ایران با این مسایل حل نمیشه..

  • ناشناس

    ??? من فقط ماهی ۲۰۰ تومن می تونم پس انداز کنم. برام یه حساب کتاب کنید ببینید بعد چند سال دیگه چن متر خونه می تونم بخرم.

    • ناشناس

      بدبخت شدیم

  • ناشناس

    دولت اگه میخواد درحق مردم لطفی بکنه باید مسکن رو به قیمت دولتی یاهمون قیمت کارشناسی دادگاه به مردم واگذارکنه