کد مطلب: ۳۸۵۹۱۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس:

آفت کنترل دستوری نرخ ارز / قیمت دلار به چند تومان می‌رسد؟

آفت کنترل دستوری نرخ ارز / قیمت دلار به چند تومان می‌رسد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در برخی مواقع که بانک مرکزی و دولت بازار ارز را به حال خود رها کرده‌اند شرایط بازار بهتر شده است،گفت: اگر در زمان فعالیت بازار متشکل ارزی تمام دستگاه‌ها و مسئولان دولتی و غیر دولتی از بانک مرکزی حمایت کنند، بدون شک قیمت دلار به محدوده 10 تا 11 هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس زمان اعلامی کانون صرافان ایرانیان قرار است که در روز ۱۱ تیر ماه امسال صرافان برای پیش‌ثبت نام در بازار متشکل ارزی اقدام و کارهای مقدماتی آن انجام شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که بازار متشکل ارزی چه تاثیری بر ثبات بازار ارز و قیمت دلار دارد؟

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک هر نظارتی که حساب شده و مطلوب باشد می‌تواند در وضعیت بازار ارز تاثیرگذار باشد، اما اگر دخالت به نحوی باشد که تمهیدات و مقدمات اولیه را نادیده گرفته باشد قطعا شرایط بازار ارز بهتر نخواهد شد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا امروز بانک مرکزی تا حدی که قدرت و اختیار داشته توانسته است که در مدیریت بازار ارز موفق عمل کند، اما در خصوص بازار متشکل ارزی تصمیم گیرنده تنها بانک مرکزی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تصمیمات و نظرات در خصوص بازار متشکل ارزی هم در دولت و هم در مجلس متفاوت است، به عبارتی حتی در بین اعضای کمیسیون اقتصادی هم نظرات متفاوت است، به همین جهت تا زمانی که مجلس و دولت به یک جمع‌بندی قطعی نرسند و یکصدا نشوند با تشکیل بازار متشکل ارزی شرایط بهتر نخواهد شد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برخی مواقع مشاهده شده که بانک مرکزی و دولت بازار ارز را به حال خود رها کرده‌اند و شرایط بازار بهتر شده است، اما به محض برگزاری یک نشست خبری و حتی یک مصاحبه در خصوص قیمت دلار آن هم در زمانی که نباید انجام می‌شد، شرایط بازار ارز متلاطم شده و قیمت دلار در بازار روند صعودی به خود گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم اگر در بین همه دستگاه‌های متولی اعتقاد راسخی در اجرای بازار متشکل ارزی وجود داشته باشد، امیدی به بهبود وضعیت بازار ارز است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روز گذشته با وجود تمام تهدیدات سیاسی و رجزخوانی دشمنان غربی شاهد بودیم که قیمت دلار، یورو، سکه و طلا روند نزولی به خود گرفت و در روند کاهشی نرخ دلار دولت و مجلس نقش بسزایی نداشتند، به همین جهت اگر در برخی مواقع مسئولان بازار را به حال خود رها کنند شرایط بازار ارز بهتر خواهد شد.

یوسفیان ملا تاکید کرد: در حال حاضر مسئولان تصمیم گرفته‌اند که بازار متشکل ارزی را اجرایی کنند و مسئول و متولی اصلی اجرای بازار متشکل ارزی نیز بانک مرکزی است، به همین جهت ضرورت دارد تا همه دستگاه‌ها از بانک مرکزی در اجرای درست این بازار حمایت کنند نه اینکه هر کدام از دستگاه‌ها در مقابل بانک مرکزی تصمیم‌گیری کنند و ساز مخالف بزنند، اگر این اتفاق بیافتد قطعا این بازار با شکست مواجه خواهد شد و شرایط بازار ارز بدتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا قیمت واقعی دلار هشت هزار تومان است؟ (طبق اعلام وزیر اقتصاد) افزود: مسئولان قیمت واقعی دلار را با توجه به شرایط گردش مالی اقتصادی کشور می‌سنجند. در حال حاضر با توجه به گردش مالی کشور نرخ دلار باید بین هشت هزار تا 10 هزار تومان در نوسان باشد، اما متاسفانه عده محدودی در خارج از کشور مانع از رسیدن قیمت دلار به این نرخ واقعی خود می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر در زمان فعالیت بازار متشکل ارزی تمام دستگاه‌ها و مسئولان دولتی و غیردولتی از بانک مرکزی حمایت کنند، بدون شک قیمت دلار در محدوده 10 تا 11 هزار تومان خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این حرفا که یه عده خارج از کشور ننیزارن دلار بیاد پایین بچگانه و ادرس غلط دادنه!
    به قول معروف فرافکنیه
    وقتی قیمت دلار رو دستوری پایین بیاری خروج سرمایه اتفاق میافته و دلار بالا نیره باز