کد مطلب: ۳۸۵۳۹۴

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

واکنش مجلس به دلار ۸۰۰۰ تومانی وزیر اقتصاد / اظهارات درباره شدت ارزانی دلار کمی دور از انتظار است

واکنش مجلس به دلار ۸۰۰۰ تومانی وزیر اقتصاد /  اظهارات درباره شدت ارزانی دلار کمی دور از انتظار است

محمد حسینی درباره اظهار نظر اخیر وزیر اقتصاد درباره قیمت دلار گفت: آثاری که برخی دوستان به دنبال آن هستند که مناسبت‌های سیاسی در قالب مذاکره صورت گیرد به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. اگر این مجموعه اقدامات از سوی مسئولان انجام شود ثباتی در بازار ارز حاکم خواهد شد، اما این شدتی که برخی مسئولان در رابطه با کاهش قیمت دلار اظهار نظر می‌کنند یک مقدار دور از انتظار است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری اخیر خود در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که هیچ‌کدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است و اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ دلار به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد.

همچنین فرهاد دژپسند در این نشست خبری اعلام کرد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر نخواهد داد و دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه تخصیص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی هم نه تنها دردی از مردم درمان نکرده و باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی نشده، بلکه موجب ایجاد رانت و فساد گسترده در فضای اقتصادی کشور شده است، سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت واقعی دلار هشت هزار تومان است و آیا تداوم تخصیص دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی منطقی و کارشناسانه است؟ واکنش مجلس نسبت به سخنان دژپسند چیست؟

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به قوانین بالادستی و سیاست‌هایی که امروز در کشور حاکم است برای اینکه کالاهای اساسی را با قیمت مناسب وارد کشور و از افزایش قیمت بی‌رویه این کالاها در بازار جلوگیری کنیم، در تبصره 7 قانون بودجه سال 98 کل کشور مقرر شد که برای واردات کالاهای اساسی دلار با نرخ 4200 تومان تامین شود، بنابراین دولت و بانک مرکزی مکلف هستند که این ارز را در سال 98 برای کالاهای مذکور تامین و پرداخت کنند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: پرداخت دلار 4200 تومانی به کالاهای اساسی باید تداوم داشته باشد، زیرا در این رابطه مجلس شورای اسلامی قانون مصوب کرده است.

وزارت اقتصاد باید با توجه به شرایط فعلی کشور بازار را مدیریت کند نه با اما و اگر، به عبارتی وزارت اقتصاد باید سیاست‌های پولی و مالی کشور که مسئول و متولی اصلی آن است را به نحوی سیاست‌گذاری و مدیریت کند و ارتباطات بین‌المللی را به نحوی برقرار سازد که تولیدکنندگان هم بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و هم بتوانند صادرات قابل توجهی با کمترین زمان ممکن به کشورهای هدف داشته باشند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان فراهان در مجلس ضمن قدردانی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی طی چند وقت اخیر، تصریح کرد: مقرر شده بود که تا پایان خرداد ماه بازار متشکل ارزی در کشور راه‌اندازی شود تا از این طریق بتوان علاوه بر ایجاد اعتمادسازی بلندمدت در بازار، مردم و تجار را هم از این نگرانی‌ها خارج کند که متاسفانه تا امروز بازار متشکل ارزی توسط بانک مرکزی راه‌اندازی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اما در چند ماه گذشته با سیاست‌های ارزی که بانک مرکزی در پیش گرفت، یک ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده و نرخ ارز به یک رقم تعادلی نسبت به سایر قیمت‌های اجناس داخلی کشور رسیده که جای قدردانی از بانک مرکزی دارد.

حسینی ادامه داد: اما اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرده است اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ دلار به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد، در این رابطه باید متذکر شد آثاری که برخی دوستان به دنبال آن هستند که این مناسبت‌های سیاسی در قالب مذاکره صورت گیرد و موجب یک مراوده‌های سیاسی بهتری به شکل‌های مختلفی شود به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: با توجه به شیطنت‌ها و اتفاقاتی که توسط نظامیان آمریکایی در خلیج فارس صورت می‌گیرد، ضرورت دارد که مجلس و دولت و به ویژه وزارت اقتصاد هم کار بیشتری انجام دهند و هم دقت نظر بیشتری داشته باشند.

این شدتی که برخی مسئولان در رابطه با کاهش قیمت دلار اظهارنظر می‌کنند یک مقدار دور از انتظار است. متاسفانه برخی مسئولان یک جملاتی به کار می‌برند که انجام آن به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست، اما در حال حاضر تامین ارز حتی نرخ ارز در سامانه نیما که حدود 11 هزار تومان است هم برای بنگاه‌های اقتصادی مشکل است به همین جهت باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تمام تلاش خود را کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزارت اقتصاد باید با توجه به شرایط فعلی کشور بازار را مدیریت کند نه با اما و اگر، به عبارتی وزارت اقتصاد باید سیاست‌های پولی و مالی کشور که مسئول و متولی اصلی آن است را به نحوی سیاست‌گذاری و مدیریت کند و ارتباطات بین‌المللی را به نحوی برقرار سازد که تولیدکنندگان هم بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و هم بتوانند صادرات قابل توجهی با کمترین زمان ممکن به کشورهای هدف داشته باشند.

حسینی ادامه داد: اگر این مجموعه اقدامات از سوی مسئولان انجام شود ثباتی در بازار ارز حاکم خواهد شد، اما این شدتی که برخی مسئولان در رابطه با کاهش قیمت دلار اظهار نظر می‌کنند یک مقدار دور از انتظار است. متاسفانه برخی مسئولان یک جملاتی به کار می‌برند که انجام آن به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست، اما در حال حاضر تامین نرخ ارز حتی نرخ ارز در سامانه نیما که حدود 11 هزار تومان است هم برای بنگاه‌های اقتصادی مشکل است. به همین جهت باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تمام تلاش خود را کنیم

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نرخ واقعی دلار همان نرخ دلار در سامانه نیما است؟ تصریح کرد: نرخ دلار در سامانه نیما حدود 11 هزار تومان است و نرخ دلار در بازار آزاد همیشه نوساناتی نسبت به نرخ دلار در سامانه نیما دارد، چرا که دلارهایی خارج از سامانه نیما توسط مردم خرید و فروش می‌شوند و نمی‌توان این میزان دلار را در اقتصاد کشور نادیده گرفت، درست است که دلار موجود در بازار آزاد و در دست مردم رقم بزرگی نسبت به میزان ارز کلان کشور نیست، اما این میزان دلار در اقتصاد کشور وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در سه ماهه نخست سال 98 نرخ دلار در سامانه نیما بین 9 تا 11 هزار تومان و نرخ دلار در بازار آزاد بین 12 تا 13 هزار تومان نوسان داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به طور کلی براساس سیاست‌های ارزی اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی از ابتدای سال 98 تا امروز، بانک مرکزی توانسته شرایط بازار ارز و قیمت دلار را در یک حد تعادلی و با یک نوسانات اندک حفظ کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.