کد مطلب: ۵۴۱۲۷۷

۲۰ درصد مردم درسال ۸۶ زیر خط فقر بودند/ دلایل توزیع یارانه در سال ۸۹

۲۰ درصد مردم درسال ۸۶ زیر خط فقر بودند/ دلایل توزیع یارانه در سال ۸۹

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مروری بر روند تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان داشت و گفت: اطلاعات مربوط به ۶۰ پایگاه داده در کشور در این پایگاه بر اساس کدملی تجمیع شده است. کدپستی ۷۰ تا ۸۰ درصد خانوار را در دست داریم که بروز رسانی و رفع نواقص آن را در دست پیگیری داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احد رستمی گفت: بر اساس داده‌های بودجه خانوار مرکز آمار معمولا خط فقر محاسبه می‌شود و به عنوان شاخصی برای آزمون سیاست‌های کلان دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۸۶ که بحث هدفمندسازی یارانه‌ها پررنگ شده بود مطالعاتی انجام دادیم که نشان می‌داد ۲۰ درصد مردم زیرخط فقر بودند. مسئله‌ای که ایجاد می‌شد این بود که این ۲۰ درصد چه کسانی هستند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۶ تلاش برای اجرای ماده ۱۰ و ۱۶ قانون جامع رفاه در وزارت رفاه آغاز شد، سال ۸۷ یک تجمیع اولیه اطلاعات دستگاه‌های بیمه‌ای و حمایتی صورت گرفت گفت: در آن زمان جمعیت حدود ۷۵ میلیون نفر بود و اطلاعات حدود ۴۰ میلیون نفر تجمیع و وارد پایگاه شده بود. اطلاعات ناقص بود و همه را در برنمی‌گرفت و به همین خاطر دولت در سال ۸۷ خودش اقدام به ثبت‌نام و خوداظهاری از سوی مرکز آمار کرد.

رستمی افزود: اطلاعات ثبتی که پشتوانه اطلاعات خوداظهاری باشد، بسیار ضعیف بود و بسیاری دستگاه‌ها هنوز کدملی را در بانک‌های داده‌ای خود وارد نکرده بودند. در سال ۸۹ حدود ۱۰ درصد حساب‌های بانکی متصل به کدملی بودند. تنش‌هایی وجود داشت و در نهایت دولت از تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان عقب‌نشینی کرد و یارانه‌ها را در سال ۸۹ میان همه مردم توزیع کرد. این تجربه ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۲ نیز سیاست توزیع سبدکالا توسط دولت و در وزارت صمت، تنش‌ها و انتقاداتی را به همراه داشت تا اینکه بحث شناسایی اقشار در سال ۹۳ به وزارت رفاه سپرده شد و انجام مطالعات برای تجمیع اطلاعات در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شروع شد.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برنامه‌های اجرا شده با استفاده از داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اشاره کرد و گفت: هدف این بود که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده بتوانیم رتبه خانوارها را در جامعه تعیین کنیم که در چه دهکی قرار گرفته‌اند و بر اساس آن به اجرای سیاست‌های مدنظر دولت کمک کنیم. به عنوان مثال از سال ۹۳ که پایگاه تشکیل شد دهک‌های شناسایی شده پردرآمد از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

رستمی با بیان اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هیچ وقت بر اساس پایگاه اطلاعات مورد سنجش قرار نگرفته بودند و بر اساس بازرسی میدانی مددکاران نهادها وسع‌سنجی می‌شدند گفت: از سال ۹۷ بررسی‌هایی را آغاز کردیم و اطلاعات نشان می‌داد برخی در دهک‌های بالای درآمدی هستند. ۲۵ درصد افراد تحت پوشش نهادها تغییر کرده‌اند که با استفاده از اطلاعات پایگاه صورت گرفت.

تکذیب وجود ۳ میلیون بازمانده از تحصیل در کشور

رستمی با اشاره به اینکه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل از دیگر برنامه‌های ما بود، گفت: سال ۹۴ در شورای عالی رفاه گزارشی ارائه شده بود مبنی بر آنکه سه میلیون کودک بازمانده از تحصیل داریم. ما اطلاعات کودکان ثبت‌نام شده از آموزش و پرورش را گرفتیم و اطلاعات کودکان در سن تحصیل که در مدرسه نبودند را هم احصا کردیم. سال ۹۵ حدود ۱۲۶ هزار خانوار باکدملی شناسایی شدند و این ادعا که سه میلیون بازمانده داریم، درست نبود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی آغاز شد و کدپستی و شماره تلفن ۸۰ درص این خانوارها را پیدا کردیم و در تماس با آنها علل بازماندگی احصا شد. ۲۶ هزار خانوار گفته بودند که به علت فقر نمی‌توانند به مدرسه بروند که برنامه‌ریزی خوبی انجام شد و در آن سال با سرانه ۵۰۰ هزار تومانی آنها را به مدرسه برگرداندند که یکی از نقاط قوت این پایگاه است.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه دیگر شناسایی خانوار مشمول یارانه معیشت بود که از سال ۹۸ شروع شد گفت: دولت نمی‌خواست سه دهک بالا را مشمول کند. ما ۶۰ میلیون را بر اساس آزمون وسع برای دریافت یارانه معیشت شناسایی کردیم که از سال ۹۸ دارد پرداخت می‌شود. آزمون وسع بر اساس معیارهایی چون درآمد و دارایی خانوار شامل املاک، خودرو و اطلاعات بانکی محاسبه می شود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.