کد مطلب: ۲۸۰۶۸۳

آمار بانک مرکزی از تیرماه بازار مسکن

آمار بانک مرکزی از تیرماه بازار مسکن

در اولین ماه از فصل داغ نقل و انتقالات املاک، از مجموع ۱۳ هزار و ۵۱۴ خریدوفروش انجام شده در بنگاه‌های املاک پایتخت، ۸/ ۴۳ درصد سهم آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت بوده است.

بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تیرماه ۹۷ نشان می‌دهد: در این ماه حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی به بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است که در مقایسه با ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب معادل ۲/ ۹ درصد و ۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان بازار مسکن معتقدند یکی از دلایل مهم کاهش حجم معاملات در نخستین ماه از فصل تابستان امسال، به رشد قیمت مسکن در یک فاصله زمانی کوتاه(چند ماه اخیر) باز می‌گردد. افزایش قیمت مسکن ناشی از چندین عوامل بیرونی و درونی بخش مسکن از جمله انتظارات تورمی طی چندماه اخیر، سبب شده تا قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران به مرز ۷ میلیون تومان برسد.

براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران معادل ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته(تیرماه ۹۶) به ترتیب معادل ۱/ ۷ درصد و ۲/ ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این میان، واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۸/ ۴۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد: سهم این گروه از آپارتمان‌های مسکونی در مقایسه با تیرماه سال قبل ۴/ ۲ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم آپارتمان‌های با قدمت بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

در عین حال در اولین ماه از فصل نقل و انتقالات مسکن، توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران به گونه‌ای بوده که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۲/ ۱۳ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۴ و ۲ با سهم ۹ و ۹/ ۷‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در عین حال منطقه ۵ بیشترین میزان رشد متوسط قیمت را نیز از آن خود کرده است. این گزارش نشان می‌دهد: بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، به منطقه ۵ معادل ۸/ ۷۱ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۸/ ۱۴ درصد تعلق دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.