کد مطلب: ۵۰۹۱۴۴

آمار فروش نفت ایران چقدر است؟

آمار فروش نفت ایران چقدر است؟

 صادرات نفت ایران که در ماه‌های نخست سال‌جاری به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه هم کاهش پیدا کرده بود، در یک‌ماه گذشته به ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است. دیروز هم زنگنه در پساخ به خبرنگاران تائیدد کرد که فروش نفت افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز وقتی خبرنگاران در مواجهه با بیژن زنگنه پرسیدند‌ آیا صادرات نفت ایران افزایش داشته است؟ وزیر نفت پاسخ داد: تأیید می‌کنم. او در عین حال تأکید کرد: فروش نفت به‌شدت افزایش یافته است. اما وقتی خبرنگاران پرسیدند فروش نفت به چه میزان افزایش یافته است؟ بیژن نامدار زنگنه، طفره رفت و پاسخ داد: هنوز نمی‌توانم آمار بدهم، چون جنگ هنوز تمام نشده است. هفته پیش هم عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، از آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ارزی ایران خبر داد، ولی جزئیات آن را فاش نکرد. آیا مقامات دولت ایران در حال بلوف‌زدن هستند یا اینکه واقعا در ماه‌های آخر حیات دولت دونالد ترامپ، اتفاقات جدیدی در شکاف‌برداشتن احتمالی در دیوار تحریم‌ها علیه صنعت نفت و شبکه بانکی ایران رخ داده یا اینکه مذاکراتی رخ داده و باید منتظر نتایج آن ماند؟

رشد فروش نفت و خریداران احتمالی

صادرات نفت ایران که در ماه‌های نخست سال‌ جاری به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه هم کاهش پیدا کرده بود، در یک‌ماه گذشته به ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است. در این شرایط بیژن زنگنه برای بازگرداندن تولید نفت ایران به قبل از دوران خروج آمریکا از برجام، تخصیص اعتباری ۶۰۰میلیون دلاری را درخواست کرده تا آن را صرف احیای چاه‌های نفت خاموش‌شده کند. هرچند مقامات وزارت نفت جزئیاتی از خریداران احتمالی نفت ایران و مقصد صادراتی ارائه نمی‌دهند، اما گفته می‌شود هند، چین و برخی دیگر از کشورهای حوزه شرق آسیا ازجمله خریداران نفت ایران در ماه‌های گذشته بوده‌اند و مذاکراتی هم در ‌جریان است.

داغ بر جگر تحریم‌کنندگان

دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مراسم گشایش نمایشگاه صنعت نفت و گاز ایران گفت که بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در اوج تحریم ثبت کردیم. این خبر نشان می‌دهد ایران بخشی از کسری بودجه خود از محل تحریم صادرات نفت خام را با افزایش صادرات فرآورده‌ها جبران کرده و سکاندار صنعت نفت ایران حالا چشم به آینده دوخته است. زنگنه که شدید‌ترین فشارها را در ۲سال گذشته برای جلوگیری از متلاشی‌شدن صنعت نفت تحمل کرده، روز گذشته خوشحال بود و می‌گفت: دشمنان می‌خواستند صادرات‌ نفت ما را به صفر برسانند، اما، بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم‌ ثبت کردیم و داغ این را که صادرات نفت به صفر برسد، بر جگرشان‌ گذاشتیم.

بازگشت قدرتمندانه به بازار نفت

وزیر نفت می‌گوید: نگران احیای بازارهای ازدست‌رفته نفت ایران نیستیم، چون خریداران نفت خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. او تأکید کرد: درصورت لغو تحریم‌ها قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید. زنگنه در تأیید سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش یافته، گفت: به‌شدت.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لغو تحریم‌ها و اینکه چه اقدام‌هایی برای دستیابی به توان حداکثری تولید انجام شده و چند‌ماه زمان می‌برد که به تولید حداکثری برسیم، گفت: ما براساس احتمال‌ها برنامه‌ریزی و کار می‌کنیم، اما اعلان عمومی نمی‌کنیم، زیرا تحریم‌ها هنوز برداشته نشده است، اما من فکر می‌کنم‌ اگر تحریم‌ها برداشته شود، بازار به سراغ ما می‌آید، زیرا خریداران نفت همیشه دنبال تنوع در فروشندگان هستند، بازار خیلی بزرگ است، اما ما در این ۳سال در بازاریابی و انتقال پول و دریافت پول، قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته شدیم و درصورت رفع تحریم‌ها با قدرت وارد بازار می‌شویم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید حداکثری می‌رسیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره آمار صادرات نفت، گفت: فعلا نمی‌توانم آمار بدهم، زیرا جنگ تمام نشده است. او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آینده تحولات بازار نفت پس از روی کارآمدن بایدن، گفت: من پیشگو نیستم، اما بستگی به آنها دارد. مقام‌های سیاسی ما پیام‌ها را به‌روشنی و با صراحت گفته‌اند.

آینده نفت ایران در بازارها

موضع‌ وزیر نفت نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد ۲ کشور روسیه و عربستان از بازگشت ایران به بازار جهانی نفت خوشحال نیستند و به همین دلیل است که او به صراحت می‌گوید: خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. هرچند ممکن است دولت جدید آمریکا برخی تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران به‌ویژه صادرات نفت خام را آن هم به‌صورت مشروط و محدود بردارد، اما وزن اصلی و شاخص تعیین‌کننده قدرت‌نمایی ایران را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد.

روشن است که احیای تولید نفت به میزان دوران برجام نیازمند سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیون دلاری است و مقاومت در برابر این مطالبه ملی به بهانه اینکه ممکن است افزایش صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده روی تحولات آینده عرصه سیاست داخلی اثر بگذارد، خلاف منافع ملی خواهد بود. افزون بر اینکه ضرورت ملی ایجاب می‌کند تا همزمان با آماده‌شدن شرایط برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، راه برای بازگشت دلارهای نفتی از مسیر بانکی فراهم شود. آیا مصلحت ملی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حاکم خواهد شد؟

منبع: همشهری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این همه نفت میفروشید پس چرا برای خرید دارو پول ندارید