کد مطلب: ۵۷۸۹۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار فروش نفت ایران به چین محرمانه شد!

آمار فروش نفت ایران به چین محرمانه شد!

نبود جریان آزاد اطلاعات و داده‌های رسمی از میزان فروش نفت ایران به چین، باعث شده شایعاتی مبنی بر عدم تمایل چینی‌ها برای خرید نفت ایران در فضای مجازی منتشر شود. با این همه مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین توضیح می‌دهد: اطلاعات ما بع علت دور زدن تحریم‌ها محرمانه است و به همین دلیل منتشر نمی‌شود و شایعات فضای مجازی، کذب است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت زیادی است که آمار فروش نفت ایران، جزو داده‌های محرمانه است که مقامات ایرانی از منتشر کردن آن خودداری می‌کنند. با این حال هر از چند گاهی وب‌سایت‌های خارجی آماری منتشر می‌کنند و به جز آن شایعاتی در فضای مجازی، دهان به دهان می‌چرخد. مجید رضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در همین باره به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: آمار فروش نفت جزو آمار محرمانه است اما شایعات فضای مجازی، صحت ندارد.

حریری ادامه می‌دهد: نفت جزو اخبار محرمانه و مربوط به دور زدن تحریم است و هیچ آمار مشخصی وجود ندارد.

احتمالا شایعات مختلف درباره این مقوله هم به همین دلیل در فضای مجازی دهان به دهان می‌چرخد. برای مثال، یکی از کاربران توییتر فارسی ادعا کرده بود: «اداره ذخایر دولتی چین، ذخایر نفت خام خود را از طریق حراج عمومی به بازار عرضه می‌کند تا فشار هزینه های بالای مواد اولیه بر پالایشگاه های داخلی را کاهش دهد. به همین خاطر هم احتمالا وارداتش از ایران را کاهش می‌دهد.»

با این حال حریری معتقد است: فروش نفت ما به چین در حال حاضر روال عادی ندارد اما این اتفاق جدیدی نیست و در این سه سال هیچ وقت روال عادی نداشته است.

البته رویترز در آخرین گزارش خود از فروش نفت به چین ادعا کرده بود: در ماه مارچ، نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در روز به چین فروخته شد.

رویترز همچنین مدعی شده بود که فقط ۶۵۰ هزار بشکه از میزان فروش نفت در ماه مارچ، در ۱۹ روز اول ماه به چین فرستاده شد.

حریری درباره احتمال میزان افزایش فروش تصریح می‌کند: مقدار صادرات نفت ما به چین در شرایط عادی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

او همچنین یادآور می‌شود: اگر مشکل تحریم‌ها حل شود، مشکل فروش نفت ما به چین هم به خودی خود رفع می‌شود. ما قبلا تا ۸۰۰ هزار بشکه هم به چین فروخته‌ایم.

البته بلومبرگ هم قبلا گزارش داده بود که ایران با فروش نفت ارزان باعث می‌شود، اوپک نتواند برنامه خود را برای عرضه حجم کمتری به بازار جهانی پیاده کند.

این رسانه مدعی شده بود: «قیمت نفت ایران در چین معمولاً بین۳ تا ۵ دلار در هر بشکه زیر معیار نفت خام برنت است و همین باعث شده شرکت‌ها و کشورها نفت زیادی از ایران بخرند.» احتمالا به همین دلیل هم کاهش فروش نفت ایران به چین، گزاره‌ای بسیار محال به نظر می‌رسد.

رییس اتاق ایران و چین هم در روشن‌سازی این موضوع، توضیح می‌دهد: عده‌ای ادعا می‌کنند که چینی‌ها قصد خرید نفت از ایران ندارند اما این گزاره، کذب محض است.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش « شرکت‌های چینی‌ معافیت مالیاتی می‌گیرند! » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیاوش

    برای فرار از استعمار امریکا تو دامن چین و روسیه افتادیم! یه شعاری میدادن اون اولا ؛ نه شرقی نه غربی …

  • داریوش

    قدیم میگفت شاه ایران با قیمت ارزان نفت به آمریکا صادر میکرد. الان خودشون روی همه رو سفید کردن!

  • ناشناس

    خدا کند نخرد چون سودی برای مردم ندارد