کد مطلب: ۳۹۱۷۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز استخراج بیت کوین / فعالان این بازار چقدر امیدوارند؟

چشم‌انداز استخراج بیت کوین / فعالان این بازار چقدر امیدوارند؟

بازخورد گفتگوی منتشر شده از یک استخراج‌کننده بیت کوین در خصوص نحوه کار و درآمدش در این حوزه از یک سو و محاسبه برق مصرفی این حوزه با نرخ صادراتی چشم‌انداز سودآوری این کار را با اما و اگر زیادی مواجه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آخرین مصوبه هیات وزیران در روز یکشنبه شش مرداد ماه؛ با استتخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به عنوان یک فعالیت صنعتی موافقت شد. همچنین قرار است مجوز آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود.

در این جلسه در خصوص نحوه مالیات‌گیری از فعالان این صنعت نیز تصمیم‌گیری شد، بر این اساس این فعالیت همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.(ایسنا)

مصاحبه تجارت‌نیوز با استخراج‌کننده بیت کوین که با 300 میلیون تومان سرمایه اولیه ماهی 37 میلیون تومان سود دارد واکنش برخی از کاربران فضای مجازی را به همراه داشت؛ این کاربران برخی از مشکلات و نقاط ضعف پیش‌روی این حوزه را مطرح کرده‌اند.

کاربری به اسم فرزاد در این خصوص نوشت: الان بیت کوین در سخت‌ترین حالت ممکن برای استخراج قرار گرفته یعنی کسی که قبلا در هفت ماه یک بیت‌کوین استخراج می‌کرد الان باید در دو سال و شاید هم بیشتر طول بکشد تا به این عدد برسد؛ پس دیگر ارزش آنچنانی ندارد.

اما حسین کاربری است که با توجه به جریان سرمایه در کشور به تحلیل در این خصوص پرداخته است، به عبارتی وی ورود به این حوزه را به موضوع سرمایه‌های سرگردان ربط می‌دهد:« این هم بخشی از سرمایه‌های سرگردان مردم بود که جذب خرید دستگاهای ماینر شد. اقتصادی که در بحران است زمینه را برای پخش سرمایه فراهم می‌کند. یک روز خرید ملک، روز دیگر خودرو و ماینر. این پول‌های سرگردان هر روز به یک جا می‌رود!».

علی نیز کاربری است که به موضوع دور زدن تحریم‌ها از طریق این کار پرداخته است:« کل بیت کوین 21 میلیون است و تا به امروز 19 میلیون آن استخراج شده است. اگر هر بیت کوین را ده هزار دلار در نظر بگیریم در نهایت امکان استخراج 20 میلیارد دلار وجود دارد. سیستم بلاک‌چین و حل معادلات نیز به صورت تصاعدی سخت‌تر می‌شود درنتیجه این کار در کوتاه‌مدت سود مقطعی دارد و خرید آن از ماینرها فایده‌ای برای دولت به منظور دور زدن تحریم‌ها ندارد».

در بخشی از این گفتگو استخراج‌کننده گفت: «اگر دولت بگوید بیایید پروانه بگیرید من اولین نفر هستم که می‌روم پروانه کارم را بگیرم و مالیات هم می‌دهم، چون کاری است که دردسر ندارد»

اما برخی از کاربران معتقد هستند که اگر مالیات از این کار گرفته شود و برق مصرفی آن صادراتی محاسبه شود دیگر سودآور نیست.

احمد کاربری است که در این خصوص این گونه اظهار نظر کرده است:« با برق صادراتی و هزینه‌های دیگر مثل نگهداری و خرابی و مالیات هرگز سود که هیچ از جیب هم باید پرداخت کنی.»

کاربر دیگری در این خصوص نوشت:« بيت‌كوين ما را به باتلاق گراني برق مي‌كشاند. همين الان مردم از قبوض و عوارض نامتعارف وزرات نيرو و هزينه سنگين آن مي‌نالند. چه نفعي برای مردم و آينده كشور دارد جز اينكه هزينه سربار برق را به همه مردم تحميل می‌كند.»

یکی دیگر از کاربران نیز به مشکلات این حوزه پرداخته است: «قیمت برق صنعتی در ایران 0.4 سنت است. قیمت برق صادراتی 8 سنت. حالا حساب کنید اگه برق صادراتی به بیت کوین بدهند چه تعدادی از این فعالان حاضرند در این کار بمانند. برخلاف تصور این دوستان بیت کوین به درد دور زدن تحریم نمیخورد، اتحادیه اروپا و ژاپن اعلام کرده‌اند که هر کس با ارز دیجیتال معامله کند هم باید مالیات بدهد هم تابع قوانین وگر نه جریمه سنگین میشود. بیت کوین هم ارز از ممکلت خارج می‌کند هم به شبکه برق آسیب می‌رساند. نه آمازون و نه هیچ سایت معتبر دیگری هم به هیچ عنوان با ارز دیجیتال کار نمی‌کنند.»

به گفته وزارت اقتصاد قیمت برق مزارع دیجیتال با نرخ برق صادراتی حساب می‌شود و این یعنی اینکه هزینه برق استخراخ ارز دیجیتال از حدود ٣۶ دلار به به ۶٣٠ دلار می رسد. به عبارتی هزینه تولید بیت کوین در ایران ١٧ برابر می‌شود.(شهروند)

این کاربر همچنین مدعی است که در هیچ کشور دنیا به ارز دیجیتال مجوز نمی‌دهند و ایران اولین کشور هست. اما طبق بررسی‌های تجارت‌نیوز بیت‌ کوین در کشورهای ژاپن، مالزی، برخی از ایالت‌های آمریکا، آلمان، بریتانیا و استرالیا دارای مجوز است.

کاربری نیز نوشت:« استخراج بيت كوين و ساير ارزهاي ديجيتال، كاري بسيار حرفه‌اي است و علاوه بر دانش نرم‌افزاري و سخت‌افزاري، بايد اشرافيت كامل نسبت به هزينه‌های توليد، عوارض احتمالی، مسائل مالی، بورس‌بازی و صدها مورد ديگه داشته باشد.»

اخباری که از تصمیم‌گیری‌های مجموعه دولت و مجلس در خصوص فعالیت بیت کوین منتشر شده، نشان می‌دهد که قرار است در آینده این حوزه با چالش‌های جدی مواجه شود که یکی از آن‌ها گرانی برق است.

به نظر می‌رسد که با 17 برابر شدن نرخ برق برخی از فعالان این حوزه و لااقل استخراج‌کنندگان خرد زمین بازی را ترک کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.