کد مطلب: ۳۵۹۸۵۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بورسی:

آینده بورس در سال ۹۸ / کدام عوامل بیشترین تاثیر را بر بازار سهام دارند؟

آینده بورس در سال 98 / کدام عوامل بیشترین تاثیر را بر بازار سهام دارند؟

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: مسائل زیادی بورس را در سال 1398 تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از این عوامل تغییر قیمت ارز است.

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با ارزیابی وضعیت بازار سهام در اواخر سال 1397 می‌گوید: یکی از عواملی که باعث شده بازار سهام تا حدودی از حالت تحرک و پویایی خودش خارج شود بحث‌های مربوط به آخر سال است. شرایط در پایان سال معمولا به سمتی است که تسویه اعتباری‌ها را در پیش داریم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه در تلاش برای تامین نقدینگی مورد نیاز هستند، به همین جهت مقداری فشار فروش در بورس به وجود می‌آید، اما این فشار فروش تا حدی ملموس نیست که بخواهد بازار را با صف فروش‌های سنگین مواجه و بازار را ریزشی کند، اما این موضوعی است که از سوی فروشنده‌ها وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: از سوی خریداران نیز این موضوع مطرح است که، خریداری که در بازار سرمایه قصد خرید سهام دارد تا روزهای پایانی سال صبر می‌کند تا بازار از بی‌تحرکی خارج شود و سپس اقدام به خرید کند.

یک همبستگی مثبت بین بازار سرمایه و بازار ارز وجود دارد وعلت آن هم این است که سهم بزرگی از بازار ما را شرکت‌های دلاری تشکیل می‌دهند. پس عامل ارز از جمله عوامل اثرگذاری بوده که می‌تواند بر بازار ما حاکم باشد و اثرات مهمی را برروی شرکت‌ها و صنایع بورسی داشته باشد.

افضلیان با اشاره ریزش‌ها بازار سهام در ماه پایانی سال 1397 می‌افزاید: در حال حاضر بحث اصلی در بورس که طبیعی هم به نظر می‌رسد، کمبود و نبود نقدینگی برای فعالیت در بازار سرمایه است که از سوی خریدار و فروشنده وجود دارد.اگر بازار سهام در سال گذشته و سال‌های دیگر را در نظر بگیرید مشاهده می‌کنید که بحث کمبود نقدینگی و منفی شدن بازار در سال‌های گذشته هم تکرار شده است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: متغییر دیگری که می‌تواند بر صنایع بورسی تاثیرگذار باشد، تغییر قیمت دلار است. از آن‌ جایی که 60 الی 70 درصد بازار سهام ما بر مبنای صادرات محور بوده و اثرات نرخ ارز بر بورس ما بسیار زیاد است. به همین خاطر زمانی که نرخ ارز یک روند صعودی به خود می‌گیرد، این روند در بازار سرمایه نیز به چشم می‌خورد.

این کارشناس تاکید می‌کند: در مجموع می‌توان گفت یک همبستگی مثبت بین بازار سرمایه و بازار ارز وجود دارد و علت آن هم این است که سهم بزرگی از بازار ما را شرکت‌های دلاری تشکیل می‌دهند. پس عامل ارز از جمله عوامل اثرگذاری بوده که می‌تواند بر بازار ما حاکم باشد و اثرات مهمی را برروی شرکت‌ها و صنایع بورسی داشته باشد.

با توجه به شرایط سیاسی مبهم ذکر شده و وجود نابسامانی‌هایی که به همین جهت برای سرمایه‌گذارها ایجاد شده، این امکان وجود دارد که افراد، سهام شرکت‌ها را بخرند و با ریسک پالرمو مواجه شوند و بخش زیادی از سرمایه با خرید سهام در شرایط فعلی از دست برود.

افضلیان می‌گوید: موضوع سیاست‌های اقتصادی و سیاسی مبهم نیز که در شرایط فعلی حکم فرماست، از دیگر بحث‌های مهم تاثیرگذرا بر بازار سهام است. در حال حاضر جدا از مساله تحریم‌ها، ما بحث لوایح چهارگانه FATF را داریم که شامل CFT و پالرمو بوده و هنوز به اجماع مشترکی نرسیده، اما سیگنال‌هایی که صادر می‌شود نشانه‌هایی از عدم پذیرش و تصویب این لوایح را می‌دهد که به عنوان یک ریسک سیاسی و مبهم هم در بازار سهام و هم در بازار ارز عمل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط سیاسی مبهم ذکر شده و وجود نابسامانی‌هایی که به همین جهت برای سرمایه‌گذارها ایجاد شده، این امکان وجود دارد که افراد، سهام شرکت‌ها را بخرند و با ریسک پالرمو مواجه شوند و بخش زیادی از سرمایه با خرید سهام در شرایط فعلی از دست برود.

این کارشناس عنوان می‌کند: از عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار سهام هم در حال حاضر موضوع حذف دلار 4200 تومانی است که دولت به کالاهای اساسی می‌دهد که البته این مساله تایید نشده است. اگر این موضوع تایید شود، تورم مضاعفی را بر کشور ایجاد می‌کند که شرکت‌ها به سمت افزایش نرخ محصولات می‌روند و افزایش بهای تمام شده آنها بیشتر می‌شود و در نهایت نرخ‌ فروش نیز افرایش پیدا می‌کند. عدم تایید فعلی این موضوع سایه ابهامی را بر روی شرکت‌های بورسی ایجاد می‌کند.

او در پایان گفتگو درباره بورس در بهار سال 98 می‌افزاید: در مجموع عواملی که ذکر شد باعث می‌شود بازار سرمایه در شرایط فعلی مورد استقبال قرار نگیرد و باید منتظر ماند و دید سناریوهایی که برای سال جدید وجود دارد به چه شکل خود را نشان می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.