کد مطلب: ۴۲۷۵۰۷

فعالان اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

آینده تجاری ایران و چین چه می‌شود؟

آینده تجاری ایران و چین چه می‌شود؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اصولا حمل هوایی بین ایران و چین بسیار ناچیز است و عموما شامل نمونه کالا و یا اسناد است. صادرات و واردات از راه حمل دریایی انجام می‌شود اما وضعیت فعلی و لغو احتمالی پروازها مانع رفت و آمد تجار می‌شود که قطعا تاثیر منفی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران برخی از فعالان اقتصادی را با این چشم‌انداز مواجه می‌کرد که حجم تجاری ما با بازیگران خارجی کاهش یابد؛ این در حالی است که تصویر آیینه تجارت خارجی در 10 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی از مرز ۷۲ میلیارد دلار گذشته است. تا پیش از پدید آمدن ویروس کرونا این انتظار می‌رفت که حجم تجارت خارجی ما تا پایان سال به رقم 42 میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا اتفاق جدیدی در تجارت جهان رخ داده است.

لغو پروازها تاثیر منفی در اقتصاد دارد

اخیرا مهدی میر اشرفی، رییس کل گمرک ایران درباره سهم شرکای اصلی تجارت با ایران آمار جدیدی را در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. آنچه او گفته در ابتدای زمستان امسال یعنی از ابتدای دی چین با بیش از هشت میلیارد دلار، همچنین عراق با حجم هشت میلیارد دلار، ترکیه نیز با حجم ۴.۱دلار ، امارات متحده عربی و افغانستان هم به ترتیب به میزان ۳.۷ میلیارد دلار و ۱.۹ میلیارد دلار جزو مقاصد اصلی صادراتی کشور بوده‌اند.

در حقیقت سهم کشور چین از صادرات غیرنفتی ایران آنقدر بزرگ شده که به یک چهارم کل صادرات رسیده، در واردات کالا به ایران هم دقیقا به همین میزان کالاهای چینی سهم دارند. حال با شیوع بیماری کورنا آینده تجاری ایران و چین چه خواهد شد؟ با توجه به اینکه به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت پروازهای رفت و برگشت ایران و چین متوقف شده آیا ممکن است روند صادرات یا واردات کالاها از چین به ایران و متقابلا از ایران به چین هم متوقف شود؟ ممنوعیت پرواز به کشور شریک اول تجاری ایران،آن هم در دوره اوج تحریم‌ها با اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟

در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در کامنتی در توییتر پاسخ داده است: «اصولا صادرات و واردات از راه حمل دریایی انجام میشه اما وضعیت فعلی و لغو احتمالی پروازها مانع رفت و آمد تجار می‌شود که قطعا تاثیر منفی دارد.»

مجیدرضا حریری در ادامه می‌گوید: «در مورد حمل ریلی اشکالات مهم و متعددی وجود دارد که در صدد حل آن هستیم. اصولا حمل هوایی بین ایران و چین بسیار ناچیز است و عموما شامل نمونه کالا و یا اسناد است.»

تجارت ایران و چین متوقف نمی‌شود

در عین حال عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است روند صادرات یا واردات کالاها از چین به ایران و متقابلا از ایران به چین هم متوقف شود؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: خطر شیوع بیماری کرونا اتفاق کمی نیست. انسان به هر حال حفظ جونش را بر تجارت ترجیح می‌دهد. ممنوعیت پروازهای میان ایران و چین ممکن است فرصت حضور فعالان اقتصادی را در نمایشگاه‌ها و مذاکرات حضوری بگیرد.

مرتضی میری در ادامه می‌افزاید: با توجه به اینکه در شرایط تجارت امروز نیاز به حضور فیزیکی بازرگانان نیست چنانچه توقف خطوط پرواز میان ایران و چین طولانی نشود لطمه‌ای به حجم تجاری دو کشور وارد نخواهد کرد. معتقدیم ویروس جدید کرونا منجر به توقف تجارت میان ایران و چین نخواهد شد.

او اظهار می‌کند: چنانچه این بحران به زودی جمع‌آوری و کنترل نشود در بلندمدت حجم تجاری میان ایران و چین کاهش خواهد یافت.

آنچه پیداست به گفته تجار با شیوع ویروس کرونا مسیر تجارت میان ایران و چین ممکن است نسبت به دوران گذشته کُندتر شود اما صادرات و واردات میان ایران و چین متوقف نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.