کد مطلب: ۳۸۷۵۹۷

ابزارهای مالی جدید بر روی نفت خام ایران فعال می‌شود

ابزارهای مالی جدید بر روی نفت خام ایران فعال می‌شود

نماینده شرکت ملی نفت ایران فروش فیزیکی نفت در بورس را گامی اولیه معرفی کرد و گفت: با نهادینه شدن فروش فیزیکی، ابزارهای مالی جدید را بر روی نفت خام ایران فعال خواهیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیرحسین تبیانیان صبح امروز در یک نشست خبری، با تشریح سیاست‌های دولت در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی گفت: فروش فیزیکی نفت در بورس گام اولیه است. هدف اصلی این است که سایر ابزارهای مالی از جمله ابزارهای کاغذی را برای نفت خام ایران فعال کرده و بورس نفت را در سطح بورس‌های منطقه، فعال کنیم.

وی گفت: فروش فیزیکی در بورس هدف نیست و هدف این است که بتوانیم ابزارهای بورسی کشور را ارتقا دهیم تا از این ابزار همچون بورس‌های بین‌المللی دنیا استفاده کنیم.

وی توضیح داد: اگر بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص فروش فیزیکی را نهادینه کنیم، ابزارهای مالی و کاغذی که در بورس‌های دنیا بر روی نفت خام مطرح است و در ایران هم مجوزهای لازم برای آن اخذ شده است را فعال خواهیم کرد تا بورس نفت ایران هم‌پای بورس‌های نفت منطقه قرار بگیرد.

تسهیل شرایط عرضه نفت در بورس انرژی / راه اندازی حساب ارزی داخلی

نماینده شرکت نفت در بورس انرژی در این نشست گفت: عرضه نفت ایران در بورس انرژی از سال ۹۷ به طور رسمی و عملیاتی کلید خورد و در ابتدا تعداد عرضه‌ها محدود بود چرا که نیازمند شناسایی دقیق نیاز متقاضیان بودیم. در انتهای سال ۹۷ بود که عرضه منظم نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌المللی بورس انرژی در قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور لحاظ و تبدیل به یک قانون لازم‌الاجرا شد، بر اساس این قانون باید نفت خام و میعانات گازی به طور ماهانه در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه شود.

تبیانیان با اعلام اینکه اردیبهشت ماه امسال شیوه نامه رسمی این عرضه در بورس انرژی از سوی وزیر نفت ابلاغ شد، افزود: ماهانه باید حدود دو میلیون بشکه نفت خام سبک، سنگین و میعانات گازی به صورت حداقلی در بورس عرضه شود. در همین راستا، تمام تلاش خود را معطوف کرده‌ایم تا این عرضه‌ها به شکل منظم انجام شود تا بازار و خریداران اطمینان یابند که دولت ایران و شرکت ملی نفت در عرضه نفت در بورس مصر است و این اقدام را به عنوان یک سیاست پایدار ادامه خواهد داد.

تسهیل شرایط برای خریداران بورسی نفت

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه اجرایی، شرایط خاصی را برای خریداران در نظر گرفته‌ایم، نخست اینکه فروش نفت یا میعانات گازی در بورس انرژی بدون احراز صلاحیت خریداران انجام می‌شود، به این معنی که احراز صلاحیت خریداران از نظر فنی در دستور کار ما نیست و در صورتی که مشتری بتواند پیش پرداخت و تضامین مورد نیاز مالی را انجام شود، محدودیتی برای عرضه نفت به مشتری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای مقاصد صادراتی محموله‌ها را نیز محدودیتی وجود ندارد، به جز صادرات نفت ایران به رژیم صهیونیستی که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات خریداران حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی نفت ایران کاملا محرمانه باقی می‌ماند ادامه داد: البته تمامی اطلاعاتی معاملاتی در بورس انرژی محرمانه هستند اما با توجه به شرایط کنونی و همچنین برای بالا بردن ضریب اطمینان خریداران، طی هماهنگی که با سازمان بورس داشتیم، اطلاعات خریداران از سامانه‌های اطلاعاتی بورس خارج شده و شکل فیزیکی به خود می‌گیرد.

عرضه نفت و میعانات گازی با نرخی جذاب

به گفته تبیانیان، در راستای ایجاد جذابیت قیمتی، نرخ صادراتی نفت ایران به مقصد مدیترانه که ارزان‌ترین نرخ صادراتی برای محموله‌های نفتی ایران محسوب می‌شود را به عنوان پایه قیمتی قرار داده‌ایم و مشتریان بر اساس این قیمت پایه، قیمت مورد نظر خود را روی تابلو اعلام می‌کنند و در صورت موافقت با قیمت مطرح شده تخفیف مورد نظر اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ در نظر گرفته شده برای میعانات گازی ایران نیز بر اساس شاخص نفت دبی است و قیمت پایه میعانات را ۹۵ درصد نفت خام دبی در نظر گرفته‌ایم که به این ترتیب به صورت پیش فرض پنج درصد تخفیف برای میعانات اعمال کرده‌ایم.

امکان صادرات زمینی نفت خام

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در مورد شرایط بارگیری محموله‌های مورد نظر نیز توضیح داد: برای تحویل و حمل محموله‌های نفت خام، سه شیوه پیش‌بینی شده است: بارگیری از پایانه صادراتی خارک، کشتی به کشتی و بارگیری محموله به صورت زمینی از محل پالایشگاه تبریز و با حداقل هزار بشکه.

البته حمل زمینی از پالایشگاه تبریز برای محموله‌های کوچک خواهد بود.

وی گفت: درباره میعانات گازی نیز امکان بارگیری از منطقه عسلویه، کشتی به کشتی و تحویل زمینی از بندرعباس با میزان حداقلی هزار بشکه وجود دارد.

نحوه و میزان پیش پرداخت / ‏‬پرداخت باید به ارزهایی غیر از دلار باشد

وی با اعلام اینکه شش درصد ارزش کل محموله باید توسط مشتری پیش پرداخت شود، افزود: این پیش پرداخت می‌تواند به صورت نقدی یا اعتباری باشد که در صورت پرداخت اعتباری، تضامین ارائه شده باید مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون بلادی عراق درباره اینکه آیا پرداخت‌ها باید با دلار آمریکا صورت گیرد یا ارز دیگری مبنای کار است، گفت: ایران یک سبد ارزی از جمله ریال ایران، یوآن، یورو و درهم را برای پرداخت‌ها در نظر گرفته است و دلار آمریکا در این سبد وجود ندارد.

تبیانیان ادامه داد: متقاضیان ۹۰ روز پس از بارگیری زمان برای تسویه حساب دارند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.