کد مطلب: ۳۵۸۹۵۷

ابهام در امنیت هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸

ابهام در امنیت هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸

نیویورک تایمز با اشاره به سقوط دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸ در عرض ۵ ماه گزارش داد که این دو سانحه سوالات و ابهامات زیادی را درباره امنیت این هواپیما به وجود آورده است.

نیویورک تایمز با اشاره به سقوط دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸ در عرض ۵ ماه گزارش داد که این دو سانحه سوالات و ابهامات زیادی را درباره امنیت این هواپیما به وجود آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره هواپیمای پیشرفته بوئینگ 737 مکس نوشت، سقوط هواپیمای حامل بیش از ۱۵۰ سرنشین در روز یک شنبه در اتیوپی دومین سقوط وحشتناک این نوع هواپیما طی کمتر از شش ماه گذشته بود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸، همان مدلی بود که در ماه اکتبر ۲۰۱۸ در اندونزی سقوط کرد و همه ۱۸۹ مسافر آن کشته شدند.

در هر دو مورد، این هواپیمای پیشرفته دقایقی بعد از پرواز و تیک‌آف ناگهان با دماغه سقوط کرده و هیچ یک از سرنشینان زنده نماندند.

تحقیقات و بررسی‌ها درباره سقوط هر دو مورد در دست اقدام است اما سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس در اتیوپی سوالات و ابهاماتی را در زمینه امنیت این مدل هواپیماها ایجاد کرده است؛ هواپیماهایی که شرکت آمریکایی بوئینگ در سال ۲۰۱۷ از آن رونمایی کرد و به عنوان یک هواپیمای تکنولوژیک پیشرفته با سوخت کافی و نسخه ارتقا یافته بوئینگ ۷۳۷ به مشتریان فروخته شد.

نیویورک تایمز در ادامه افزود: طبق گفته وبسایت بوئینگ، ۷۳۷ مکس سریع‌ترین هواپیمای فروخته شده در تاریخ این شرکت است و از سراسر جهان آن را خریده‌اند.

بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸، آخرین مدل این مدل هواپیما است که از سال ۱۹۶۰ پرواز کرده است. چهار مدل بوئینگ مکس با شماره‌های ۷، ۸، ۹ و ۱۰ وجود دارد و مدل ۸ آن که در اندونزی و اتیوپی سقوط کرد دارای بیشترین طول مدت پرواز است. این هواپیما دارای سوخت کافی برای پروازهای طولانی‌مدت است و توسط برخی از شرکتها برای پرواز بین اروپا و شرق آمریکا نیز در نظر گرفته شده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت، هنوز زود است که قضاوت کنیم آیا دلیل سقوط هواپیما در اتیوپی با علت سقوط هواپیما در اندونزی یکی بوده است یا خیر اما در بدو امر برخی شباهت‌ها قابل مشاهده است.

براساس این گزارش، در روز یک‌شنبه هواپیما ۶ دقیقه بعد از پرواز ارتباط خود را با برج کنترل از دست داد. طبق گفته هواپیمایی اتیوپی، خلبان به وضوح درخواست بازگشت به فرودگاه را داده است اما هواپیما در ۳۵ مایلی آدیس آبابا پایتخت این کشور سقوط کرده است.

هواپیمای اندونزی نیز دقیقا چند دقیقه بعد از پرواز درحالی‌که خلبان درخواست بازگشت به فرودگاه را داده بود سقوط کرده بود.

در این مورد محققان هواپیمایی اندونزی و آمریکایی می‌گویند که شاید دلیل سقوط هواپیما که با سرعت ارتفاعش را از دست داده بود به روز کردن نرم‌افزار سیستم کامپیوتری هواپیما بوده باشد.

برخی اتحادیه‌های خلبانی می‌گویند که تغییر در سیستم کنترل پرواز، که می‌تواند تنظیمات کنترل دستی را در مدل مکس-۸ لغو کند، به خلبان‌ها توضیح داده نشده است.

بعد از سقوط در اندونزی، شرکت بوئینگ اعلام کرد که بنابر یافته‌های آنها از این سانحه، آنها به تکامل نیازهای نرم‌افزاری یا دیگر تغییرات ادامه خواهند داد اما مشخص نیست که شرکت تغییری در هواپیماها داده است یا خیر.

براساس این گزارش، سقوط این دوهواپیما که هر دو از یک مدل هستند بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان از جمله سه شرکت هوایی در آمریکا و خطوط هوایی دیگر جهان مثل آرژانتین، لهستان، ایسلند و چین که از این مدل هواپیما در اختیار دارند را نگران کرده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.