کد مطلب: ۳۵۲۵۱۲

اجرای برنامه جدید توزیع گوشت از هفته آینده

اجرای برنامه جدید توزیع گوشت از هفته آینده

ساماندهی بازار گوشت با برنامه‌های جدیدی در راه است، توزیع گوشت به‌صورت هدفمند، واردات دام زنده علاوه بر گوشت، فروش اینترنتی سبد گوشت و مرغ از جمله این برنامه‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به ساز و کار جدید دولت برای توزیع گوشت با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار گفت: علاوه بر توزیع گوشت در فروشگاه‌ها قرار بر این است که گوشت قرمز مستقیم به دست گروه‌های هدف برسد که کارکنان دولت و حقوق بگیران ثابت نیز در این گروه هدف قرار می‌گیرند توزیع مستقیم گوشت از هفته آینده شروع می‌شود.

عباس قبادی همچنین با اشاره به تأمین گوشت مرغ گفت: با توجه به قیمت مصوب، هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند و درصورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود.

دام زنده وارد شد

به منظور تأمین بازار و تعدیل قیمت گوشت علاوه بر واردات گوشت یخ زده واردات دام زنده هم شروع شد. برای نخستین بار 4 هزار گوسفند روز گذشته از رومانی وارد فرودگاه امام شد. آن‌طور که مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده‌اند روند واردات گوسفند زنده تا آخر هفته ادامه دارد تا مجموع واردات به 50 هزار رأس برسد. این محموله‌های دامی از کشورهای مختلف وارد می‌شود. ظرفیت تولید گوشت 850 هزار تن است اما میزان مصرف 150 هزار تن بیشتر از ظرفیت تولید است برای تأمین تقاضا مجوز واردات گوشت صادر شده است.

طبق برنامه دولت، گوشت قرمز با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی با هدف تنظیم بازار و دسترسی اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه از کشورهای مختلف از جمله برزیل، اسپانیا، رومانی و کشورهای آسیای میانه و روسیه تأمین و عرضه می‌شود. به گفته رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با توجه به حجم بالای واردات دام زنده، لاشه گرم و سرد و منجمد بخشی از تقاضا پوشش داده می‌شود و به طور قطع قیمت گوشت قرمز کاهش خواهد یافت.

سالمی خاطرنشان کرده است که در ١٠ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال واردات دام سبک ٢.5 برابر افزایش داشت. در این مدت گوشت منجمد برابر پارسال وارد شده و تولید داخل نیز چهار تا پنج درصد رشد داشته، اما کشتار ١٨ درصد کاهش یافته است. مجموع اینها نشان می‌دهد که امسال تولید و واردات افزایش داشته و با توجه به شرایط اقتصادی نباید مصرف خانوار نیز رشد داشته باشد؛ بنابراین با توجه به کاهش کشتار بخشی از دام زنده به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

توزیع آنلاین سبدی شد

توزیع اینترنتی گوشت که به‌دلیل مشکلاتی روز سه شنبه قطع شده بود از روز گذشته دوباره به با شیوه ای جدید آغاز شد. در توزیع آنلاین سبد گوشت و مرغ نیز گنجانده شده است. سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری از هفته آینده به‌صورت اینترنتی فروخته می‌شود. این سبد شامل 3 عدد مرغ منجمد، معادل حدود وزنی 5 کیلوگرم با قیمت هر کیلوگرم 8900 و 2 عدد سردست گوساله منجمد برزیلی، معادل حدود وزنی 3 کیلوگرم به قیمت هر کیلو گرم 28500 (یا 2 عدد ران گوساله منجمد برزیلی معادل حدود وزنی 3 کیلوگرم به قیمت هر کیلوگرم 29000) هزار تومان است. قیمت این بسته با توجه به وزن حدودی، بین 135 الی 150 هزار تومان در نوسان است و به هر خانوار یک بار در ماه این بسته تعلق می‌گیرد.

عرضه هدفمند گوشت وارداتی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: عرضه گوشت وارداتی به‌صورت هدفمند بوده و به‌صورت پراکنده توزیع می‌شود.

بر این اساس 30 هزار تن گوشت اکنون در بنادر و سردخانه‌ها موجود است و از خارج نیز وارد می‌شود که این روند ادامه دارد.با عرضه هدفمند بخشی از تقاضاها پاسخ داده می‌شود و بویژه در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که درآمد ثابت دارند.

بدین ترتیب بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان از بازار خارج می‌شوند و گوشت به‌صورت مستقیم و هدفمند در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بازار متعادل شود. زمانی که توزیع گوشت به‌صورت هدفمند باشد و در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد، این صف‌ها بویژه در بخش گوشت منجمد جمع‌آوری می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.