کد مطلب: ۴۴۷۶۷۱

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشريح كرد:

اجرای طرح خرید اعتباری با هدف تحریک تقاضا / اعطای تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

اجرای طرح خرید اعتباری با هدف تحریک تقاضا / اعطای تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح اعتبار مصرف‌کننده در ماه‌های آتی با همکاری بانک مرکزی، نظام بانکی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و سیستم تولید و توزیعی با هدف تحریک تقاضا در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد شریعتمداری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: طرح اعتبار مصرف‌کننده در ماه‌های آتی با همکاری بانک مرکزی، نظام بانکی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و سیستم تولید و توزیعی با هدف تحریک تقاضا در کشور اجرا می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این طرح می‌تواند کمک شایان توجهی به تحریک تقاضا و ایجاد تقاضای مطمئن برای بازار تولید کالاهای ایرانی باشد.

وی ادامه داد: دولت با شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تصمیمات مختلفی را اتخاذ کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای حمایت عمومی از تمامی اقشار جامعه، افزایش قدرت خرید برای تامین نیاز واحدهای تولیدی و همچنین کمک به تامین معیشت خانوارهای متوسط و ضعیف در جامعه اقدامات خوبی در مملکت انجام شده است.

وی افزود: برای مثال دولت برای ۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب ۲۴ میلیون خانوار که از مجموعه حساب یارانه استفاده میکنند اعتبار یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه معین کرد که مرحله اول و دوم آن تا به امروز پرداخت شده است.

شریعتمداری تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۱۹ میلیون و ۴۰۰ تا ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مجموعه خانوارهای ایرانی مشمول دریافت این تسهیلات قرض الحسنه شده‌اند.

وی ادامه داد: جدا از این سه میلیون خانواده که از حداقل درآمدها و هزینه‌ها در سطح کشور برخوردار بودند تحت پوشش کمک‌های ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی یارانه‌ای دولت به ازای خانوار تک نفره، پنج نفر و به بالا قرار گرفته‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این رقم در اسفند و فروردین ماه پرداخت شده و در ماه مبارک رمضان به صورت مضاعف انجام خواهد شد.

وی افزود: بدیهی است که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری نیز این سه میلیون خانوار از یارانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی دولت برخوردار خواهند شد.

شریعتمداری تصریح کرد: یک میلیارد یورو با تصویب دولت و با اذن رهبری معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش بهداشت و درمان و سایر نیازمندی‌های حوزه کرونا اختصاص پیدا کرده که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش بهداشت و درمان و پنج هزار میلیارد تومان مقرر شده برای کمک به صندوق بیمه بیکاری تخصیص یابد که هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این با کمک نهادهای انقلابی و حمایتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و همه نهادهایی که متصل به دفتر مقام معظم رهبری هستند هماهنگی‌های لازم به عمل آمد و هرکدام در یک حرکت همدلانه با ملت ایران مشارکت کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه ۳,۵ میلیون بسته غذایی و کمک حمایت معیشتی از طرف سپاه و کمکی که خیران در اختیار سپاه قرار دادند در نیمه اول ماه مبارک رمضان بین نیازمندان سراسر کشورتوزیع شده است.

وی افزود: جدا از این یک میلیون بسته حمایتی معیشتی که برنامه نمادین آن از شهر ری آغاز خواهد شد از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بین خانواده‌های نیازمند سراسر کشور توزیع می‌شود.

شریعتمداری اظهارداشت: علاوه بر این ۵۰۰ هزار بسته حمایتی معیشتی تامین مالی شده از سوی بنیاد مستضعفان و همینطور ۴۴۵ هزار بسته حمایتی معیشتی از سوی آستان قدس رضوی در اختیار محرومان جامعه البته با گرایش استان خراسان رضوی، استان های مجاور و دیگر نیازمندان در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین ۲۵۰ هزار بسته حمایتی معیشتی هم از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در اختیار مردم محروم زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرارگرفته که به نوبه خود می تواند کمکی به رفع مشکلات جاری کشور باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار ۱۱ رسته شغلی تاثیرپذیر از بروز ویروس منحوس کرونا قرار داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این منابع از چه محلی تامین خواهد شد، افزود: بانک مرکزی برخی از ذخایر قانونی بانک‌ها را برای تحقق این هدف آزاد و در ضمن بانک‌ها را همزمان مکلف کرده که از محل منابع داخلی خود معادل همان میزان اعتبار وارد صحنه کنند و در جمع نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع بدین منظور ایجاد شده است.

شریعتمداری اظهارداشت: تسهیلات ۱۲ درصدی در اختیار ۱۱ رسته شغلی از واحدهای مختلف تولیدی کشور که در اثر شیوع ویروس کرونا لطمه دیده‌اند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: واحدهای که به صورت مستقیم از طرف دولت تعطیل اعلام شده‌اند به ازای هر نفر بیمه شده به میزان ۱۶ میلیون تومان از تسهیلات ۱۲ درصد بهره‌مند خواهند شد البته این موضوع مشروط به حفظ نیروی کاراست اما واحدهای که به طور مستقیم از طرف دولت تعطیل اعلام نشده‌اند ولی در رسته‌هایی هستند که با تصویب ستاد ملی کرونا تاثیر پذیر بودن از تعطیلی سایر واحدها یا شیوع ویروس کرونا به ازای هر نفر کارگر رسمی دارای کد بیمه ماه دی و بهمن از تسهیلات ۱۲ میلیون تومان بهره‌مند خواهند شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تسهیلات با وثیقه سهل و راحت در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد به طوری که واحدهایی که زیر ۵۰ نفر کارگر دارند فقط با تودیع سفته، بنگاه‌هایی که بالای ۵۰ نفر کارگر دارند سفته به علاوه یک تا سه ضامن و از ۲۰۰ میلیون تومان به بالا تسهیلات اگر در اختیار قرار گرفته باشد سایر وثایق مورد قبول نظام بانکی از واحدهای تولیدی برای این وام ۱۲ درصد در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: وام مزبور تاسه ماه تنفس و ۲۴ ماه هم زمان پرداخت دارد یعنی در مدت دو سال این منابع باید به سیستم بانکی عودت داده شود.

شریعتمداری اظهارداشت: این تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود که نسبت به اخراج کارگران خود اقدام نکرده‌اند و به یک معنا همان تعداد کارگر بیمه شده‌ای که در دی و بهمن ماه سال گذشته در اختیار داشته اند همان افراد را دوباره بکارگیری کنند.

وی اظهار داشت: این هم اقدام مناسبی که از پایان اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: علاوه بر این عده‌ای در مشاغل غیر رسمی یا در خانه‌های مردم کار می‌کردند و اگر مشاغلی هم داشتند شهرداری‌ها بیشتر با آنها در تماس و ارتباط بودند مثل دستفروشان ۱۸۲ هزار نفر در تهران و یک میلیون نفر در سطح کشور از طریق شهرداری تهران و همینطور شهرداری‌های سراسر کشور البته با گرایش شهرداری های کلانشهرها شناسایی و از وام قرض‌الحسنه دو میلیون تومانی بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: بین ۲۳ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابعی که بانک‌ها در اختیار مردم برای افزایش قدرت خرید مردم قرار می‌دهند که در واقع یک شوک ۲۵ هزار میلیارد تومانی به بازار که حداکثر دو ماه تحت تاثیر مشکلات ناشی کرونا بوده به نظر می‌رسد برای راه اندازی واحدها رقم قابل قبولی باشد اما برای تحریک تقاضا باید روش های جدیدی در ادامه برنامه‌ها عملیاتی شود که در این زمینه مذاکرات زیادی با بخش های مختلف دولتی به خصوص در جهت ایجاد اعتبار مصرف کننده صورت گرفته است.

شریعتمداری اظهار امیدواری کرد که در ماه های آتی با همکاری بانک مرکزی، سیستم بانکی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیستم تولید و توزیعی طرح اعتبار مصرف کننده در کشور راه اندازی شود که بدون شک این طرح می تواند کمک شایان توجهی به تحریک تقاضا و ایجاد تقاضای مطمئن برای بازار تولید کالاهای ایرانی باشد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.