کد مطلب: ۱۸۶۶۹۳

احتمال افزایش شهرهای دارای تنش آبی

احتمال افزایش شهرهای دارای تنش آبی

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در بدترین سناریوی تعریف شده برای تابستان سال ۱۳۹۷ ممکن است شهرهای دارای تنش‌ آبی از ۲۸۹ شهر هم بیشتر شود.

شاهین پاکروح، با بیان این‌که سال گذشته ۲۸۹ شهر در معرض تنش آبی در زمان پیک قرار داشتند، اظهار کرد: پروژه‌های متعددی برای کاهش این شهرها در نظر گرفته شده همچنین مدیریت مصرف کاهش فشار در شبکه که از دیگر برنامه‌هایی است که برای این منظور اجرایی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در خصوص پیش‌بینی‌های منابع آبی برای تابستان سال ۱۳۹۷، ادامه داد: امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد بارندگی‌های مناسبی باشیم تا بتوانیم آب مورد نیاز مشترکان را تامین کنیم.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اظهار کرد: در بدترین سناریو پیش‌بینی می‌شود که شهرهای دارای تنش آبی از ۲۸۹ شهر فراتر رود اما ما به دنبال برنامه‌هایی هستیم تا بتوانیم آب مورد نیاز مشترکان را بدون هیچ‌گونه مشکلی تأمین کنیم.

پاکروح با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی صحیح در مدیریت مصرف، گفت: اولویت تامین منابع آبی برای شرب است، لذا با تدبیر برنامه‌هایی تلاش کرده‌ایم تا ۲۸۹ شهر دارای تنش آبی را کاهش دهیم و امیدواریم که با اجرایی شدن برنامه‌های در نظر گرفته شده موفق به انجام این کار شویم.

وی مدیریت مصرف آب را یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل منابع آبی دانست و افزود: متاسفانه مشترکانی وجود دارند که به دلیل ارزان بودن آب قدر این کالا را نمی‌دانند و اقدام به مصرف بی‌رویه می‌کنند، لذا خواهش ما از مشترکان این است که از منابع آبی بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن انتقاد به این مساله که قیمت آب در سبد خانوار کمتر از نیم درصد را به خود اختصاص داده است، گفت: اگر قیمت آب واقعی شود قطعا می‌توانیم تنش آبی را بهتر در کشور مدیریت کنیم.

پاکروح با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در ایران، گفت: براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب وضعیت خوبی به لحاظ بارندگی نداریم به‌طوری که تا ۱۲ دی‌ماه میزان بارندگی نسبت به سال قبل ۳۹ درصد و نسبت به درازمدت ۵۷ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در فلات مرکزی که ۵۰ درصد جمعیت شهری کشور در آنجا ساکن هستند نیز میزان بارندگی‌ها نسبت به سال قبل ۶۷ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۷۹ درصد کاهش داشته است.

به گفته معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور وضعیت بارندگی در کشور شرایط مناسبی را ندارد و امید می‌رود که در روزهای آتی شاهد بارش‌های مناسبی باشیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.