کد مطلب: ۴۳۸۲۵۷

احتمال بارش باران در اولین روز سال ۹۹

احتمال بارش باران در اولین روز سال ۹۹

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح اوضاع جوی روزهای آینده گفت: سامانه بارشی تازه‌ای از فردا و از سمت غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود که عمده فعالیت آن در ارتفاعات زاگرس و البرز غربی خواهد بود.

روز جمعه همزمان با شروع سال ۹۹ یک سامانه بارشی در مناطق غربی و شمالی کشور فعال می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صادق ضیائیان، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح اوضاع جوی روزهای آینده گفت: سامانه بارشی تازه‌ای از فردا و از سمت غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود که عمده فعالیت آن در ارتفاعات زاگرس و البرز غربی خواهد بود.

به گفته وی، این سامانه تا روز جمعه (اول فروردین) در بخش‌هایی از غرب، شمال غرب و شمال کشور به شکل رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد فعالیت خواهد داشت.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: استان‌های واقع در سواحل غربی خزر، دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و نوار شمالی کشور در این دوره شاهد بارندگی خواهند بود.

به گفته وی، از فردا در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، قزوین، مرکزی، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، ارتفاعات استان‌های تهران و البرز احتمال سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی و بارش تگرگ در مناطق مستعد وجود دارد.

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو هم دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با درس‌های دریافت شده از سیلاب‌های بهار سال ۹۸ سعی کردیم مدیریت مخازن سد‌های کشور را دقیق‌تر انجام دهیم، گفت: هم‌اکنون ۴۰ درصد از ظرفیت ۵۰ میلیارد مترمکعبی سد‌های کشور خالی است و این موضوع به معنای آمادگی کافی برای دریافت سیلاب بهاره است.

وی با بیان اینکه در ۲ تا سه هفته آینده بارش‌های قابل توجهی در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد، گفت: ستاد مقابله با سیلاب از چند هفته گذشته بطور مرتب رصد رودخانه‌ها و پایش مخازن سد‌ها را انجام می‌دهد و دستور العمل‌های لازم به شرکت‌ها برای مقابله باسیلاب ارسال شده است.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال شدت گرفتن سیلاب در پایین دست رودخانه‌های کرخه وجود دارد که در صورت بروز این پیش‌بینی باید خروجی سد تا دو برابر حجم خروجی فعلی افزایش یابد که این به معنای دربرگیری پهنه بیشتری در بستر رودخانه خواهد بود.

اردکانیان با بیان اینکه هم اکنون در نیمه دوم سال آبی ۹۸-۹۹ هستیم، ادامه داد: وضعیت پاییز امسال از لحاظ بارش‌ها نرمال و کمی بیش از نرمال و وضعیت زمستان هم نرمال و مقداری کمتر از نرمال بود که براساس آن تاکنون ۱۹۰ میلی متر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به درازمدت ۱۳ درصد بیشتر و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم ۷ درصد کمتر است.

در همین خصوص ،رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آمادگی این سازمان برای بارش‌های سیل‌آسا در چند استان و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به راه‌ها و پل‌ها خبر داده است.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.