کد مطلب: ۳۴۰۴۳۹

اویل‌پرایس بررسی کرد:

احتمال بهبود قیمت نفت در سال جدید

احتمال بهبود قیمت نفت در سال جدید

اویل پرایس در گزارشی با اشاره به سه عامل متفاوت، نوشته است که احتمالا قیمت نفت در سال 2019 بار دیگر بهبود می‌یابد. امروز هر بشکه نفت خام برنت، با 1.30 درصد کاهش، به 53.10 دلار رسید.

در هفته‌های پایانی سال 2018 قیمت نفت روند نزولی به خود گرفت. با شروع سال نو اما بار دیگر به کانال 50 دلار وارد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‎پرایس، احتمال افزایش و بهبود قیمت نفت در سال 2019 وجود دارد. اگرچه در حال حاضر، پیش‌بینی‌ در مورد بازار جهانی نفت کار دشواری است اما به عقیده نویسنده، سه عامل می‌تواند منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها در سال جدید شود.

اول آنکه اجرای توافق کاهش تولید میان اوپک و متحدان غیراوپکی آنها از ابتدای ژانویه -روز گذشته- آغاز شد. حتی اگر طبق آنچه این تولیدکنندگان وعده داده‌اند، روزانه 1.2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش ندهند، باز هم این توافق می‌تواند تا حدی بر میزان عرضه در بازار تاثیر بگذارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی در ماه دسامبر -ماه پایانی سال 2018- تولید کشورهای اوپک، 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته که بخش اعظم آن بر دوش عربستان سعودی بوده است.

به این ترتیب، با شروع سال نو میلادی، بازار جهانی با کاهش عرضه مواجه خواهد شد. این کاهش اما به سرعت بازار را به تعادل نخواهد رساند. از سوی دیگر، در میان تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه نفت در مورد تاثیر میزان کاهش تولید بر قیمت نفت اتفاق نظر وجود ندارد. احتمالا امضاکنندگان توافق کاهش تولید ناچار خواهند شد تا پایان سال 2019، این توافق 6 ماهه را تمدید کنند. تولیدکنندگان بزرگ اوپک هم این سیگنال را داده‌اند که تمایل به تمدید توافق دارند.

دومین دلیل بهبود بازار در سال 2019 این است که معافیت‌هایی که به خریداران نفت ایران از سوی آمریکا داده شده، در ماه می منقضی خواهد شد. آخرین اطلاعات از رویترز نشان می‌دهد که حجم واردات کشورهای آسیایی در ماه دسامبر (آذر-دی) به 664 هزار و 800 بشکه در روز کاهش یافته که این رقم در مقایسه با دسامبر گذشته 12.7 درصد افت داشته است.

اگرچه ایران ممکن است الزاما به تنهایی نقشی در صعودی کردن قیمت نفت نداشته باشد، اما انتظار می‌رود سیاست‌های سخت‌گیرانه ترامپ علیه ایران در ماه می تشدید شود و این معافیت‌ها دیگر تمدید نشوند. برآوردها در این زمینه کاملا متفاوت است؛ اما انتظار می‌رود که ایران بخش قابل توجهی از صادرات نفت خود را از دست بدهد که این میزان در کنار کاهش تولید اوپک می‌تواند بر کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

سومین دلیل این است که تولید شیل آمریکا در نهایت ممکن است کمتر از آنچه که انتظار می‌رود، باشد. سقوط قیمت نفت احتمالا ادامه حفاری و استخراج شیل را دچار اختلال خواهد کرد. اگرچه بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که تولید شیل در سال جدید رشد قابل توجهی خواهد داشت، اما باید به این نکته توجه کرد که تنها تحت شرایطی که قیمت نفت 65 دلار به ازای هر بشکه باشد، تولید شیل به‌صرفه است. اما اگر قرار باشد قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در محدوده 40 دلار باقی بماند، مطمئنا تولیدکنندگان شیل در مورد افزایش استخراج در سال 2019 بازنگری خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که ایالات متحده در سال 2019، حدود 1.2 میلیون بشکه به تولید خود خواهد افزود. اگر قیمت‌های پایین نفت، رشد عرضه شیل را تحت تاثیر قرار بدهد، احتمال اینکه قیمت نفت بهبود پیدا کند، بالاست.

امروز چهارشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 1.30 درصد کاهش، با قیمت 53.10 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 1.10 دلار کاهش، به 44.19 دلار رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت نفت بره بالاتر به نفع ماست که فروش نفتمون کمتر و کمتر میشه.
    البته به نفع آمریکا هم هست، چون هزینه استخراج نفت شیل قابل قبول میشه واسش.