کد مطلب: ۲۱۶۳۳۱

احتمال وقوع حوادث نفتی با کاهش بودجه صنعت نفت در سال ۹۷

احتمال وقوع حوادث نفتی با کاهش بودجه صنعت نفت در سال ۹۷

یک استاد دانشگاه گفت: اگر سرمایه‌گذار در حوزه صنعت نفت حضور پیدا کند، در تولید، نوسازی تجهیزات، فاصله گرفتن از حوادث ناگوار و… وضع متفاوتی خواهیم داشت.

حسین آفریده، استاد دانشگاه و رئیس کمیسیون انرژی دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، ضمن هشدار به دولت، از احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در صنعت نفت و همچنین کاهش سطح تولید نفت در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: با توجه به این‌که جذب سرمایه‌ آن‌گونه که انتظار می‌رفت شکل نگرفته، تنها راهی که می‌توانست به صنعت کشور جانی دوباره بخشد این بود که در بودجه سال ۹۷، سهم قابل توجهی به این صنعت تعلق گیرد، اما در لایحه بودجه سال ۹۷، چنین تصمیمی گرفته نشد.

آفریده تصریح کرد: ما اگر نتوانیم چاه‌های نفت را بازسازی کنیم و از فناوری‌های نو استفاده نشود، تولید کاهش می‌یابد، حتی این امکان وجود دارد که در سال آینده شاهد کاهش تولید نفت در کشور باشیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: صنعت نفت محل درآمد کشور است و نباید برای این صنعت شرایطی به وجود آید که ادامه فعالیت آن با مشکلاتی همراه باشد، همچنین مجلس شورای اسلامی می‌توانست نگاه بهتری به این صنعت داشته باشد، به هر حال صنعت نفت کشور یا باید از طریق سرمایه‌گذاری ادامه فعالیت یابد یا از طریق منابع داخلی.

وی ادامه داد: اگر این سرمایه از طریق منابع داخلی تامین نشود و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز به فرجام مدنظر خود نرسند، برای فعالیت صنعت نفت کشور، معجزه‌ای رخ نخواهد داد.

نوسازی تجهیزات رمز حفظ سقف تولید نفت

آفریده گفت: با توجه به وضع پیش آمده، عقل سلیم حکم خواهد کرد که حتی ما نتوانیم سقف تولید کنونی را حفظ کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به الزام در نوسازی تجهیزات و ناکافی بودن بودجه سال ۹۷ صنعت نفت برای این مهم، تاکید کرد: بدون شک دولت نخواهد توانست دست به نوسازی بزند، نباید امید داشته باشیم که تجهیزات ۷۰-۶۰ ساله صنعت نفت کشور، به کار خود همچنان ادامه دهند، تا زمانی که تجهیزات صنعت نفت نوسازی نشوند، سقف تولید نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: هم اکنون همسایگان و رقبای نفتی ما مشغول جذب سرمایه‌گذار هستند تا سقف تولید خود را افزایش بدهند، اما متاسفانه با وضعی که برای ما پیش آمده (کاهش بودجه صنعت نفت کشور) حتی ممکن است سقف تولید کنونی‌ خود را از دست بدهیم.

آفریده تصریح کرد: اگر بازسازی در تجهیزات کشور اتفاق نیفتد، حادثه غیرمترقبه برای صنعت نفت کشور دور از انتظار نیست و طبیعی است که با هر شرایطی مواجه شویم.

الزام حضور سرمایه‌گذار در صنعت نفت ایران

این استاد دانشگاه با اشاره به الزام حضور سرمایه‌گذار در صنعت نفت ایران و تاثیر آن بر حفظ میزان سقف تولید گفت: اگر سرمایه‌گذار در این حوزه حضور پیدا کند، در تولید، نوسازی تجهیزات، فاصله گرفتن از حوادث ناگوار و غیره وضع متفاوتی خواهیم داشت، همسایگان و رقبای ما، زمینه را برای سرمایه‌گذار خارجی در صنعت نفت خود آماده و مهیا کرده‌اند، اما به این موضوع کم توجه هستیم، البته نباید فراموش کنیم که عزم وزارت نفت برای حضور سرمایه‌گذار خارجی جدی بود، اگر این موضوع (حضور نیافتن سرمایه‌گذار خارجی در کشور) رخ نداد دلیل آن را باید در زمینه‌های دیگر جست وجو کرد.

وی عنوان کرد: ما وقتی بودجه صنعت نفت را کاهش می‌دهیم، در عمل به وزارت نفت این اشاره را داشته‌ایم که صنعت نفت وضع خوبی دارد و نیاز به بودجه بیشتر نخواهد داشت، در حالی که وضع غیر از این است، ما با یک صنعت فرسوده روبه‌رو هستیم، چاه‌های نفت کشور باید بازسازی شوند، ازدیاد برداشت را باید مدنظر قرار دهیم، این موارد نیاز به هزینه دارد، برای صنعت نفت کشور از آسمان معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.

آفریده گفت: کسانی که می‌خواهند در حوزه صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند، شرایط را مورد ارزیابی قرار خواهند داد، وقتی با شرایط حضور سرمایه‌گذار مخالفت می‌شود، بدون شک بر حضور آنها در صنعت نفت کشور، تاثیر سوء خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هم‌اکنون ما ضمن کاهش سهم نفت در بودجه، شاهد نبود حضور سرمایه‌گذار خارجی در صنعت نفت هستیم، نمونه این مسئله در FLNG نیز اتفاق افتاد، آنقدر وزارت نفت را تحت فشار قرار دادند که اوضاع و قراردادها به سوی دیگری حرکت کرد، گازی که وزارت نفت به فروش می‌رساند، با قیمتی بالاتر از پتروشیمی‌ها به فروش می‌رفت، اما سرانجام وزیر نفت مجبور شد مصوبه را کنسل کند، دود همه این مشکلات، به چشم مردم می‌رود.

نباید از کشورهای همسایه جا بمانیم

وی با اشاره به برنامه‌های کشورهای همسایه ایران در حوزه نفت گفت: ما باید در صنعت نفت، برنامه‌های کشورهای همسایه را نیز مشاهده کنیم، نباید از آنها جا بمانیم، در مورد بحث سرمایه‌گذاری باید به دنبال طرح‌های جذاب برای سرمایه‌گذار باشیم، در غیر این صورت سرمایه‌گذار را نیز از دست خواهیم داد، حال این مشکل را کنار کاهش بودجه صنعت نفت قرار دهیم چه چیزی در انتظار ما خواهد بود، بدون شک این موضوع بر برداشت و تولید، سوء آثاری خواهد داشت، شاید بتوانند یک سال میزان تولید را ثابت نگه دارند، اما برای سال بعد و سال‌های آینده چکار می‌کنند؟

آفریده افزود: امیدوارم منابع مورد نیاز شرکت نفت در اختیارش قرار بگیرد، در غیر این صورت کشور با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا دست خالی دولت و همخوانی نداشتن دخل و خرج، در کاهش بودجه صنعت نفت تاثیر داشته یا خیر، اظهار کرد: دولت باید منابع خود را مدیریت کند، ما درهای هزینه‌ها را باز گذشته‌ایم و هزینه‌های زیاد و بی موردی داریم، تا زمانی که بودجه را در موارد غیر ضروری هزینه می‌کنیم، هنگامی که به موارد مهم و ضروری مثل صنعت نفت می‌رسیم، دیگر توان هزینه کردن نداریم.

وی گفت: برخی می‌گویند که صنعت نفت نیازی به پول ندارد و خودش می‌تواند درآمد کسب کند، البته این سخنان درست نیست، یا این‌که می‌گویند باید صنعت نفت خودش سرمایه جذب کند، کسی نیست از آنها بپرسد که آیا شما زمینه‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کرده‌اید یا خیر؟ اگر وزارت نفت نتواند سطح تولید را حفظ کند و در مواقع ضروری این سطح تولید را افزایش دهد، به کاهش درآمد در کشور منجر خواهد شد، بیکاری و کاهش اشتغال‌زایی نیز از دیگر آثار سوء این تصمیم خواهد بود.

منبع: شانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.