کد مطلب: ۳۱۷۱۸۰

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری

۱۰۰­ میلیارد تومان از اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری آبخیزداری برای اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در مراتع و جنگل‌های کشور برای­ ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی و اصلاح و احیا اختصاص داده شد.

۱۰۰­ میلیارد تومان از اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری آبخیزداری برای اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در مراتع و جنگل‌های کشور برای­ ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی و اصلاح و احیا اختصاص داده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی؛ ­مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب ­گفت: از این مبلغ ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بخش مراتع تعلق گرفته است.

ترحم بهزاد افزود: با این اعتبار علمیات بیولوژیکی در سطح ۶۶ هزار هکتار و عملیات بیومکانیکی در سطح ۷۵۳۳ هکتار اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: عملیات بیولوژیکی، اصلاح و احیای مراتع، حفاظت و مراقبت و آبیاری شامل کپه‌کاری، بذرکاری، تبدیل دیمزار و کود پاشی و همچنین عملیات بیومکانیکی شامل اقداماتی همچون ذخیره نزولات آسمانی، بانکت بندی، پی‌تینگ و تراس‌بندی است.

بهزاد تصریح کرد: علاوه بر این، اقدامات مدیریتی برای حفظ مراتع نیز مانند ایجاد آبشخور، مرمت چشمه، ایجاد آب انبار و احداث منبع ذخیره آب انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه در ۶۴۳ حوزه و ۳۵۰ شهرستان اجرا می‌شود، گفت: این پروژه‎ها تا آذر امسال به پایان ­می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ارتقا و بهبود وضعیت پوشش گیاهی، ارتقای کیفیت پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه و ظرفیت مراتع و جلوگیری از هدر رفت منابع پایه آب و خاک را از اهداف این پروژه در عرصه مراتع برشمرد.

وی بر مشارکت مردم و تشکل‌ها در اجرای پروژه‌های حوزه مراتع تاکید و خواستار تحقق بند ب (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه شد.

بهزاد افزود: بند ب (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده تا در­ سه ماه،​ آیین‌نامه اجرایی مربوط به قراردادهای کوچک با بهره‌برداران جوامع محلی، تشکل‌ها و انجمن صنفی و اتحادیه‌های تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تدوین و این قراردادها به منظور مشارکت مردمی منعقد شود.

وی درباره اهمیت حفظ مراتع کشور گفت: ۲۵ درصد کارکرد و نقش مراتع مربوط به تولید علوفه و ۷۵ درصد مربوط به حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از سیلاب، کنترل رسوبات مخزن سدهای آب، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و مسایل اقتصادی و معیشتی بهره‌برداران مراتع است.

بهزاد با اشاره به اینکه ظرف ۱۰ سال اخیر بخشی از عرصه‌های مرتع تغییر کاربری مجاز و غیر مجاز داده شده‌اند، تصریح کرد: این تغییر کاربری‌ها موجب کاهش عرصه‌های مرتع، تولیدات کشاورزی، افزایش تهدیدات زیست محیطی، از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و گیاهی، آسیب‌پذیری بهره‌برداران مراتع و مهاجرت و حاشیه نشینی، بروز سیلاب و تضعیف مالکیت ملی نسبت به مالکیت بر منابع طبیعی می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.