کد مطلب: ۴۷۰۳۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اختلالی که برای مشتریان دردسر شد / چگونه سهامداران کارگزاری مفید متضرر شدند؟

اختلالی که برای مشتریان دردسر شد / چگونه سهامداران کارگزاری مفید متضرر شدند؟

با شروع معاملات بازار سهام در روز شنبه سامانه کارگزاری مفید دچار اختلال شد و دارایی مشتریان را منفی نشان می‌داد و کسی نمی‌توانست در بازار سهام معامله کند، اما با گذشت حدود یک ساعت مشکل حل شد ولی دارایی برخی از کاربران از دارایی اصلی‌شان بیشتر بود و بسیاری از مشتریان با این مبلغ اقدام به خرید سهام کردند. حالا تکلیف این کاربران چیست؟

عماد صدر: با شروع معاملات بازار سهام در روز شنبه (۹۹/۵/۲۵) سامانه کارگزاری مفید دچار اختلال شد و دارایی‌های کاربران را منفی نشان می‌داد و با گذشت یک ساعت از این مشکل سامانه کارگزاری برای ادامه معاملات درست شد اما برای برخی از کاربران مبالغی بیشتر از دارایی‌شان را نشان می‌داد و برای برخی از کاربران این مبالغ نجومی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از کاربران با مبالغ شارژ شده اقدام به خرید سهام در بازار کردند اما کارگزاری مفید بعد از این اتفاق به سهامداران مهلت داده تا شنبه مابه‌التفاوت مبالغ را برگردانند و در غیر این صورت مبالغ بدهی از دارایی آنها کسر خواهد شد. حالا سرنوشت کسانی که با این پول سهام خریدند و احتمالا در دو روز گذشته بازار ضرر هم کردند چیست؟

توضیح کارگزاری مفید در رابطه با اختلال به وجود آمده

«طی تعطیلات آخر هفته گذشته، تیم فنی کارگزاری مفید در حال عملیاتی کردن سیستم بانک اطلاعاتی جدیدی برای کاربران کارگزاری بود که با این سیستم جدید، ظرفیت پردازش اطلاعات کاربران ارتقای قابل ملاحظه ای پیدا می‌کرد ولی متاسفانه با شروع ساعت معاملات بازار در روز شنبه خطای غیر قابل پیش‌بینی رخ داد و مانده حساب کاربران مغایر با واقعیت نمایش داده شد.

با رخ دادن این خطا عملیات زیر به سرعت انجام پذیرفت:

  1. عملیات ارتقای سیستم جدید متوقف و بانک اطلاعاتی قبلی به مدار بازگردانده شد.
  2. مشکل بوجود آمده در منفی شدن حساب کاربران در کمتر از یک ساعت برطرف شد و مبالغی که منفی نشان داده می شد، بازیابی و اصلاح شد.
  3. برای اینکه معامله گران فرصت معامله در آن روز را از دست ندهند، بدون آنکه وسواسی در محاسبه ها صورت پذیرد، قدرت خرید کاربران از محل منابع شرکت به مبالغی حتی بیش از مانده حساب مشتریان افزایش یافت تا به دلیل جزئیات حسابداری، فرصت معامله گری این کاربران در همان روز دچار خدشه نشود.
  4. در زمان بروز مساله، اطلاع رسانی فوری از طریق کانال های رسمی ارتباط با مشتریان، در دستور کار قرار داشت. در دو اطلاعیه، ابتدا تلاش برای حل مسئله اطلاع رسانی شد و سپس در اطلاعیه دوم، بازگشت به شرایط عادی به اطلاع رسید که فاصله این دو اطلاعیه خود مستندی است که نشان از سرعت عمل در پاسخ و حل این مشکل دارد.

تعداد کاربرانی که دچار این مسئله شده‌اند کمتر از ۲۰ درصد کل کاربران کارگزاری مفید است ولی به دلیل اینکه تعداد مذکور در مقیاس چند ده هزار نفری هستند، مشکل انعکاسی بزرگ‌تر از واقع یافت. البته کارگزاری مفید در خصوص مشکلاتی که برای تک تک کاربران ایجاد شده خود را مسئول می‌داند و به همین دلیل در کمتر از یک ساعت ضمن حل مشکل، این دسته از کاربران خود را به چرخه معاملات بازار در همان روز بازگرداند که فرصت معاملات ایشان از دست نرود.» این جملات توضیحات رسمی کارگزاری مفید طی روزهای اخیر بوده است. اما آیا مشکل حل شده است؟

مشتریان چه می‌گویند؟

در ادامه توئیت‌های کاربران را در رابطه با مشکل افزایش قدرت خرید از سوی کارگزاری مفید بخوانید:

«کارگزای مفید دیروز به خاطر اختلالی که داشت دارایی رو منفی زده بود. برای دو تا حساب کاربری که متعلق به اقوام بود، بعد از رفع این مشکل دارایی‌شودن شده مثبت صد میلیون. اینا هم به تصور اینکه مشکل سیستمه و صرفا برای شوخی هی خرید زدن حالا از کارگزاری پیام اومده که بیاین تسویه کنید ولا از داراییتون برداشت می‌کنیم»

3 8

در واکنش به این توییت‌ها، برخی کاربران نیز پیامک کارگزاری مفید را منتشر کرده‌اند. در یکی از این تصاویر فرد مدعی شده که این پیامک را دریافت کرده است:

« متن پیامک

شما مبلغ ۱۰۰۹۷۰۸۴۸۸ ریال به کارگزاری مفید بدهکار می‌باشید، لطفا تا پایان روز دوشنبه ۲۷ مردادماه نسبت به تسویه حساب مبلغ بدهی خود اقدام نمایید؛ در غیر این صورت مبلغ بدهی از محل دارایی شما تسویه خواهد شد.»

4 4

«یه دوستی دارم دو روز کد بورسیش اومده!دیشب یک ساعت روی مُخم بود میگفت چی بخرم گفتم فلان سهم خوبه به دید ۶ ماهه ولی اگه طاقت نداری نخر! خلاصه گفت با چند شروع کنم گفتم با یک میلیون!خیلی غر زد ولی بالاخره قبول کرد. دیشب یک میلیون ریخت به حسابش از کارگزاری مفید.امروز صبح زنگ زد که پولم خوردن یک میلیون و نهصد هم بدهکارم هیچی دیگه روز اول تقره داغ شد الانم توی شکِ فکر نکنم بخواد سهمی بخره کلا منصرف شدحالا باید راه خروج پول یادش بدم»

«آهای تو که حسابت به خاطر اشتباه #کارگزاری_مفید یکصد و بیست میلیون تومن وجه رایج مملکت شارژ شد و رفتی با اون سهام هم خریدی آره با خودتم … #صبح_شما_هم_بخیر»

1 29

«کارگزاری مفید شده مضر، امروز اومدم خرید بزنم دیدم ۹۹ میلیون منفی شدم، برای یک کارگزاری دیگه هم یک اکانت برای دوستان هست که باهاش کار میکنم، اصلا من چیزی با اسم هنگی هسته ندیدم با اون»

2 36

«کارگزاری مفید پیام داده ۱۶ میلیون بدهکاری بده یا از سهم هات میبریم کدوم ۱۶ میلیون؟ از کجا و چطور من بدهکار شما هستم؟

پشتیبانی تلفنی تون هم که نیم ساعت باید پشت خط باشیم ، پول شارژ نیم ساعت تماس رو هم باید بدیم که گند شما رو درست کنیم؟»

6 8

«کارگزار مفید اشتباهی ۶ تومن بدهکارمون کرده بود و هرچی زنگ می‌زدیم در حال بررسی بودند. الان چک کردم و دیدم اون بدهی الکی هنوز هست. اما دو میلیلرد تومان اضافه شده، خاستم ببینم الکیه یا نه باهاش سهام خریدم و الان دو میلیارد تومن سهام دارم»

«کارگزاری مفید حساب بعضیا رو با موجودی اضافه نشون میداد ب منم ۸ تومن اضافه نشون میداد و باهاش خرید زدم تکلیف چیه حالا؟!»

«من حسابم دست خودم نبوده و بعد از افزایش حساب از سمت کارگزاری مفید کسی که حسابم دستش ببوده فک کرده پول از طرفه منه و باهاش سهام خریده. حالا تکلیف چیه؟»

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یزدان

    سلام
    برا بنده هم مثبت شده
    به شوخی بهمراه دوستان خرید زدیم با دانستن این مورد که آخر وقت معاملات باطل میشه
    ولی باطل نشده و داخل حساب موند
    احتمال زیاد پولشویی کردن و الآنم ضررش رو میخوان بندازم کردن ما
    امروز برا منم پیام اومده ضرف 48ساعت تسویه حساب کنم
    الان نزدیک به 30 میلیون از این اقدام مفید ضرر کردم
    نمی‌دونم والا چیکار کنم
    نه پول هست که حسابمو مثبت کنم و نه میتونم کاری کنم
    کارگزاری می‌تونه اقدام کنه به فروش سهاممون؟؟؟؟

    • ناشناس

      سلام-کارگزاری حق فروش نداره برو سامانه ثبت شکایت

  • ناشناس

    سلام
    برای من هم حساب بورسیم دست برادرم بود و قرار بود پول واریز کنه و دیدم مقدار زیادی پول اومده تو خسابم و خریبد زدم و الانم تو ضررم و کارگزاری میگه باید پرداختا کنید وگرنه اقدام میکنیم اینکارو کردن تو این بازار منفی تل مردم خرید بزنن و منفی بشه و تمام دارییشون بره رو بدهی

  • ناشناس

    حالا نهایتا نگفتید چکار کنیم؟ آیا کسی هست اینجا که براش سرخود سهمشو فروخته باشن؟ ما که به هیچ وجه زیر بار نمیریم

    • علی

      آره از امروز شروع کردن به فروش سهم
      8/7/1399

    • ناشناس

      بله فروختن اون هم با ۵۰ درصد ضرر خدا لعنت کنه کارگزاری مفید رو بیچارمون کرد

    • امید

      از منم فروختن سر خود ..خدا بگم چیکارشون کنه

  • علی

    سلام دوستان
    برای منم 10 میلیون اعتبار زیادی ریخته بودن. منم خرید کردم الانم بیش از 3 میلیون ضرر دادم. کارگزاری بی حیا و دزد هم شروع کرده به فروش سهمیه‌ای من. کسی راه حلی داره؟
    منکه از این به بعد کارگزاری خودمو تغییر میدم. وهمش برای کارگزاری مفید تبلیغ منفی میکنم. بذار اوناهم ضرر کنن با از دست دادن مشتری هاشون.

  • ناشناس

    با سلام .۹ مهر کارگزاری شبندر من فروخته و ۳ میلیون ضرر کردم و میگه بدهکاری. این بدهکاری اشتباه کارگزاری بوده اما هیچ مسئولیتی در قبال سهام داران ندارند .به کجا شکایت کنیم دل کسانی که خودشون ای دانه را پاشیدن تا ما رو شکار کنند .ترفندشان بود .اگه جایز برای شکایت هست به ما بگید .ممنون

  • محمد

    واسه من 40 ملیون ریخته بود خرید کردم بعد م.ن موقه نکرده سهمارو برگردونه الان که بازار 50% تو منفیه میخواد شروع کنه سهمارو بفروشه؟اینجوریپول خودمم که میره هیچ یه چیزیم بدهکار میشم.
    این اشتباه خود کارگزاری بوده حالا تاوانشو ما باید پس بدیم؟حد اقل بزار بازار برگرده بعد شروع کن به فروختن.

  • ناشناس

    واسه من پیام دادن که بای قرارداد ببندید
    و هنوز نفروختن
    عضو گروه واتسآپ باید بشیم

    • ناشناس

      سلام.گفتن چه قراردادی ببندید؟

  • videojose

    دروغگو ها :
    پس از اشتباه پولهای واریز شده برای افرادی که به اشتباه خرید زدند اعتبار جعلی زدند (بدون تایید این افراد ) و به وسیله ی قانونی که در اعتبار وجود دارد دست در حساب مشتریهای خود میکنند و با وضعی که همه در این مدت ضرر 40 درصدی کرده اند پول خود را بردارند .
    اشتباه کار گزاری برابر میشه با سود کارگزاری : کارمزد
    کسانی که به اشتباه خرید زدند از دست دادن سرمایه خود که در این مدت نصف هم شده.(کارکزاری در آن روز اعلام کرد اشتباه صرفا نمایشی میباشد و تاثیر در خرید و فروش ندارد)

  • ناشناس

    برای پولشویی و فرار مالیاتی ما رو بدبخت کردن

  • ناشناس

    با سلام
    پارسال کارگزاری مفید حساب پرتفوی منو به خاطر اشتباه سیستمی خودش اول منفی کرد دوباره مثبت۲۰۰میلیون کرد منم مقداری پول داشت و از روی کنجکاوی همه ۲۰۰ میلیون رو خرید زدم با نیت اینکه معامله انجام نمیشه.چند روز بعد حسابم منفی ۲۰۰ شد که ۴۰ میلیونشو دادم تا اینکه امروز متوجه شدم کارگزاری مفید ۲۷.۹.۱۴۰۰سرخود سهامم رو فروخته. آیا این مصداق خیانت در امانت نمی باشد. خواهش میکنم پیگیری کنید همه پولم رفت دیگه هیچی ندارم.