کد مطلب: ۶۳۰۰۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اخذ مالیاتِ کلینکر دردسر جدید صنعت سیمان / بازارهای صادراتی سیمان از دست می‌رود؟

اخذ مالیاتِ کلینکر دردسر جدید صنعت سیمان / بازارهای صادراتی سیمان از دست می‌رود؟

سیمان روی دست تولیدکنندگان مانده است. با این وجود اخیرا مصوبه «اخذ مالیات از صادرکنندگان کلینکر» خبرساز شد. اتفاقی که ممکن است باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساخت و ساز در ایران به دلیل نوسان نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی قعلا متوقف است. به دنبال همین اتفاق سیمان و کلینکر روی دست کارخانه‌ها مانده و خریداری ندارد.

در این میان اما به دلیل مازاد تولید کلینکر حالا دولت در نظر دارد از تولیدکنندگان این صنعت به ازای صادرات این کالا مالیات دریافت کند. این در حالی است که تولیدکنندگان مخالف اجرای این قانون هستند و می‌گویند در صورت اجرای این طرح بازارهای صادراتی از دست می‌رود و ارزی برای تامین و تعمیر قطعات صنعت سیمان باقی نمی‌ماند.

بازارهای صادراتی از دست می‌دهیم

در همین رابطه دبیر انجمن صنعت سیمان با اشاره به دریافت مالیات از صادرکنندگان کلینکر گفت: اجرای این طرح باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود. دولت بر این باور است که کلینکر یک ماده خام است و به ازای صادرات این مواد اولیه باید از صادرکنندگان آن مالیات دریافت شود.

عبدالرضا شیخان به تجارت‌نیوز توضیح داد: کلینکر برخلاف نظر دولتمردان ماده خام نیست. بلکه یک ماده نیم‌ساخت است که برای تهیه آن برخی اقدامات روی آن انجام می‌شود تا ماده نهایی به دست بیاید. پس دولت نباید از این کالا مالیات دریافت کند.

او بیان کرد: چنانچه مالیات از صادرات کلینکر اخذ شود ممکن است تجار سایر کشورها، عربستان را جایگزین بازار ایران کنند. آن زمان به جای اینکه ما از محل صادرات کیلینکر ارز دریافت کنیم این ارز نصیب دیگر کشورها می‌شود.

چرا بازارها خریدار کلینکر هستند؟

دبیر انجمن سیمان گفت: ارزش افزوده کلینکر بیشتر از سیمان است. برخی کشورها مانند عراق با خرید کلینکر از ایران در بخش‌های سایشی کارخانه‌های خود استفاده می‌کنند.

او توضیح داد: کشورهای همسایه به دلیل صادرات فله‌ای این محصول و کاهش هزینه‌های حمل و نقل خریدار کلینکر ایران هستند. برای صادرات سیمان اما باید این کالا را در پاکت بسته‌بندی و بعد حمل کرد. همین مساله قیمت سیمان را در بازارهای بین‌المللی بالا می‌برد.

شیخان گفت: صادرکنندگان با ارز حاصل از صادرات کلینکر قطعات یدکی و مواد اولیه دستگاه‌های صنعت سیمان را به کشور وارد می‌کنند. این در حالی است که با اخذ مالیات هزینه تمام‌شده این کالا افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه صادرات این محصول نیز صرفه اقتصادی ندارد.

قیمت کلینکر در بازارهای صادراتی چند؟

این تولیدکننده بیان کرد: البته در بازارهای صادراتی قیمت سیمان و کلینکر بین سه تا شش دلار اختلاف دارد، اما هزینه‎‌های پاکت و یک سری تشریفات گمرکی هزینه صادرات را برای صنعت سیمان بالا می‌برد.

شیخان گفت: اکنون کلینکر به عراق و کویت صادر می‌شود. قیمت سیمان در بازارهای صادراتی حدود ۲۶ دلار است این در حالی است که کلینکر با قیمت ۲۰ دلار صادر می‌شود.

پیش‌تر عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان گفت: مردم سیمان نمی‌خرند چون قیمت‌ها ثابت شده و دپوی سیمان دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

برای مطالعه بیشتر خبر سیمان روی دست کارخانه‌ها ماند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.