کد مطلب: ۸۸۱

اراده‌ای برای اصلاح نظام بانکی وجود ندارد/خواندن فاتحه صنعت با بهره ۳۰ درصدی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه تا وقتی نظام بانکی اصلاح نشود وعده‌های دولت در زمینه حمایت از تولید و صنعت تنها در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند، گفت: هیچ همتی در زمینه اصلاح نظام بانکی وجود ندارد. محمدرضا دیانی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر احتمال رسیدن نرخ بهره

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه تا وقتی نظام بانکی اصلاح نشود وعده‌های دولت در زمینه حمایت از تولید و صنعت تنها در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند، گفت: هیچ همتی در زمینه اصلاح نظام بانکی وجود ندارد.

محمدرضا دیانی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر احتمال رسیدن نرخ بهره بانکی به 30 درصد تا پایان خرداد ماه اظهار کرد: وزیر اقتصاد باید پاسخ دهد که چطور دولت می‌خواهد نرخ تورم را به 25 درصد برساند در حالی که نرخ بهره بانکی روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر تضادهایی در برنامه دولت وجود دارد که دولت نسبت به آنها بی‌توجهی می‌کند و توضیحی هم درباره این تضادها داده نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه هیچ اراده‌ای در دولت و مجلس برای اصلاح نظام بانکی وجود ندارد، گفت: تا زمانی که نظام بانکی کشور اصلاح نشود نمی‌توانیم انتظار توسعه و رشد اقتصادی و حمایت از صنعت و اشتغال را در کشور داشته باشیم. مشخص نیست چه کسانی در نظام بانکی کشور ذینفع هستند که در دولت‌های گذشته نیز عملا هیچ کاری در زمینه اصلاح نظام بانکی رخ نداد.

دیانی با انتقاد از مسئولان دولتی در زمینه اینکه هنوز نتوانسته‌اند به معنای واقعی اهداف سالهای نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری را محقق کنند، گفت: من امیدوارم رسیدن نرخ بهره بانکی به 30 درصد تا پایان خرداد امسال در حد شایعه باشد. متاسفانه ما دارای پیچیده‌ترین نظام ربوی در جهان هستیم و این در حالی است که کشور ما یک کشور اسلامی است اما رباخواری در آن رواج یافته است که با چنین شرایطی باید فاتحه صنعت را بخوانیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارآفرینان ایران با بیان اینکه ادامه رشد نرخ بهره بانکی باعث خواهد شد که دیگر هیچ صنعتی در کشور اقتصادی نباشد، عنوان کرد: فقط آن دسته از صنایعی که رانت‌های ویژه‌ای در آنها وجود دارد می‌توانند به حیات خود در چنین شرایطی ادامه دهند. اگر نرخ بهره بانکی به 30 درصد برسد قاعدتا نرخ تورم باید به 40 تا 50 درصد برسد. در چنین شرایطی چطور مقامات دولتی وعده نرخ تورم 25 درصدی را می‌دهند؟!

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: شکستن رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور بدون اصلاح نظام بانکی ممکن نیست. در شرایط کنونی کسی حاضر نیست بهره بانکی را رها کرده، خود را به دردسر انداخته و سرمایه خود را وارد بخشهای تولیدی و صنعتی کند.

وی افزود: نظام بانکی هم وقتی می‌خواهد بهره 30 درصدی بدهد پول مردم را وارد حوزه‌هایی می‌کند تا یک شبه بتواند سودهای نجومی ببرد که این باعث می‌شود فضای سفته بازی و فعالیتهای اقتصادی مخرب در کشور رونق پیدا کند. بهره 30 درصدی به این معناست که نظام بانکی باید دست کم 60 درصد با پول مردم سود کند تا بتواند نصف این سود را در قالب بهره به مردم بازگرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.