کد مطلب: ۴۵۰۲۰۴

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

ارزش روز سبد بورسی سهام عدالت چقدر است؟

ارزش روز سبد بورسی سهام عدالت چقدر است؟

بر اساس محاسبات انجام شده، ارزش روز سبد بورسی سهام عدالت حدود ۱۰ میلیون تومان است که مجموع ارزش سهام تخصیص داده شده ۳۵ شرکت بورسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ابلاغ رسمی رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر آزادسازی سامانه سهام عدالت، پرسش‌های متعددی در خصوص نحوه‌ آزادسازی و میزان سود و زیان هر کدام از روش‌های آزادسازی در ذهن مردم به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها آزادسازی مستقیم است که طی آن سهامداران می‌توانند به طور مستقیم به سهام خود دسترسی داشته و در بازار سهام آنها را به فروش برسانند. اما اینکه این سهامداران، سهام چه شرکت‌هایی را و به چه تعداد در اختیار خواهند داشت پرسش دیگری است که هنوز پاسخ قطعی به آن داده نشده است.

سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت یا کارخانه است که از این تعداد ۳۵ شرکت معادل ۷۰ درصد آن در بورس حضور دارند و ۱۴ شرکت دیگر بورسی نیستند. هر سهامداری که قصد آزادسازی و به طبع فروش سهام عدالت را داشته باشد، نمی‌تواند درباره ۱۰۰ درصد سهامش تصمیم‌گیری کند؛ یعنی فقط ۷۰ درصد سهام قابل دسترس و معامله است.

بنابراین در روش آزادسازی مستقیم یک سبد متشکل از سهام ۳۵ شرکت حاضر در سهام عدالت برای هر سهامدار در بورس تشکل می‌شود و فرد باید درباره تک به تک سهام این ۳۵ شرکت تصمیم‌گیری کند.
با این اوصاف با توجه به درصد سهام تخصیص داده شده به سهام عدالت هر شرکت و همچنین میزان دارندگان نزدیک به ۵۰ میلیون نفری این سهام، با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان به صورت تقریبی حداقل تعداد سهام تخصیص داده شده به هر نفر را محاسبه کرد که این تقریب در جدول زیر آمده است:

1 2

بر این اساس، با احتساب ارزش روز هر کدام از این نمادها، می‌توان حداقل ارزش پورتفوی بورسی دارندگان سهام عدالت را محاسبه کرد. البته این میزان ۷۰ درصد کل ارزش سهام عدالت سهامداران خواهد بود چرا که همانطور که اعلام شده، ۳۰ درصد از شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بورسی نیستند.

با این وجود، محاسبه ارزش کل سهام عدالت نشان می‌دهد که سبد هر سهامدار سهام عدالت یک میلیون تومانی نزدیک ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد که البته با توجه به متغیر بودن تعداد سهام هر فرد این مقدار می‌تواند متفاوت باشد. این محاسبات امروز و با توجه به قرمز بودن بازار رخ داده و با توجه به تغییر قیمت هر سهم، در روزهای آینده ارزش کل سبد سهامداران می‌تواند تغییر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    سلام این 30درصد که قابل فروش هست همون 30درصد شرکتهای غیر بورسیه یا نه؟

  • علی ن ی

    سلام
    میشه ۳۰ درصد رو بفروشیم
    و با ۷۰درصد باقی بریم تو بورس

  • علی ن ی

    نه

  • ناشناس

    ارزش 30 درصد سهام 500 هزارتومنی چقد میشه
    واسه امروز

  • ناشناس

    سلام این مسخره بازی دیگه چی هست درمیاریدملت اثیرخودتون کردیدکه چی بشه هرنفری 80پول خرج کردن حلایکی میگه سی درصدمیتونی بفروشیدیکی میگه همش میفروشن یک روزمیگن ارزش سهام عدالت 532هزارتدمنی 12میلیون هست یکی میگه ارزش سهام عدالت هریک برکه کامل 17 تومن هست امروزمیگن هربرکه سهام کامل 12نیم سهام میگن 6مسخره کردیدمردم روفقط میخواستن ازمردم نفری 80بگیرن بزنن به جیب ایندهمه بخاطرکرونا پول خرج کردن بازم ازخوده مردم گرفتن یاهمه سهام چه نیم باشه چه کامل باشه همه رویدفه بخریدتموم بشه بره دیگه مخ مردم درگیراین مسخره بازیتون کردید

  • سمی

    سلام ،ببخشین من شمارم رو توسامانه تغییرداذم موقع ازادسازی هم کد به این شماره الانم اومد،اماموقع فروش اون شماره قبلیو میخواد اون شماره هم ندارم دیگه چیکارکنم؟☹️

  • محمد

    الان ما واسمون بهزیستی سهام باز کرده ولی الان تو سایت زده ارزش سهام ۵۲۳ پس واسه چی میگن کمیته و بهزیستی ۱ تومنه

  • آرش

    سلام توسایت سهام عدالت میتونم سهامم رو دونه به دونه و قیمتش رو ببینم اما میرم تو سامانه سعدی که برا فروش هست وقتی کد ملی رو میزنم میگه سهام نداری کسی میدونه جریانش چیه ؟
    سهام من ۵۳۲ تومنی بود ارزشش که امروز رو نگاه کردم 9/150/000 هست ممکنه برا بعضی ها کمتر یا حتی بیشتر باشه ۳۰درصدشم میشه ۲۷۰۰ تقریبا نظر کسایی که به بانک فروختن مثلا بانک ملی ۱۲۰۰ریخته بود دلیلشم نمیدونم ممکنه به جا ۳۰درصد فروش کمتر فروخته باشن

  • تنهای تنها...

    سلام.من باوجود اینکه خیلی نیاز داشتم ولی بهش دست نزدم.میدوتستم ازسروتهش میزنن آخرش هیچ دستم نمیگیره.ماکه نداریم اینم روش.من خودم سرپرست.مادر دوتابچه۴و۵ساله.نون شبمون هم به زور داریم.فکرمیکنم این دوتومن هم ندارم

  • محمد

    سلام چرا قیمت نماد ها بروز نشده یعنی من اگه بخوام امروز بفروشم قیمتش بعنوان مثال نماد تجارت نزدیک 300 تومان به ازای یک سهم پایینتر هستش تو سایت سهام عدالت؟؟؟//؟/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ن

      کاری به اینجا نداشته باش
      هرکدوم رو بذاری برافروش باید از طریق نرم افزار بورسی قیمتش رو چک کنی ،بعدشم میره تو صف فروش ممکنه قیمت بیاد پایینتر یا بره بالاتر