کد مطلب: ۳۱۴۶۳۴

ارز صادراتی باید بازگردد

ارز صادراتی باید بازگردد

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می گوید که قاچاق صادرات و استفاده از کارت‌های اجاره‌ای یا یکبار مصرف برای این موضوع ناشی از مابه التفاوت معنادار نرخ ارز آزاد و نیماست.

مجیدرضا حریری درباره استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف برای صادرات یا قاچاق صادرات که در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: قاچاق صادرات به کارت بازرگانی احتیاجی ندارد و با تشدید نظارت قابل کنترل است.

به گزارش تجارت‌نیوز،حریری با بیان اینکه استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌‎‌ای و یکبار مصرف در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: احتمال استفاده از کارت‌های اجاره‌ای برای صادرات همیشه وجود دارد ولی علت اصلی افزایش این موضوع در ماه‌های اخیر تفاوت ۵ تا ۶ هزار تومانی بین نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: وقتی تفاوت نرخ ارز آزاد تقریبا دو برابر سامانه نیماست، انگیزه برای سواستفاده بالا رفته و احتمال وقوع آن نیز بالا می‌رود. نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: باید تلاش شود تا اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد به حداقل برسد زیرا در غیر اینصورت همچنان انگیزه برای قاچاق صادرات وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته استفاده از کارت‌های یکبار مصرف و اجاره‌ای بازرگانی برای واردات در جریان بود، اظهار داشت: موضوع سواستفاده از کارت‌های بازرگانی نیست بلکه هر جایی بوروکراسی افزایش یابد، انگیزه برای کارهای غیرقانونی و دور زدن قوانین بیشتر می‌شود.

حریری همچنین درباره الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: البته ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد و این موضوع نیز قابل پایش و ارزیابی است، اما نکته مهم آن است که کسی نباید برای ارز نرخ تعیین کند.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.