کد مطلب: ۵۸۳۵۲۹

چقدر از ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو رسید؟

چقدر از ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو رسید؟

در نیمه اول سال ۱۴۰۰، حدود ۹۳۳ میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد ایران شده است که ۱۴.۵ درصد مجموع اقلام وارداتی با ارز ترجیحی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال جاری هشت میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی در راستای واردات هفت قلم کالای اساسی در بودجه پیش‌بینی شده که سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱.۵ میلیارد دلار است.

این در حالی است که بررسی جریان تجارت خارجی ایران در نیمه اول امسال از اوضاع واردات کالاهای اساسی و به طور ویژه اقلام وارداتی با ارز ترجیحی نشان می‌دهد که در مجموع ۱۴.۳ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه و به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار وارد ایران شده است که از این مبلغ ۶.۹ میلیارد دلار به وزن ۱۲.۴ میلیون تن به هفت قلمی اختصاص دارد که ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می کند.

اما در بین این اقلام، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ۹۳۳ میلیون دلار به وزن ۷۰۰۰ تن وارد ایران و ترخیص قطعی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۵ درصد رشد دارد.

واردات این اقلام در نیمه اول پارسال ۷.۸ هزار تن به ارزش ۸۱۰.۹ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، سهم دارو، تجهیزات و ملزمات پزشکی از مجموع واردات ۸.۸ میلیارد دلاری کالاهای اساسی در نیمه اول امسال ۱۱.۳ درصد و از کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان حدود ۱۴.۵ درصد است.

این آمار از این حکایت دارد که سهم حوزه بهداشت از ارز ۴۲۰۰ در نیمه اول امسال به نحوی مصرف شده که از ۱.۵ میلیارد دلار پیش بینی شده حدود ۵۶۰ میلیون دلار دیگر باقی مانده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.