کد مطلب: ۵۴۲۸۴۳

چه کسانی می‌توانند از اطلاعات سامانه سمات استفاده کنند؟

چه کسانی می‌توانند از اطلاعات سامانه سمات استفاده کنند؟

عامل اصلی شکل‌گیری فساد در نظام بانکی کشور، از محل تسهیلات‌دهی و مطالبات معوق نشات می‌گیرد که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی با راه‌اندازی کامل سامانه سمات، نظارت‌ها بر وام‌دهی بانک‌ها و انباشت مطالبات معوق بیشتر می‌شود و فساد بانکی از این طریق از بین می‌رود و همه می‌توانند از اطلاعات این سامانه استفاده کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته از سامانه سمات با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد که از این طریق نظام پرداخت کشور کنترل می‌شود.

سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات (سمات) به منظور دسترسی به سوابق تسهیلاتی مشتریان بانک‌ها و تخصیص کارای منابع مالی ایجاد شده است که با کاهش ریسک‌های وام دهی، هزینه تامین مالی را برای مردم کم می‌کند.

ارسال اطلاعات تسهیلات و تعهدات در سمات به شکل برخط و طبق وب سرویس بوده است و این سامانه با دیگر سامانه‌های مرتبط با اطلاعات هویتی مشتریان در ارتباط است.

چه کسانی می‌توانند از اطلاعات سمات استفاده کنند؟

طبق این گزارش، بانک مرکزی، بانک‌ها، موسسات اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز می‌توانند از اطلاعات سمات استفاده کنند و این سامانه نقش موثری در اجرای آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری نظام بانکی خواهد داشت.

علت تغییر سامانه قدیم، اضافه شدن فیلت‌های اطلاعاتی به تناسب نیاز از جمله وجه التزام تاخیر دین، پیش بینی راهکارهای لازم در راستای تسهیل ارسال اطلاعات و دریافت آن‌ها به صورت آنی و در آخر دریافت اطلاعات ضامنی و امکان استعلام تسهیلات و تعهدات ضمانت شده اشخاص است.

همچنین، از دیگر تغییرات صورت گرفته در این سامانه، ارتباط با سامانه پژواک سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد کشور است.

براساس اعلام بانک مرکزی، اهداف کلی ایجاد سامانه تسهیلات و تعهدات به شرح زیر است:

۱) شناسایی و ساماندهی وضعیت اعتباری مشتریان بانک‌ها

۲) زمینه‌سازی برای انجام اعتبار سنجی دقیق‌تر مشتریان

۳) یکپارچه سازی ساماندهی بانک‌ها در حوزه تسهیلات

۴) افزایش کیفیت اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی

علاوه براین، با اعتبارسنجی دقیق‌تر و سریع‌تر منابع بانک‌ها به شکل کارآمدتری اختصاص می‌یابد و این امر به تولید و رشد اقتصادی بیشتر کمک می‌کند.

وام‌دهی بانک‌ها بدون کد رهگیری میسر نیست

همواره مشتریان بانک‌ها در دریافت وام با مشکلات عدیده‌ای چون تضامین، مبلغ بازپرداخت و … مواجه بوده‌اند، در این بین افراد زیادی وام‌هایی با مبالغ کلان دریافت کرده‌اند و در مواردی بازپرداخت آن‌ها انجام نشده و سپرده‌های مردم در بانک‌ها حیف و میل شده است.

با راه‌اندازی سامانه سمات، از آنجا که یکی از مشکلات نظام بانکی کشور از تسهیلات‌دهی و معوقات غیرقابل سرچشمه می‌گیرد و موجب شکل گیری فساد در بانک‌ها شده است، طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی از طریق این سامانه، بانک‌ها بدون کد رهگیری نمی‌توانند وام بدهندکه این امر قدرت نظارت بانک مرکزی بر روند تسهیلات دهی بانک‌ها را بیشتر می‌کند.

همچنین، طبق اعلام همتی، با سامانه سمات بانک مرکزی و بانک‌ها روزانه از اینکه تسهیلات به کدام بخش یا فرد چگونه داده شده است، مطلع می‌شوند.

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.