کد مطلب: ۲۲۹۵۹۵

استفاده از تجربیات کره جنوبی برای انتقال پایتخت اداری ایران

استفاده از تجربیات کره جنوبی برای انتقال پایتخت اداری ایران

طاهرخانی گفت: از تجربیات کشور کره جنوبی برای انتقال پایتخت اداری ایران استفاده خواهیم کرد.

حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ایران و کشور کره جنوبی در دوران معاصر روابط سیاسی و اقتصادی بسیار مستحکمی داشته‌اند، اظهار کرد: بیش از نیم قرن از تاسیس سفارت کره در ایران می‌گذرد و در فعالیت‌های اقتصادی ایران حضور داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه امیدوارم مسیر توسعه روابط بین ایران و کره شمالی همواره باید ادامه داشته باشد، افزود: باید در حوزه‌های شهری و شهرسازی فعالیت‌های ویژه در زمینه انتقال دانش و تجربه بین دو کشور ایجاد شود.

طاهرخانی تصریح کرد: طبق آخرین سرشماری ۷۴ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و طی ۲ دهه اخیر یک رشد شهرنشینی شتابانی را تجربه کرده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، تصریح کرد: رشد شتابان شهرنشینی در دهه پیش رو ایران را با چالش‌های متعددی از جمله کیفیت زندگی در شهرها و موضوع زیست پذیری و تاب آوری مواجه کرده است.

طاهرخانی با بیان اینکه از تجربیات کشور کره جنوبی برای انتقال پایتخت اداری ایران استفاده خواهیم کرد، گفت: با همکاری دانشگاه تهران، سمیناری برنامه‌ریزی شده تا در مورد تجارب کره جنوبی در انتقال پایتخت اداری و همچنین کارگاه آموزشی شهر جدید - شهر هوشمند با حضور اساتید و کارشناسان هر ۲ کشور استفاده شود.

معاون وزیر راه شهرسازی بیان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید در اواخر سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای با شرکت دولتی آل اچ کره جنوبی به امضا رساند، چراکه این شرکت دارای تجارب بسیار خوب و منحصربه فردی در حوزه‌های کاری مختلف خصوصاً در بحث توسعه شهرهای جدید است.

طاهرخانی در ادامه بیان کرد: مطالعات و مکتوبات کشور کره را مطالعه کردیم و طی این مطالعات مشخص شد که در دهه نود، کره جنوبی برای جلوگیری از گستره شهرنشینی شتابان خود سیاست‌های جدیدی را به کار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: متاسفانه سیاست‌های به کارگرفته برای جلوگیری از شهرنشینی شتابان در کشور ما همواره با چالش‌هایی همچون ناهماهنگی سیاسی در ایران، رشد شتابان جمعیت شهری، نظام تامین مالی ناپایدار در توسعه شهری شهرهای جدید و تقدم توسعه مسکونی به زیرساخت‌های اساسی و همچنین با حمل و نقل انبوه، مواجه بوده است.

طاهرخانی تاکید کرد: ما با شهرهایی مواجه هستیم که با اهداف اولیه‌ای که مد نظر ما است جهت توسعه شهری؛ فاصله طولانی دارد، بنابراین در این مقطع ناگزیر هستیم از تجربیات کشورهای غربی بویژه کره جنوبی که فرصت‌های مغتنمی را پیش روی ما قرار داده است، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کره جنوبی بعد از ده سال از شروع این سیاست تغییر جهت گیری و پارادوکسی را مد نظر قرار داده است، گفت: این کشور صرف نظر از بخش‌های سکونتی به سایر کارکردها تغییر جهت داده اما ایران همواره درگیر سکونت در شهرهای جدید است.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، توضیح داد: طی بازدیدی که در اواخر سال 2017 از کارگاه‌های این کشور داشته‌ایم، از تجربیات زیاد و منحصر به فرد این کشور استفاده کردیم.

طاهرخانی افزود: با برنامه‌ریزی‌های لازم از تجربیات این کارگاه استفاده کردیم و از مجموع شرکت زمین و ساختمان و وزارت زیرساخت و حمل و نقل کشور کره جنوبی جهت بازدید از کشور ایران و تشکیل کارگاه‌های آموزشی جدید دعوت کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجلس مصوبه‌ای در خصوص سامانه و انتقال مرکز پایتخت اداری ایرانداشت که این مصوبه به کارگاه‌های و نهادهای ذی‌ربط انتقال داده شد.

وی در پایان گفت: این نشست کمک می‌کند که تصمیم آگاهانه‌تر در این مقطع اتخاذ کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.