کد مطلب: ۱۵۶۲۳۶

رئیس گروه فاضلاب دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:

با وجود ممنوعیت از فاضلاب خام برای کشاورزی استفاده می‌شود

با وجود ممنوعیت از فاضلاب خام برای کشاورزی استفاده می‌شود

رئیس گروه فاضلاب دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در تامین آب بخش کشاورزی با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: همین وضعیت باعث شده از فاضلاب تصفیه‌شده و در بسیاری از موارد از فاضلاب خام استفاده شود. البته سال‌هاست استفاده از فاضلاب خام در کشاورزی ممنوع شده اما هم چنان این کار صورت می‌گیرد.

رستمی در یک میزگرد رادیویی افزود: در برخی از شهرها تصفیه‌خانه وجود دارد اما در برخی دیگر به دلیل توپوگرافی منطقه احداث تصفیه‌خانه ممکن نیست. در حال حاضر ۱۵۰۰ شهر به تصفیه‌خانه نیاز دارند. ۱۲ تا ۱۵ درصد از جمعیت شهری زیر پوشش سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی درباره برداشت منابع آبی اظهار کرد: طبق آماری که از سال‌ها پیش تهیه شده است میزان برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی ۹۶ میلیارد مکعب است. ۵ میلیارد مکعب آن به آب شرب شهری و روستایی، یک و نیم میلیارد به بخش صنعت و ۹۰ تا ۹۲ میلیارد مکعب به کشاورزی تخصیص می‌یابد. ۷۵ درصد این آب به شکل فاضلاب باز می‌گردد.

سلیمانی، عضو شورای عالی جنگل‌ها و مراتع و نماینده مجلس گفت: مدتی است در کشور کشت گلخانه‌ای، سالم‌خوری، کشاورزی ارگانیک و مواردی از این دست آغاز شده البته در این راه سوءمدیریت‌ها و مشکلاتی نیز وجود داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار وزارت نیرو آب شیرینی که از طریق نزولات آسمانی به دست می آید ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است و نه ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به علاوه این که گفته می شود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی صرف می شود صحت ندارد و این عدد ۸۰ درصد است.

معظمی گودرزی -کارشناس کشاورزی- نیز تصریح کرد: صنعت کشاورزی آسیب‌پذیر است. اتلاف آب در این بخش به مکانیزاسیون و الگوی کشت بر می‌گردد البته اتلاف آب در همه دنیا هست، حتی در اروپا و آمریکا اما این کشورها دارای امنیت غذایی هستند و تصمیماتشان مبنی بر کم شدن اتلاف آب را بر اساس شرایط بومی و محلی، تقاضای سندیکاها و مطبوعات کشاورزی می‌گیرند.

به گزارش سایت رادیو گفت‌وگو، وی در پایان گفت: زمانی که شرایط کار برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی مناسب نباشد و آنان به جای حضور در پروژه‌های کشاورزی در آژانس‌ها مسافرکشی می‌کنند با عدم توانایی در مدیریت آب‌های سطحی و دوری از کشاورزی ارکانیگ مواجه خواهیم شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.