خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۲۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تاسیس وزارت بازرگانی/ تاسیس «وزارتخانهِ فاطمی امین»!

پشت پرده تاسیس وزارت بازرگانی/ تاسیس «وزارتخانهِ فاطمی امین»!

دولت سیزدهم برای ماندن وزیر صمت در کابینه هر راهی را امتحان کرده است؛ حتی راهی مانند احیای مجدد وزارت بازرگانی در دولت و تاسیس وزارتخانه جدید برای فاطمی امین!

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاریخ دوباره تکرار می‌شود. درست در آستانه استیضاح مجدد وزیر صمت، دولت پیشنهاد تاسیس وزارت بازرگانی را مطرح کرده است. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم برای فرار وزیر صمت از استیضاح، می‌خواهد وزارتخانه جدید تاسیس کند.

امروز لایحه تاسیس وزارت بازرگانی در دولت تصویب و برای بررسی روانه مجلس شد. این البته درخواست رئیس مجلس از ابراهیم رئیسی بود. محمد باقر قالیباف در نامه‌ای به رئیسی پیشنهاد کرده که لایحه تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» را به مجلس ارسال کند. لایحه‌ای با قید دو فوریت که مجلس را مجبور می‌کند ظرف مدت 48 ساعت بعد از تصویب، در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

استیضاح فاطمی امین منتفی است؟

نکته قابل توجه این است که شنبه 9 اردیبهشت ماه مجلس باید تاسیس دوباره وزارت بازرگانی را بررسی کند و روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه، جلسه استیضاح فاطمی امین بررسی می‌شود. اگر در این روز مجلس به تاسیس دوباره وزارت بازرگانی رای بدهد، احتمالا فاطمی امین از تیغ استیضاح رها می‌شود یا مهلت جدیدی برای ماندن در کابینه می‌گیرد.

این سناریو البته تکراری است. سال گذشته هم چنین سناریویی تکرار شد. تیر ماه سال قبل هم یکبار استیضاح فاطمی امین مطرح شد. آن زمان توضیح دولت این بود که مشکلات این وزارتخانه ساختاری است و به جای استیضاح وزیر باید مشکل ساختاری را حل کرد و این اصلاح هم به گفته دولت فقط با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شدنی است.

برای همین مجلس دو ماه به دولت برای تفکیک وزارت صمت و تاسیس وزارتخانه بازرگانی فرصت داد و البته استیضاح وزیر صمت هم به تعویق افتاد.

اما دولت در آن مدت نه به سراغ تشکیل وزارتخانه جدید رفت و نه لایحه‌ای به مجلس فرستاد اما فاطمی امین در آن بازه زمانی استیضاح نشد.

تاسیس وزارتخانه برای فاطمی امین

این بار هم همان ماجرا در حال تکرار است. استیضاح فاطمی امین اعلام وصول شده و او قرار است یکشنبه دهم اردیبهشت به مجلس برود. اما در این مدت، دوباره ماجرای اشکالات ساختاری مطرح شده و دولت پس از 10 ماه دوباره به سراغ تاسیس وزارتخانه جدید رفته است. وزارتخانه‌ای برای فاطمی امین.

مساله این است که پیشنهاد ارسال لایحه دو فوریتی به مجلس پیشنهاد محمد باقر قالیباف بوده است. با این حساب احتمالا دولت برای تاسیس وزارتخانه جدید، همراهی رئیس مجلس را هم به همراه دارد. با این حساب، این دومین باری است که قالیباف، مانع استیضاح وزیر می‌شود.

اما نکته‌ای که مشخص نیست این است که چرا دولت برای ماندن یک وزیر در کابینه‌اش از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. اخراجی‌های دولت سیزدهم کم نبوده. از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا وزیر مسکن، راه و شهرسازی که هر دو قبل از رسیدن به مرحله استیضاح، استعفا کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به تازگی از دولت جدا شده است. چرا دولت استعفای این افراد را پذیرفته اما حاضر است برای فاطمی امین وزارتخانه جدید تاسیس کند؟ این سوالی است که احتمالا ابراهیم رئیسی و معاون اول او باید به آن جواب بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.