کد مطلب: ۷۲۷۳۰۴

پیام آمریکا درخصوص آتش‌سوزی اوین

پیام آمریکا درخصوص آتش‌سوزی اوین

نماینده کاشمر درخصوص پیام آمریکا در شب آتش سوزی زندان اوین به وزیر امور خارجه ایران، توضیحاتی داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد نیک بین نماینده کاشمر چند روز پیش به نقل از امیر عبداللهیان در مورد شب آتش سوزی در زندان اوین در اظهاراتی گفته بود: «وزیر خارجه بیان کرد شبی که اوین آتش گرفت تازه وارد خانه شدم، هنوز کتم را درنیاورده بودم که وزیر خارجه آمریکا زنگ زد و گفت ما چهار زندانی در اوین داریم که قرار است، تبادل شود. اتفاقی برایشان پیش نیاید؛ من گفتم خبری نیست؛ وزیر خارجه آمریکا ۴۰ دقیقه قبل از اینکه ما اطلاع داشته باشیم، اطلاع داشت. اوین را خودشان با آدم‌های خودشان آتش زدند.»

به نقل از خبر آنلاین، در پی این اظهارنظر نماینده مجلس یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه، اظهارات مطرح شده به نقل از وزیر امور خارجه در خصوص آتش سوزی زندان اوین را رد کرد و گفت: تماس مستقیم بلینکن با امیرعبداللهیان از اساس عاری از صحت است.

وی در این رابطه، گفت: وزیر امور خارجه در یک جلسه بسته گفت که پیامی در شب آتش سوزی در اوین و در همین رابطه به نقل از وزیر خارجه آمریکا، توسط وزیر خارجه یک کشور منطقه به ایشان منتقل شد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که وزارت امور خارجه با پیروزی از سیاست‌های کشور بر عدم مذاکره با آمریکا تاکید کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان پیش‌تر در این خصوص گفته بود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران خط قرمز ما در مذاکرات است و تاکید کرد که ما به آمریکایی‌ها بی اعتماد هستیم و طرف مقابل باید تعهداتش را در چهارچوب برجام انجام دهد و مذاکره مستقیمی با آمریکا در میان نخواهد بود.

امیرعبداللهیان ماه گذشته تنها شرط ایران را برای مذاکره مستقیم با آمریکا تغییر در رویه مذاکرات رفع تحریم‌ها، داشتن دستاورد و نتایج ملموس از گفتگوها دانست. وی تاکید کرد که «اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند همین پیام [های غیرمستقیم] کفایت می‌کند. امیرعبداللهیان، همچنین، طی سفر به نیویورک به درخواست طرف آمریکایی برای گفتگوهای مستقیم و دادن پیام آنها به ایران نیز صحبت کرد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین ادعا در همین راستا، گفت: «شاید در نحوه بیان این موضوع از سوی من سوءتفاهم‌هایی به وجود آمده باشد. اما از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به وزارت امور خارجه ایران پیامی ارسال شده بود. این پیام زمانی دریافت شد که هنوز حادثه آتش سوزی در زندان اوین رخ نداده بود. اینکه پیام به چه شکل ارسال شده؛ به صورت تماس، مکتوب، یا از طریق فضای مجازی چون واتساپ موضوعیت ندارد. اینکه قبل از وقوع حادثه طرف آمریکایی چنین پیامی می دهد مهم است.»

جزئیات آتش‌سوزی اوین

نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح بازدید هیئتی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از زندان اوین در پی حادثه آتش‌سوزی اخیر در این زندان، گفت: تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی روز دوشنبه ۲۵مهر از بندهای ۷ و ۸ زندان اوین بازدید کردند. بر اساس اطلاعات دریافتی، شنبه شب ۲۳ مهر حدود ساعت ۸ و ۵۵ دقیقه تعدادی از زندانیان سالن ۴ بند ۷ در زندان اوین اقدام به صحنه‌سازی کردند و با تمارض و نیرنگ نگهبانان زندان را به داخل کشاندند. این افراد که نزدیک به ۵۰ تا ۶۰نفر بودند با فریب و حیله‌ به مامور زندان که با صداقت برای کمک به آنها داخل بند شده بود حمله کردند.

روایت آتش‌سوزی در زندان اوین

ابراهیم عزیزی افزود: زندانیان با مقاومت نگهبان روبه‌رو می‌شوند، اما با توجه به تعداد بالایی که نسبت به مأمورین و نگهبانان داشتند، توانستند از سالن ۴ بند ۷ خارج شوند و به‌سمت راه‌پله‌های خروجی بند۷ بروند. مامورین زندان بالافاصله اقدامات کنترلی را انجام می‌دهند، اما عده‌ای از اغتشاشگران سعی می‌کنند با شکستن حفاظ‌های بند ۷ خود را به خارج از بند برسانند.

عزیزی ادامه داد: اغتشاش‌گران سپس با آتش زدن ابزار، لوازم، البسه و پتوهای خود، صحنه‌سازی می‌کنند و از این زمان به بعد اتفاق ناگواری رخ می‌دهد. آتش‌سوزی، بند ۷ را در بر می‌گیرد و این سبب می‌شود تمام افرادی که در داخل بند ۷ بودند به واسطه آتش‌سوزی مهیب، اقدام به بیرون آمدن از بند کنند. این موضوع سبب شد تا ۸ نفر از افراد بند ۷ که می‌خواستند اقدام به خروج کنند، به‌واسطه استنشاق گاز و دود ناشی از آتش‌سوزی در همان زمان یا پس از آن فوت کنند. البته شایان ذکر است که آتش‌سوزی از بند ۷ به بند ۸ منتقل نشده و در بند ۸ هیچ‌گونه آتش‌سوزی رخ نداده است. در بند ۸ تحرکاتی صورت گرفته، اما چون در ادامه ناآرامی بند ۷ بوده است، نیروهای انتظامی و حفاظتی موضوع را به‌موقع مدیریت کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: این افراد خاطی بعد از خارج شدن از بند ۷ به سالن ورزشی که متعلق به خودشان بوده و بخش اعظمی از اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذراندند نزدیک و آسیب می‌رسانند، سپس وارد سالن همایش زندان شده و اقدام به آتش زدن سالن می‌کنند و در نهایت وارد مجموعه حرفه‌آموزی شده و به آن‌جا هم آسیب می‌زنند. این اماکن دچار حریق شدند. آسیب بخش قابل ملاحظه‌ای از تاسیسات آموزشی، همایشی و اشتغال‌آفرینی مجموعه زندان توسط افرادی که سعی کردند از درهای بند ۷ خارج شوند قابل تامل است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.