کد مطلب: ۷۱۶۷۱۵

کنعانی: مذاکرات فنی برای آزادی دارایی های ایران در جریان است

کنعانی: مذاکرات فنی برای آزادی دارایی های ایران در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات فنی برای آزادی دارایی های ایران در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در موضوع مذاکرات همچنان دچار دوگانگی هستند، گفت: آمریکایی ها حتماً می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند.

به نقل از ایرنا، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.

کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟

وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.

تکرار سیاست اشتباه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریم‌های آنها تکرار همین اشتباهات غلط است، بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگر توافق نمی خواهند پس برای چه پیام می‌دهند؟

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه زمینه بازگشت به توافق کاملا مشخص است، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند در چهارچوب توافق شده و ابعادی که در وین مورد تاکید قرار گرفته، به توافق و مذاکرات بازگردد اما به نظر می‌آید آمریکایی‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و از یک سو به مسائل سیاسی و داخلی خود نگاه می‌کنند و از سوی دیگر نیم نگاهی هم به تحولات داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات دارند.

کنعانی با بیان اینکه ایران کشور مقتدری است، تصریح کرد: با ارعاب، تحریک و تهییج، نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را وادار به دادن امتیازات یک جانبه کنند. مسیر توافق یک مسیر دو جانبه و تعهد در برابر تعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه تعهد به برجام را پیام واضح ایران دانست و تاکید کرد: ایران متعهد به برجام است مشروط بر اینکه طرف آمریکایی هم متعهد به شروط‌ها و مفاد برجام باشد. آمریکا با توجه به رصد تحولات و اطلاعاتی که دارند، حتماً می‌دانند که جمهوری اسلامی از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند.

کنعانی به دولت آمریکا توصیه کرد که معقولانه رفتار کنند و به تعهدات خود در مذاکراتی که از طریق واسطه ها انجام داده و می‌دهند، متعهد بمانند و به توافق برگردند و این پاسخ روشن و محکم ما به طرف آمریکایی است.

رفتارهای کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از رویکرد غربی ها در قبال تحولات اخیر در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متقابل در مقابل و متناسب در مقابل اقدام غیرسازنده آنها نشان خواهد داد.

وی با اشاره به تحریم برخی نهادها و اشخاص انگلیسی از سوی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب انجام داد زیرا متاسفانه دولت انگلستان در ارتباط با تحولات اخیر ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است.

کنعانی با برشمردن اقدامات دولت انگلستان در قبال آشوب های اخیر در ایران اظهار داشت: اولا در آنجا به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاش و آشوب طلب میدان دادند و آنها به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کردند این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در ارتباط با حفاظت از اماکن اماکن دیپلماتیک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در هفته گذشته لیست‌های نهادهای تحریم شده از جمله مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا و همچنین چند موسسه و شرکت از جمله شرکت‌های بلانت مدیا و گلوبال مدیا و بی بی سی فارسی و اینترنت اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تابع این موسسات رسانه‌ای دولت انگلستان را به طور رسمی اعلام کردیم.

ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده اقدام متناسب و متقابل انجام می دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحریم های اخیر غربی‌ها و اتحادیه اروپا علیه کشورمان اظهار داشت: متاسفانه به رغم هشدارهایی که جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد، اقدام غیرسازنده کردند به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهد داد.

کنعانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، دولتی مسئول و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است. برخی از کشورها اروپایی و غربی علیه ایران رفتارهایی انجام می‌دهند که اساساً این رفتارها غیرقانونی و غیر مشروع است حمایت از اغتشاش و آشوب، ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها یک رفتار کاملاً غیرقانونی است حمایت از اغتشاشگران، ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند اقدام کاملاً غیرقانونی و غیرمسئولانه است.

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه چنین رفتارهایی را انجام نخواهد داد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متقابل و متناسب علیه هر طرفی که رفتار و اقدام غیر مسئولانه در قبال دولت و ملت ایران انجام داده‌اند، خواهد داد و در طی روزهای آینده اقدام متناسب و متقابل با تحریم های اعمال شده اخیر انجام خواهد شد.

مذاکرات فنی برای آزادی دارایی های ایران در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا و نیز دارایی‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی آن گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ و واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی، موضوع تبادل زندانیان را انجام دهیم.

وی با یادآوری این نکته که موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد و دولت آمریکا در این ارتباط توافق و تعهداتی را پذیرفت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن نیت در یک اقدام انسان دوستانه یکی از زندانیان دو تابعیتی را که اتفاقاً جرم جاسوسی وی محرز بود و دولت آمریکا هم از این موضوع مطلع بود را آزاد کرد و برای تکمیل روند تبادل زندانیان بر مبنای تعهداتی که دولت آمریکا و حتی در مذاکرات اخیر هم که از طریق واسطه‌ها صورت گرفت، اعلام آمادگی کرد.

کنعانی ادامه داد: بنابراین منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در بحث و تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهند.

وی درباره آزادی دارایی های بلوکه شده ایران نیز اظهار داشت: مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است؛ پیشرفت‌هایی حاصل شده و ما در مسیر پیشرفت قرار داریم. بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است مذاکرات فنی ادامه دارد و همچنان خوشبین هستیم که انشاءالله در بازه زمانی معقول و نزدیک بحث آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

اتهامات علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها بارها دیدگاه خود را در ارتباط با موضوع اوکراین و جنگ جاری در این کشور اعلام کرده است؛ مواضع ما صریح و روشن است. متاسفانه آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک‌آمیز مشخصا دولت آمریکا آغازکننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد.

کنعانی بیان کرد: اکنون با گسترش جنگ، جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای اطلاعات غلط به حمایت از یکطرفه درگیر و جنگ در اوکراین متهم می‌کنند در حالی که ایران بارها اعلام کرده که ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. ما صادرکننده تسلیحات به هیچ‌کدام از طرف ها برای جنگ در اوکراین نیستیم و رابطه ما با هر دو طرف جنگ رابطه دوستانه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه اوکراین در نتیجه فضاسازی و جوسازی غلط طرف‌های دیگر وارد یک رفتار غیر سازنده در ارتباط با ایران و تقلیل سطح رابطه شده است اما همچنان ارتباطات ما برقرار است.

کنعانی عنوان کرد: ما آمادگی داریم به پایان جنگی که از نظر ما جنگی غیرضروری است، کمک کنیم اما کسانی که با فضاسازی رسانه‌ای و یک رفتار فرافکنی و اتهام زدن بی‌حاصل جمهوری اسلامی ایران را متهم به طرفداری از یک طرف جنگ می‌کنند، خودشان در یک طرف جنگ قرار دارند.

مخالفت ایران با حضور نیروهای خارجی در من

طقه

کنعانی درباره استقرار نمایندگی اتحادیه اروپا در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت: مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه باید مرزهای دوستی، همکاری و تبادل متناسب با مصالح و منافع مشترک دو کشور و دروازه‌های تبادل تجاری و اقتصادی سیاسی و همچنین زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح و ثبات در مرزهای مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

کنعانی خاطرنشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط به صراحت به کشورهای ذیربط قبلا اعلام کرده‌ایم و در این زمینه وزیر خارجه هم صریح‌ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید مهدی

    مذاکرات فنی؟؟

    • ناشناس

      منظورش، التماس برای آزاد شدن پولهای بلوکه شده هست

  • سید

    تا حالا ۱۰ بار اعلام کردین پول کره آزاد شده ، داره میشه، … چی شد ؟؟؟؟

  • ناشناس

    واقعا چقدر زمان برای این مقدار پول وقت گذاشتین در مقابل کشورهای دیگه چندین برابر این پول مراودات مالی داشتند نتیجه سیاستهای شما همین وضع موجود