کد مطلب: ۶۵۳۴۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امروز در وزارت کار چه خبر بود؟/ وزیر کار چرا به بهارستان رفت؟

امروز در وزارت کار چه خبر بود؟/ وزیر کار چرا به بهارستان رفت؟

در روزی که بی‌نظمی در پرداخت یارانه‌های جدید اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت، وزیر کار به جای پاسخ‌گوئی به معترضان حاضر در این وزارتخانه برای دفاع از عملکرد خود و رونمایی از سامانه‌های جدید به مجلس رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهوری شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی از سیاست جدید دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی پرده برداشت. در حالی که پس از صحبت‌های ابراهیم رئیسی پیامک پرداخت یارانه برای برخی افراد ارسال شد، شهروندان بسیاری هم از عدم دریافت چنین پیامکی خبر می‌دهند.

معترضان به این موضوع، امروز برای پیگیری وضعیت یارانه خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کردند. در حالی که آن‌ها به دنبال پاسخی روشن برای وضعیت یارانه‌ای خود می‌گشتند، گویا مدیران این وزارتخانه بیشتر در اندیشه تداوم حضور حجت‌ا… عبدالملکی در کابینه سیزدهم هستند.

مردم دنبال یارانه، عبدالملکی پیگیر ابقا در دولت

حضور عبدالملکی در راس یک وزارتخانه‌ آن هم به گستردگی وزارت کار از ابتدا مورد مناقشه حتی طرفداران دولت هم بود و حالا بیش از هر زمانی مورد نقد قرار دارد. طوری‌که شنیده‌ها از جمع‌آوری امضا برای استیضاح او در مجلس حکایت دارد. برخی نیز از فشارهایی مبنی بر استعفای او از ادامه حضور در دولت خبر می‌دهند.

حال به نظر می‌رسد عبدالملکی و یارانش در وزارت کار، وظایفی نظیر رسیدگی به معیشت مردم، اشتغال، هدفمندسازی یارانه‌ها و … را از اولویت خارج کرده‌اند تا به هر شکل امضای ابقای عبدالملکی در این وزارتخانه را از مجلس بگیرند. مشاهدات میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد در روزی که تعداد قابل‌توجهی از شهروندان برای پیگیری سرنوشت یارانه خود راهی وزارت کار شده بودند، وزیر کار و برخی مدیران این وزارتخانه برای دفاع از عملکرد خود در بهارستان حضور داشتند.

در طبقه هم‌کف ساختمان این وزارتخانه که محل اصلی حضور مردم بود، کارشناسان میز خدمت اغلب پاسخ مشخصی برای پیگیران یارانه جدید نداشتند. حراست وزارتخانه در بهترین حالت آن‌ها را به معاونت رفاه ارجاع می‌داد. کارشناسان رفاهی نیز در حالی که به نظر می‌رسید خود هم ابهامات زیادی درباره سیاست جدید دولت در حوزه یارانه‌ها دارند، پاسخ‌های متنوع و گاه بداهه‌ای به ارباب رجوع می‌دادند.

برخی از آن‌ها صرفا معترضان را از سر باز می‌کردند و یک پاسخ بیشتر نداشتند؛ «برید، تا چند روز دیگه یارانه‌هاتون می‌آد تو حسابتون.». کارشناسانی هم که دلسوزتر بودند، پاسخ‌هایی می‌دادند که گاه عجیب به نظر می‌رسید.

به‌عنوان مثال یکی از معترضان به یارانه می‌گوید در پاسخ به او گفته‌اند که پرداخت یارانه جدید بر اساس حروف الفباست. در حالی که برخی افراد که نام خانوادگی آن‌ها با حرف «ی» آغاز می‌شود همان شب گذشته پیامک واریز این یارانه را دریافت کرده‌اند، اما فامیلی این فرد با حرف «ع» آغاز می‌شد که هنوز خبری از یارانه او نیست.

تماس بگیرید، اطلاع می‌دهیم

کارشناسان رفاهی وزارت کار به برخی از مراجعان نیز گفته‌اند که با شماره تلفن « ۶۳۶۹ » تماس بگیرند. این شماره‌ای است که باید نسبت به وضعیت یارانه‌ای شهروندان پاسخ‌گو باشد. اما تعداد بالای تماس‌ها باعث می‌شود تا افراد با هر بار تماس حداقل به اندازه ۱۰۰ نفر که قبل از او تماس گرفته‌اند منتظر پاسخ بمانند.

در واقع هر فرد در تماس با این شماره در هر بار باید بیش از نیم ساعت پشت خط بماند تا موفق به ارتباط با اپراتور شود. اپراتورها نیز برای کسانی که پیامکی دریافت نکرده‌اند، یک پاسخ بیشتر ندارند؛ «سایت هدفمندی‌ها رو با کد ملی و شماره حسابتون چک کنید، تا چند روز دیگه مشخص می‌شه چرا مشمول یارانه جدید نشدید.». این تنها پاسخی است که آن‌ها به اعتراض شهروندان دارند.

این سایت که به نشانی Hemayat.mcls.gov.ir طراحی شده از ظهر امروز از دسترس خارج شد. این میزان از پیگیری مردم برای مشخص‌شدن تکلیف یارانه‌هایشان می‌تواند نشانه دیگری از بی‌برنامگی دولت در اجرای سیاست‌های خود باشد. این بی‌برنامگی تلفن‌ها را تمام‌وفت اشغال کرد، سامانه را از دسترس خارج ساخت و وزارت کار را وادار کرد که در اطلاعیه‌ای از مردم بخواهد برای این کار مراجعه حضوری نداشته باشند.

اما افرادی که با این پاسخ‌ها و اطلاعیه قانع نشده‌اند، امروز به وزارت کار مراجعه کردند تا از وزیر، معاونان و یا مدیران این وزارتخانه پاسخی روشن دریافت کنند. اما هنوز هیچ‌یک از مدیران وزارت کار حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه نشده‌اند. در روزی که مردم بیش از هر زمانی به این مدیران نیاز داشتند، آن‌ها پیگر دغدغه دیگری بودند. در این روز آن‌ها بیشتر در تکاپو بودند تا گزارش‌های خود را به نمایندگان مجلس برسانند تا شاید در پی این گزارش‌ها و رونمایی از سامانه‌های جدید عبدالملکی اولین خروجی دولت لقب نگیرد.

به هر ترتیب امروز وزیر کار به مجلس رفت؛ اما نه برای تعیین تکلیف وضعیت یارانه‌ها و رسیدگی به اعتراض مردم؛ بلکه برای دفاع از عملکرد چندماهه خود و ارائه گزارشی درباره سامانه‌هایی که طی چند وقت اخیر راه‌اندازی شد.

البته نمایندگان هم طی هفته‌های اخیر نشان داده‌اند پرسش چندانی درباره یارانه‌ها و دغدغه مردم ندارند. فشار آن‌ها روی عبدالملکی نیز بیشتر به دلیل انتصاباتی است که در این مدت صورت گرفت و احتمالاً ناراحتی از جاماندن افراد مدنظرشان از قافله انتصابات خودی‌های دولت سیزدهم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این وام بازنشسته هاکه هی اخبار میگه اینترنتی نیست ثبتنامش فایدش چیه اینترنتیش کنین مثل کشوری لشگری: افراد سالخورده چطوری برن به مراکزمحدوده شهرری قرچک ورامین و اطراف شهرری اینترنتی نیستثبت نام وام 7 میلیونی تامین اجتماعی همه جا اینترنتی نیست و این یعنی حضور ی و اذیت شدن باز نشسته ها لطفا بهش بپردازید پیگیری کنید
    آدرس سایت

  • ناشناس

    الهی خیر نبینید

  • ناشناس

    اگه نمایندگان مجلس نماینده مردمند باید در اولین فرصت او را از وزارتخانه بیرون کنند ضمنا سوالات اساسی آزوی بپرسند که مربوط به معیشت و کار و اشتغال و یارانه ها باشدنه سوالات بی مورد مثلاً انتصابات فامیلی ، دیگه همه مردم میدانند هر کی بیسواد وبی کفایت است سر کار میاد پس زیاد روی انتصابات فامیلی نباید مانور داد این نشد آن یکی بدتر از این

  • ناشناس

    توشرایطتون نوشتیدهرکی توتهران خانه بالای 1,2میلیاردی داره یارانه بهش تعلق نمیگیره .ولی به اونی که باغ چندمیلیاردی داره یارانه دادید مرگ براین عدالتتون

  • ناشناس

    ما یارانه بگیر هستیم کارگر چرا برا ما واریز نکردین

  • ناشناس

    بهارستان یا پاییزستان

  • ناشناس

    برای بعضی بهارستان و گلستانه ولی برای مردم بیچاره پائیزستانه

  • قلبی

    ظلم به مردم عاقبت ندارد

  • ناشناس

    حذف از یارانه کارشناسی نبوده فله ای بوده وقتی به اطراف نگاه می کنیم برای کسانی یارانه واریز شده که منزل مسکونی دارن شکر خدا دارن که لیزر و عمل زیبایی و ….مسافرت واینا بجای خودش دارایی شون هم بصورت املاک و طلا و دلار در طرف مقابل ما که مستاجریم و از ناچاری مقداری پس انداز تو بانک برای کمک خرجی گذاشتیم تا اگه خدا بخواد و قیمت خونه پایین کشید بتونیم صاحب یه سقف بشیم اونم اگه دختر شوهر نکنه جهیزیه بخواد دندانپزشکی و ورزش و مسافرت تعطیل شش ماه یکبار هم بعد جراحی سرطان چکاب آزمایش و سو نوگرافی و …. خدا رو خوش نمی آد که بدون اشراف به درد مردم یارانه رو حذف میکنید

  • پارسا پناهی

    دهک بندی یارانه ها یک اشتباه فاحش هست
    تمام یارانه ها باید بصورت یکسان بین تمام مردم توزیع شوند
    دلیل:
    اولا مردم میتوانند به روشهای مختلف مقدار دارایی های خودشان را کتمان کنند
    از جمله اینکه سرمایه های خودشان را از کشور خارج کنند و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند در حالیکه در داخل زندگی کنندیا اینکه سرمایه خود را بصورت ارز دیجیتال یا طلا یا نقدی در داخل کشور ذخیره کنندیا اینکه دارایی های خود را به اسم شخص دیگری ثبت کنند مثل پدر یا مادرمورد دوم اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که شخصی که تا دیروز فقیر بوده امروز هم فقیر باشد یا برعکس تا دیروز پولدار بوده و امروز هم پولدار باشدچون ممکن هست در اثر نوسانات بازار کل سرمایه اش را از دست دهد یا اینکه با یک روش و تغییر جدید تغییرات زیاد مالی داشته باشددلیل سوم این هست که ثروت هر شخص مربوط به خودش است و ربطی به منابع درآمد کل کشور ندارد و مستحق این حق مثل بقیه میشود. منظور فرض کنید شخصی بلند شده رفته یکی از کشورهای عربی و مقداری سرمایه بدست اورده است و حالا برگشته به کشور
    چه دلیلی دارد که از یارانه برخوردار نشود؟بنابراین هر نوع دهک بندی یک اشتباه محرزی است و باید هرچه زودتر اصلاح شود خصوصا با حذف یارانه ها که قیمت ها بشدت افزایش پیدا کرده و نیاز مند حمایت بیشتر دولت از مردم هست
    لطفا انتشار دهید شاید مورد توجه قرار گرفتبا احترام
    پارسا پناهی