کد مطلب: ۴۲۹۴۰۷

افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی « خودرو »

افزایش سرمایه 2008 درصدی « خودرو »

گزارش توجیهی افزایش سرمایه 2008 درصدی ایران خودرو روی کدال قرار گرفت که دلیل اصلی افزایش قیمت سهام ایران خودرو از ابتدای امسال تاکنون را پاشخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش توجیهی افزایش سرمایه ایران خودرو بالاخره روی کدال قرار گرفت. این افزایش سرمایه 2008 درصدی با هدف خروج «خودرو‌» از ماده 141 قانون تجارت صورت می‌گیرد. جزییات آن را در ادامه بخوانید.

پیشنهاد هیات مدیره ایران خودرو به مجمع عمومی فوق‌العاده برای انجام افزایش سرمایه از مبلغ 1530 میلیارد تومان به 32253 میلیارد تومان درسامانه کدال قرار گرفت.

واکنش معامله‌گران سهام در معاملات فردا به انتشار پیشنهاد هیات مدیره ایران خودرو جالب توجه است. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور خروج از ماده 141 قانون تجارت در دستور کار ایران خودرو است. پیش تر مدير عامل ايران خودرو هم گفته بود، این شرکت تا پایان امسال از ماده141 قانون تجارت خارج میشود.

برمبنای گزارش اعلامی، منابع تامین این افزایش سرمایه 30723 میلیارد تومانی از مازاد تجدید ارزیابی حدود 7100 میلیارد تومان زمین، حدود 2180 میلیارد تومان ساختمان، 10314 میلیارد تومان ماشین آلات و 11138 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های ایران‌خودرو بوده است.

باید توجه داشت که علت اصلی افزایش قیمتی سهام ایران خودرو از ابتدای سال 98 تاکنون این افزایش سرمایه بوده است و بعضا انتظاراتی بالاتر از این اعداد برای افزایش سرمایه به گوش می‌رسید. بر این مبناست که واکنش فردای معامله‌گران جالب توجه خواهد بود.

زیان انباشته ایران خودرو تا پایان آذر حدود 16058 میلیارد تومان بوده است و احتمال ساخت زیان در زمستان نیز با توجه به پایین‌تر بودن قیمت فروش از بهای تمام شده بیشتر به نظر می‌رسد، در نتیجه با همین افزایش سرمایه نیز احتمالا باید گفت ایران خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال 98 از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج نمی‌شود.

در واقع از دید تحلیلگران انتظارات بیشتری برای افزایش سرمایه ایران خودرو وجود داشت و این موضوع به عقیده معامله‌گران می‌تواند پایان بازی خودرویی‌ها را تایید کند. به عقیده آنها تجربه احتمال وقوع تجربه مشابه با بانک تجارت و بانک صادرات و درجا زدن قیمتی در یک سال آتی وجود دارد؛ دو سهم بانکی مزبور پس از انجام افزایش سرمایه سنگین در زمستان سال گذشته متوقف شده و تا همین چند هفته قبل مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته بودند.

اما در نقطه مقابل، برخی همین میزان افزایش سرمایه را نیز جذاب می‌دانند و به قیمت حدود 57 تومانی بعد از افزایش سرمایه (با فرض اینکه خودرو با قیمت کنونی به مجمع افزایش سرمایه برود و همچنین سایر مجوزهای افزایش سرمایه را نیز دریافت کند) اشاره می‌کنند. به این ترتیب ایران خودرو به ارزان‌ترین سهم بازار تبدیل می‌شود و بر همین اساس این موضوع می‌تواند از این سهم حمایت کند.

منبع: دنیای بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.