کد مطلب: ۲۱۲۲۰۷

افزایش شادی باید اولویت نهادهای اجتماعی و فرهنگی باشد

افزایش شادی باید اولویت نهادهای اجتماعی و فرهنگی باشد

جامعه‌شناسان معتقدند تولید و گسترش شادی و نشاط در جامعه باید در اولویت مهم نهادهای اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.

جامعه‌شناسان معتقدند،: بسط و گسترش روحیه نشاط و شادابی می‌تواند جامعه را از آسیب‌های اجتماعی، افسردگی و خشونت دور نگه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان در این راستا گفت: گسترش شهرها و صنعتی شدن جوامع تاثیر فراوانی در نشاط یک جامعه بر‌جا گذاشته است.

رضایی با تاکید بر ضرورت توجه هربیشتر به راهکارهای تقویت روحیه، امید و نشاط در جامعه گفت: منظور از نشاط در جامعه آرامش فکری به دور از هرگونه دغدغه و یا افکار پریشان در بین مردم است که آسیب‌های اجتماعی و هیاهوی زندگی شهری باعث شده است این نشاط به تدریج در جامعه کمتر از گذشته شود.

به گفته این جامعه شناس، تقویت نقطه ترویج مثبت اندیشی در جامعه ضروری است زیرا این مهم باعث انتقال امید به نسل فعلی و آینده کشور می‌شود.

رضایی ترویج مظاهر صحیح شادی، آگاه سازی مردم برای درک شادی واقعی و تمایز آن با شادی کاذب، اجرای برنامه‌های مناسب فرهنگی و هنری و فاخر، اجرای برنامه‌های ورزش عمومی، ایجاد یا بهبود زیر ساخت‌های لازم برای تقویت روحیه نشاط عمومی، همچنین تقویت فرهنگ بومی را از راهکارهای مناسب جهت ارتقای نشاط اجتماعی عنوان کرد.

یک روانشناس ارشد تربیتی نیز معتقد است: شادی به معنای سرزندگی و کامیابی از مهمترین نیازهای روانی بشر است و بدلیل تاثیرات عمده‌ای که بر زندگی انسان می‌گذارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

زهره کثیری افزود: شادی موهبت بزرگی است که باید آن را جستجو کرد، یافت، غنیمت شمرد و به دیگران نیز منتقل کرد.
وی همچنین شادی و نشاط را یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در زندگی و پویایی آن دانست و گفت: شادی به معنای خوشی، خرمی، طراوت و زنده دلی است که در رشد و بالندگی افراد و همچنین در بروز استعدادها و خلاقیت آنان نقش اساسی دارد و افراد بی نشاط و اندوهگین نمی‌توانند از استعدادهای نهفته خویش بهره کافی ببرند.

وی خاطرنشان کرد: برای شاد بودن باید مولفه امید به زندگی را افزایش داد، چون امید به زندگی و شاد بودن باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشی و… می‌شود پس برای افزایش امید به زندگی باید به دوران جوانی و نوجوانی و دغدغه‌های این نسل بها و ارزش دهیم.

در این راستا باید ترویج فرهنگ شادی و نشاط در جامعه با استفاده از ابزارهای ارزشمند رایج در میان مردم از جمله موسیقی؛ سینما و تئاتر جز سیاست‌های اصولی مدیران در سطوح مختلف اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.