کد مطلب: ۷۵۷۰۴

افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای اربعین

یک سایت خبری مدعی شد: سناریوی افزایش قیمت بلیط اتوبوس شهری که سال گذشته تا 100 رشد را تجربه کرد، دوباره با نزدیک شدن ایام اربعین کلید خورده است.شهر فردا نوشت: سناریوی افزایش قیمت بلیط اتوبوس شهری که سال گذشته تا 100 رشد را تجربه کرد دوباره با شروع محرم و نزدیک شدن ایام اربعین

یک سایت خبری مدعی شد: سناریوی افزایش قیمت بلیط اتوبوس شهری که سال گذشته تا 100 رشد را تجربه کرد، دوباره با نزدیک شدن ایام اربعین کلید خورده است.
شهر فردا نوشت: سناریوی افزایش قیمت بلیط اتوبوس شهری که سال گذشته تا 100 رشد را تجربه کرد دوباره با شروع محرم و نزدیک شدن ایام اربعین کلید خورده است. سناریویی که پشت معادله اقتصادی آن چالش‌های اجتماعی و شهری زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها می‌تواند کاهش اقبال عمومی از اتوبوس‌های شهری و به تبع آن افزایش ترافیک و تصادفات جاده‌ای باشد … سناریوی تلخی که پشت سکه آن به نفع هیچکس نیست..

مدیرعامل یک شرکت مسافربری که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با «شهر فردا» با اعلام این مطلب گفت: افزایش قیمت بلیط اتوبوس شهری که سال گذشته از 100 درصد فراتر رفت، تبعات منفی جبران‌ناپذیری به مجموعه اتوبوسرانی کشور زد و همین تبعات منفی امسال نیز با سناریوی قبلی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش برای افزایش 100 درصدی قیمت بلیط اتوبوس بین شهری در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های پیش هم افزایش 20 درصدی بلیط اتفاق افتاد وحالا با توجیه خالی برگشتن اتوبوس در مسیر برگشت از مهران دوباره افزایش قیمت خواهیم داشت.

این مسئول همچنین گفت: افزایش اینچنینی قیمت که به بهانه استقبال مردم از سفر به کربلا و مرز صورت می‌گیرد صدمات قابل توجهی برای سیستم حمل و نقل کشور دارد، بطوریکه باعث بدبینی مردم نسبت به ناوگان اتوبوسرانی بین شهری شده و میزان استفاده از اتوبوس‌های شهری را در سایر ایام کاهش می‌دهد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد قیمت اتوبوس برای یک سرنشین تهرانی به مقصد مهران با صندلی معمولی هم‌اکنون 42 هزار تومان است که پس از افزایش 100 درصدی به 84 هزار تومان خواهد رسید این افزایش برای صندلی اتوبوس‌های vip از 68 هزارتومان فعلی به 136 هزار تومان خواهد رسید که از قدرت خرید بسیاری از اقشار خارج است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته پیرو افزایش قیمت کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی زائران حسینی بوجود آمد اما در نهایت مکانیزمی برای کنترل قیمت بلیط طراحی نشد.

بر اساس این گزارش در جلسه‌ای که اخیراً انجمن‌‌های حمل و نقل مسافری جاده‌ای با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای داشتند، طبق اعلام رؤسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر، برای ایام اربعین حسینی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی به آنها، نرخ حمل مسافر از مرزها‌ به منظور جبران تردد یکسر خالی‌ پیشنهاد داده شد بدین مضمون که کرایه اتوبوس‌ها‌، به میزان سرجمع نرخ رفت و برگشت و با اندکی فراتر از آن باشد که با موافقت سازمان راهداری اعمال می‌شود.

در جلسه‌ای که اخیراً انجمن‌‌های حمل و نقل مسافری جاده‌ای با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای داشتند، مصوب شد‌ رقم ثابت نرخ به شکل مناسب اعلام و در تابلوهای اطلاع‌رسانی در توقفگاه‌های پیش‌بینی شده برای توقف اتوبوس‌های آماده جابه‌جایی زائران در مرزها، نصب شود ضمن آنکه انجمن‌‌ها و تشکل‌ها نیز بر حسن اجرای آن، نظارت کامل داشته باشند‌.

در همین جلسه همچنین رؤسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر با استناد به تجارب اربعین سال گذشته، خواستار تمهیداتی برای پیش‌بینی راننده کمکی و مساعدت و همکاری لازم از سوی پلیس راه و ساماندهی وضعیت ترافیک راه‌ها برای انتقال سریع زائران به شهرها شدند.

از دیگر جزئیات این جلسه و تصویب نرخ کرایه اتوبوس‌های برای ایام اربعین از دفتر حمل مسافر سازمان راهداری به جایی نرسید و مدیران این مجموعه اعلام کردند که درباره نرخ‌‌های بلیط اتوبوس برای ایام اربعین صحبت نمی‌کنند و این موضوع در حیطه اختیارات مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور است.

بر اساس گزارش این سایت خبری، یکی از ‌وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل جاده‌ای، ‌نظارت بر نرخ‌های بلیط ناوگان جاده‌ای و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیط است؛‌ قطعاً در بازار رقابتی نرخ‌‌های بلیط سقف و کف خواهد داشت و شرکت‌‌ها اجازه ندارند بلیط را با نرخ خارج از سقف تعیین شده به مسافران بفروشند و نظارت در این حوزه بر عهده سازمان راهداری است.

به هر حال نرخ‌‌های بلیط اتوبوس برای ایام اربعین در راستای جبران تردد یکسر خالی افزایش یافت و افزایش آن طبق فرمول: نرخ بلیط رفت + نرخ بلیط برگشت + درصدی افزایش، انجام شده است.

از ابتدای آبان ماه شبا مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نرخ بلیط اتوبوس به مقاصد استان‌های ایلام و خوزستان بیش از دو برابر می‌شود، طبق معمول و نظیر دیگر ایام پیک (نوروز) این اقدام به دلیل تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها انجام می‌شود و پس از اربعین حسینی قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی بازمی‌گردد.

امیدواریم با نظارت‌‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شرکت‌ها و رانندگان با افزایش منطقی نرخ بلیط و جلوگیری از سوءاستفاده مالی از زائران اباعبدالله، خدمات مناسبی را در این ایام به زائران ارائه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.