کد مطلب: ۳۳۳۰۱۴

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۷

افزایش قیمت خودرو قانونی است؟

افزایش قیمت خودرو قانونی است؟

روزنامه‌های امروز در گزارش خودرویی خود به نقل از سخنگوی سازمان تعزیرات نقل می‌کنند افزایش قیمت خودرو غیرقانونی است. این در حالی است که وزیر صمت آن را غیرقانونی نمی‌داند و روایت دیگری را ارائه می‌دهد.

افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل یکی از خبرهای مهم این روزهای رسانه‌های ایران است. از یک طرف، مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند که توان افزایش بیش از پیش قیمت‌ را ندارند. از طرف دیگر، خودروسازان نیز ادعا دارند هزینه‌های تولید خودرو به علت نوسانات ارزی، جهش قابل توجه داشته و با قیمت‌های قبلی توان ادامه تولید ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت‌های جدید خودرو حاکی از افزایش 10 میلیون تومانی قیمت انواع خودروهای داخلی به صورت میانگین است. افزایش قیمتی که به نقل از وزیر صمت اکنون موافقت حسن روحانی را نیز جلب کرده است.

روزنامه همشهری در گزارش امروز خود به بررسی افزایش قیمت خودرو پرداخته و به نقل از سخنگوی سازمان تعزیرات روایت می‌کند که افزایش خودسرانه قیمت محصولات ایران‌خودرو تخلف و غیرقانونی است.

این روزنامه با تیتر « بازار خودرو، گروگان خودروسازان » می‌نویسد: خودروسازان با هدف تسلیم دولت در برابر خواسته افزایش قیمت، به عرضه قطره‌چکانی در بازار روی آورده‌اند.

روزنامه خراسان نیز در واکنش به این موضوع روایت می‌کند که در قضیه افزایش قیمت خودرو « وزارت صمت، کنار خودروسازان و مقابل مردم » قرار گرفته است.

این روزنامه به نقل از سازمان تعزیرات اشاره می‌کند که افزایش قیمت چهار محصول ایران‌خودرو (پژو پارس اتوماتیک، رنو تندر پیکاپ، وانت آریسان و نیز مدل صندوق‌دار اچ سی کراس یعنی اس 30) غیرقانونی است. اما وزیر صمت در واکنش به این خبر اظهار می‌کند که نمی‌توان این قیمت‌گذاری را غیر قانونی دانست اما باید سازمان حمایت اعلام نظر کند.

خراسان همچنین به نقل از رئیس سازمان حمایت ادامه می‌دهد که اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست. اما به دنبال این افزایش قیمت‌، بازار را رصد و سپس واکنش نشان می‌دهیم.

رئیس سازمان حمایت در این خصوص با بیان اینکه چهار خودروی یادشده مشمول قیمت‌گذاری نیستند، می‌گوید: اگر افزایش قیمتی صورت گرفته، این افزایش قیمت نه نیاز به مجوز سازمان حمایت داشته و نه سازمان حمایت به این خودروساز مجوز افزایش قیمت داده است. اما این موضوع هم به معنای آتش به اختیار خودروسازها نیست، این سیاست باید ظرف یک تا دو هفته آینده منجر به کاهش قیمت خودرو شود و اگر این اتفاق نیفتد حتما سازمان حمایت پیگیری می‌کند.

روزنامه جوان نیز در گزارش خودرویی امروز خود اشاره می‌کند که « روحانی مقابل تهدید خودروسازان جا زد. » جوان روایت می‌کند که در ابتدا دولت مقابل خواسته خودروسازان مقاومت کرده بود. اما به علت اینکه دولت از جانب خودروسازان به تعطیلی و خطر بیکاری کارگرانش، تهدید شده بود، در نتیجه گویا دولت نیز در این زمینه تسلیم شده است.

این روزنامه به نقل از وزیر صمت می‌نویسد: بخشي از خودروها مشمول قيمت‌گذاری شوراي رقابت است و دولت در آن ورود پيدا می‌كند و بخشي كه خارج از مصوبه شورای رقابت است،‌ فرآيندي كارشناسی دارد كه سازمان حمايت و توليدكنندگان بايد در اين باره توضيح دهد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد از جریان افزایش قیمت خودرو رمزگشایی کرده و به بررسی « واکنش‌ها به نسبت طرح پیش‌فروش خودرو » پرداخته است. دنیای اقتصاد روایت می‌کند که چهار محصول ایران‌خودرو که با قیمت‌های جدید روز گذشته پیش‌فروش شدند، به سرعت به فروش رفتند.

این روزنامه اشاره می‌کند که براساس سیاست‌گذاری‌های جدید، قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان از این بعد با خود خودروسازان خواهد بود. با این حال، سازمان حمایت باید در مورد قیمت اعلامی خودروسازان نظر بدهد و ورود کند. اتفاقی که برای افزایش قیمت اخیر هنوز رخ نداده و سازمان حمایت سکوت کرده است.

دنیای اقتصاد در مورد سکوت سازمان حمایت در این خصوص می‌نویسد: در شرایطی که مسئولان سازمان حمایت ترجیح داده‌اند در زمینه قیمت‌گذاری خودرو همچنان سکوت کنند، شهاب‌الدین بی‌مقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی پرده از توافق جمعی خودروساز، دولت و مجلس برای افزایش قیمت خودرو برداشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این که خبر افزایش قیمت خودرو ها رو توی اخبار غیر قانونی عنوان میکنن راه افزایش قیمت ها رو به صورت قانونی باز میکنه…

  • ناشناس

    […]خودروسازان و تولید کنندگان تا دیروز قیمت بالای ارز را بهانه می کردند، الان که ارز حداقل 50 درصد کاهش پیدا کرده الان دیگه چه بهانه ای دارند؟
    چرا هیچ کس پیگیر مطالبات مردم و این همه فساد نیست؟[…]
    چرا کسی با دانه درشتها کاری نداره؟ اگه مشکل سلطان سکه بود س چرا هنوز قیمتها اینهمه بالاست؟ چرا فکر می کنید مردم نمی فهمند؟
    […]

  • ehsan

    افزایش قیمت خودرو غیر قانونی هست مردم ندارند مردم بیچاره اند بدبختند چرا کسی تو این کشور به فکر مردم عادی نیست اکثریت مردم یا کارگرند یا کارمند که کمرشون زیر بار تورم سیصد درصدی خرد شده با کدام افزایش درامدها خودرو میخواد گرون بشه ؟؟؟؟