کد مطلب: ۶۳۸۵۰۱

افزایش قیمت غلات در اثر جنگ روسیه و اوکراین

افزایش قیمت غلات در اثر جنگ روسیه و اوکراین

افزایش قیمت غلات و مواد غذایی در این روزها به چالشی جدی تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد قیمت غلات بالاترین سطح طی یک دهه اخیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت غلات چقدر شد؟

جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت غلات در دنیا افزایش پیدا کند. طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت«فین بولد»اختلالات ایجاد شده در عرضه گندم توسط دو کشور درگیر جنگ باعث شد تا رکورد ده ساله قیمت غلات در دنیا شکسته شود و قیمت گندم به بالاترین سطح طی ۱۴ سال اخیر برسد. دو کشور روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در دنیا هستند و درگیری این کشورها با جنگ بر دامنه چالشهای اقتصادی دو کشور اضافه کرده است.

این رسانه نوشت: «از یک طرف قیمت غلات در دنیا کاهش یافته است و از طرف دیگر نگرانیهایی در مورد عدم عرضه کافی این محصولات در دوره های آتی وجود دارد زیرا دولت روسیه دستور توقف صادرات شماری از کالاهای ضروری را صادر کرده است و اگر غلات که اصلی ترین منبع غذایی دنیا هستند به بازار راه پیدا نکند، در ماه های آتی با تشدید روند افزایش قیمت غلات در بازار روبرو خواهیم بود.»

در برخی از گزارشها در مورد افزایش تولید گندم در دیگر کشورهای تولید کننده برای جبران کسری دو کشور روسیه و اوکراین صحبت شده است ولی به نظر می رسد این طرح چندان عملی نباشد. به عنوان مثال استرالیا یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادر کننده غلات در دنیا است.

این کشورهر ساله ۸۰ درصد از گندم تولیدی خود را وارد بازارهای صادراتی می کند و اینکه توان افزایش صادرات را دارد یا خیر مساله ای است که این روزها توسط کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

کوین اسکات یکی از تحلیل گران بخش کشاورزی در گزارش اخیر خود نوشت: «نمی توان انتظار داشت افزایش تولید گندم در استرالیا به اندازه ای باشد که بازار را به تعادل برساند. اقتصاد دنیا درگیر بحرانهای ناشی از کرونا است و چالشهای مالی زیادی در دو سال اخیر تجربه کرده است. حال جهان با معضل دیگری روبرو شد و آن جنگ در قاره اروپا و بین دو کشوری است که در تولید سوختهای فسیلی ، منابع معدنی و محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند. این بحران تاثیری طولانی مدت روی بازار های جهانی خواهد داشت و بازار غذا هم متاثر از آن است.»

بررسی های آمارهای مربوط به تولید گندم در استرالیا نشان می دهد میزان تولید گندم در این کشور به بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر رسیده است و شاید امکان زیادی برای افزایش تولید در این کشور وجود نداشته باشد.

افزایش ظرفیت تولید یک محصول کشاورزی یک فرایند یک ماهه یا یک ساله نیست بلکه برای اجرای این سیاست باید برنامه ریزی های دقیق در سطح ملی انجام شود و این فرایند بدون شک بالغ بر سه سال طول می کشد.«فین بولد» تاکید کرد«استرالیا برای بهره برداری اقتصادی از موقعیت کنونی،سطح زیر کشت گندم را افزایش می دهد ولی این افزایش به اندازه ای نیست که بتواند کمبود عرضه موجود در بازار را تامین کند. به همین دلیل باید اطمینان داشت قیمت گندم در جهان به سرعت در مسیر افزایشی رشد می کند.»

افزایش شاخص قیمت مواد غذایی در گزارشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. فایو در گزارش اخیر خود نوشت:« شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است. افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غذایی به این معنا نیست که افراد باید برای تامین نیازهای خود هزینه بیشتری بپردازند بلکه نشان می دهد شمار زیادی از جمعیت ساکن روی کره زمین دیگر به مواد غذایی دسترسی ندارند. از بین رفتن سلامت مردم و تشدید بحران سلامتی مساله ای است که بیش از پیش باید مد نظر قرار بگیرد.»

منبع: بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.