کد مطلب: ۵۰۲۵۶۹

زمزمه‌های افزایش قیمت نان

زمزمه‌های افزایش قیمت نان

مسئولیت افزایش قیمت نان در استان‌ها بر عهده استانداری گذاشته شده است اما، استانداری‌ها هم در این رابطه باید هماهنگ عمل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمزمه‌های افزایش قیمت نان در بیشتر استان‌ها به گوش می‌رسد از تهران تا سیستان و بلوچستان افزایش قیمت نان محتمل است و حالا فقط حرف از این است که جزئیات آن چگونه است و چقدر قرار است قیمت نان گران شود.

روز گذشته رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اعلام کرد که این اتحادیه پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی قیمت نان در تهران را ارائه کرده است.

«بیژن نوروز مقدم» روز یکشنبه با تاکید بر اینکه طی ۵ سال، از سال ۹۳ تا ۹۸ به رغم افزایش نرخ تورم اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها در پایتخت داده نشد، گفت: "در شهریور ۹۹ پس از هشت ماه دوندگی اتحادیه، بالاخره مسئولان پذیرفتند که دیگر نانوایان نمی‌توانند به کار خود با قیمت‌های قبلی ادامه دهند و قیمت نان را ۴۵ درصد افزایش دادند."

نوروز مقدم با تاکید بر اینکه قیمت جدید هزینه‌های نانوایان را پوشش نمی‌دهد و مورد تایید آن‌ها نیست، گفت: «این در حالی بود که در دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ نان آمده است که نرخ گندم باید ملاک تعیین قیمت‌گذاری نان قرار گیرد و از ابتدای سالجاری نانوایان می‌توانند مطابق با افزایش قیمت گندم، قیمت نان را افزایش دهند.»

او می‌گوید با وجود افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، افزایش قابل توجه دیگر هزینه‌ها از جمله حمل و نقل و خرید خمیر مایه و … هنوز برای افزایش قیمت نان تصمیم گرفته نشده است.

او گفت که پس از ماه رمضان آنالیز قیمتی خود را برای مسئولان ارائه کرده‌اند و استانداری تهران می‌گوید درخواست‌شان به حق است، اما "بر خلاف روند قانونی آن که باید تصمیم در کارگروه استانی گرفته شود، موضوع را به وزارت صمت ارجاع داده است."

نوروزی مقدم ادامه داد: «وزارت صمت نیز آن را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد و سازمان حمایت مکلف به بررسی آن شد.»

نوروز مقدم تاکید کرد: "حالا بعد از گذشت چندین ماه وزارت صمت به ما می‌گوید که برای افزایش نرخ نان در استان تهران باید در هیات دولت تصمیم‌گیری شود."

نوروز مقدم این اقدام وزارت صمت را خلاف دستورالعمل‌های خود وزارتخانه دانست.

انتقاد نماینده مجلس و تکذیب وزارت صنعت

در همین حال امروز احمد نادری، نماینده مجلس در واکنش به خبر افزایش قیمت نان در توییتر نوشت: "قیمت مواد غذایی ساده کارگران را در سال‌های اخیر چند برابر کرده‌اند و اکنون خبر می‌رسد که می‌خواهند دوباره نان را گران کنند. گران سازی چندبرابری کالا‌های پایه و اساسی توسط دولت را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا فشار حداکثری برتوده‌های فرودست و محروم در راستای فراهم کردن فضای مذاکره مجدد نیست؟ "

البته تاکنون هیچ مقام دولتی افزایش قیمت نان را تائید نکرده است، حتی خبری از تصمیم گیری در این باره هم وجود ندارد.

در همین رابطه عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار اخبار منتشره را رد کرد. او گفت: "بحث افزایش قیمت نان فعلا مطرح نیست و اگر بحثی در این باره در رسانه ها مطرح می شود مسائل کارشناسی است و این به منزله افزایش قیمت نان نیست، قیمت نان همچنان در اختیار استانداری های کشور است و هرگونه اظهار نظری در مورد افزایش قیمت نان اظهار نظر فردی و فاقد وجاهت قانونی است."

همچنین چندی پیش استانداری تهران به نوعی گلایه نانوایان برای افزایش قیمت نان را تائید کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: "قیمت نان تغییری نکرده و نانوایی‌ها از قیمت‌ها بسیار گله‌مند هستند، چون علی رغم اینکه قیمت آرد تغییری نکرده، هزینه‌هایی مثل آب، برق، گاز، بیمه، حمل آرد و… بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و در دو سال گذشته هیچ افزایش قیمت نانی اتفاق نیفتاده است."

او افزود: "نانوایان درخواست جدی برای افزایش قیمت نان دارند، ما هم این موضوع را آنالیز کرده‌ایم، اما به دلیل اینکه وزارت صمت می‌خواهد برای تمام کشور تصمیم جدیدی بگیرد، ما نمی‌توانیم در استان قیمت را تغییر دهیم."

افزایش قیمت نان و نگرانی در دیگر استان‌ها

فقط تهران نیست که زمزمه‌های افزایش قیمت نان در آن مطرح است. در دیگر استان‌ها نیز نگرانی‌هایی از این جهت وجود دارد.

در همین راستا اخیرا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: "بر اساس رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، تمام تلاش مسئولان بر این است که به خاطر شرایط اقتصادی افزایش قیمت نان در این استان انجام نشود."

مسئولیت افزایش قیمت نان در استان‌ها بر عهده استانداری گذاشته شده است اما، استانداری‌ها هم در این رابطه باید هماهنگ عمل کنند.

ماه گذشته یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره افزایش قیمت نان گفته بود "گندم با قیمت ثابت و قبلی به کارخانه‌های آرد و نانواخانه‌ها عرضه می‌شود و در مورد آرد مورد نیاز نانوایان نیز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم."

او تصریح کرد: "با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل آرد و دستمزد کارگران و سایر نهاده‌ها و آیتم‌های موثر در تولید، به استانداران سراسر کشور اختیار داده شده است تا نسبت به بررسی و آنالیز قیمت تمام شده هر کدام از نان‌ها با هماهنگی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام نمایند."

در چند ماه اخیر با افزایش شدید تورم گزارش‌های نگران کننده درباره کمبود نان در استان‌های مختلف منتشر شد. به ویژه در استان‌های مرزی این معضل نمود بیشتری دیده می‌شد.

بالا رفتن قیمت آزاد آرد نیز موجب شد که فساد در این حوزه افزایش یابد.

منبع: تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جواد

    سلام
    نانوایان هم موافق افزایش قیمت نان نیستند ولی انتظار دارند مسئولین هم ب فکر انان باشند و ارد را ارزانتر ب انها بدهند.خمیر مایه رو ارزانتر بدهند.بیمه رو رایگان کنندو‌… چند ایتم دیگر ک دست دولت هست زندگی انها هم خرج دارد اخر یک کارگر نانوایی از صبح زود تا اخر شب باید سر کار باشد ن از زندگی چیزی میفهمد ن از هیچ چیز فقط و فقط کار یک شاطر نانوایی با این مهارت اخر درست است برجی سه میلیون بگیرد ک خرج روزمره اش رو جواب نمیدهد از صبح تا شب هم باید سر کار باشد اقایان مسئولین خودتون ک مهارت رو ندارید حاظرید از صبح تا شب با این حقوق در نانوایی واستید؟؟؟؟؟

  • #t

    دارن شورشو در میارن دیگه همون نون هم نمیشه خورد والا دارن همه چیزو خراب می کنن……

  • ناشناس

    اصفهان که توی این چند ماه اخیر حدود ۳ الی ۴ مرتبه افزایش دادند. یعنی باز هم بیشتر میخواد بشه .
    پس حقوقها رو هم افزایش بدن دوباره .

  • ناشناس

    بازار از دست روحانی در رفته .
    کسی که مسئول اجرائیاته هر روز دم از قانون میزنه .

  • ناشناس

    باسلام ای کاش کمی نانوایان راکمی درک میکردند. می گویند اردگران نشد بقیه جنس هاچطور ارسال ۹۹ تا حالا هشت میلیون هزینه اضافه شده به نانوا وکارگرنانواظلم بررگی درحق نانوا وکارگرنانواظلم