کد مطلب: ۶۶۲۸۹

افزایش مناطق آزاد سودی برای اقتصاد کشور ندارد

افزایش مناطق آزاد سودی برای اقتصاد کشور ندارد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ناکامی مناطق آزاد در حمایت از تولید ملی گفت: راهکار منحصر به فرد موفقیت مناطق آزاد این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نیز در این مناطق دیده شوند و به‌اندازه واردات تسهیلات بگیرند.عبدالرضا امیرتاش در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد که یک‌فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده

4cfbd65dad66d7c8baf20760e68af594_XL.jpg یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ناکامی مناطق آزاد در حمایت از تولید ملی گفت: راهکار منحصر به فرد موفقیت مناطق آزاد این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نیز در این مناطق دیده شوند و به‌اندازه واردات تسهیلات بگیرند.
عبدالرضا امیرتاش در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد که یک‌فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، اظهار داشت: در شرایط کنونی افزایش مناطق آزاد با توجه به اوضاع تولید داخلی که اکثریت کالاهای ایرانی نمی‌توانند در بازار رقابتی شرکت کنند، سودی به حال اقتصاد کشور نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تعداد مناطق آزاد برای رونق تولید و پیشرفت اقتصاد ایران می‌تواند مفید واقع شود یا خیر، گفت: به‌طور کلی و مطلق نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ اگر که مناطق آزاد محلی برای داد و ستد آزادانه کالاها باشد برای اقتصاد و رونق تولید می‌تواند مفید واقع شود اما اگر محملی برای واردات کالا باشد جواب منفی است و برای اقتصاد مضر است.

وی سپس در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربیات حاصل از مناطق آزاد موجود آیا با این شرایط ایجاد مناطق آزاد جدید برای اقتصاد ایران مفید است یا خیر، افزود: در پاسخ سؤال گذشته اشاره شد که اگر محلی صرفاً برای واردات کالا باشد، خیر نمی‌تواند مفید باشد.

امیرتاش با اشاره به اینکه راهکار منحصر به فرد موفقیت در مناطق آزاد این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نیز در آن دیده شوند تا بتوانند از تسهیلات بیشتری برای تولید و عرضه کالاهای خود بهره ببرند، افزود: یعنی به‌موازاتی که برای واردات تسهیلات در نظر گرفته می‌شود؛ برای صادرات نیز باید به همان مقدار تسهیلات در نظر گرفته شود.

وی در مورد تصویب لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد گفت: اگر چنین بندهایی در آن دیده شود خوب است اما اگر قرار بر این باشد که فقط واردات را تسهیل کند بنده با آن موافق نیستم.
به گزارش تسنیم، امیرتاش در مورد مناطق آزاد فعلی نیز گفت: اگر شاهد عدم توفیق این مناطق برای اقتصاد کشور هستیم؛ دلیلش، ضعف در تولید داخلی است. تا تولید داخلی رونق نگیرد مناطق آزاد نمی‌تواند مفید واقع شود؛ زیرا یک مجموعه به هم پیوسته است که با هم تکمیل می‌شود.

وی با توجه به موفقیت مناطق آزاد در سایر مناطق جهان گفت: مناطق آزاد در سایر کشورها محل گردش کالاها هستند نه‌فقط محل واردات، این در حالی است که در ایران بسیاری از واردات از مناطق آزاد صورت می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، امیرتاش در ادامه در پاسخ به این سؤال که به‌جز عدم حمایت و اعطای تسهیلات از سوی مسئولین، علت عدم توفیق تولید داخلی، چه نکاتی می‌تواند باشد، گفت: از جمله ادله دیگری که مانع تولید داخلی است می‌توان به مشکلات فرهنگی مردم در رویکرد به کالاهای خارجی صحبت کرد. مردم هنوز ایمان به تولید داخلی پیدا نکرده‌اند. هنوز فکر می‌کنند واردات تافته جدابافته است.

وی همچنین با ابراز "هنوز تولیدکنندگان ما به آن فرهنگ رقابتی نرسیده‌اند"، افزود: بهترین شاهد مثالمان صنعت خودرو هست که هنوز نتوانسته خود را به بازار رقابتی جهانی بعد از بیش از پنجاه سال برساند.

امیرتاش یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران را عدم گردش مالی دانست و افزود: اکنون بالای هزار ــ هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داریم ولی کارکرد خود را انجام نمی‌دهد.

وی در انتقاد به رکود حاکم در فضای کشور گفت: شما یک برکه را در نظر بگیرید اگر آب درون آن قرار بگیرد و گردش نداشته باشد تبدیل به مرداب خواهد شد.

امیرتاش در پاسخ به این سؤال که راهکار برون‌رفت از مشکل عدم گردش مالی چیست، گفت: بهترین کار برای به گردش درآوردن نقدینگی و خروج از رکود تقویت تولید داخل است که وظیفه دولت به‌تنهایی نیست. بین خود مردم هم باید فرهنگ سازی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.