کد مطلب: ۴۰۲۹۶۵

افزایش ۵ درصدی تولید چای در کشور

افزایش ۵ درصدی تولید چای در کشور

رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ تن چای سبز خریداری‌ و از این میزان برداشت ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن چای خشک استحصال‌شده که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ تن چای سبز خریداری‌ و از این میزان برداشت ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن چای خشک استحصال‌شده که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ حبیب جهانساز گفت: بر اساس آمار روز گذشته تاکنون ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ تن چای سبز خریداری‌شده که ۵۶ هزار و ۵۹۰ تن برگ سبز درجه ۱ و ۵۵ هزار و ۲۲۳ تن برگ سبز درجه ۲ بوده است.

وی افزود: از این میزان برداشت چای سبز ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن چای خشک استحصال‌شده که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

رئیس سازمان چای کشور، ارزش ریالی برگ سبز خریداری‌شده را ۳۰۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: میزان مطالبات پرداخت‌شده به کشاورزان نیز ۲۵۳.۷ میلیارد تومان بوده است که تاکنون ۸۲.۷ درصد آن پرداخت‌شده است.

وی، گفت: پس از پایان برداشت، به منظور به‌زراعی باغات چای، ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد در نظر گرفته شده که از طریق صندوق تخصصی حمایت از صنعت چای در مرحله اول به چای‌کاران پرداخت خواهد شد و خوشبختانه قابلیت پرداخت بیشتر و بدون سقف در مراحل بعدی وجود دارد.

جهانساز ادامه داد: با پرداخت ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات، حدود ۵ هزار هکتار عملیات به‌زراعی انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه باغات چای کشور قدیمی هستند و لازم است پس از ۱۸ تا ۲۰ سال کف‌بر شوند، افزود: عملیات به زراعی شامل انواع هرس ازجمله کف‌بُر، کمربُر و سربُر است و این عملیات سبب افزایش عملکرد حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصدی خواهد شد؛ همچنین افزایش کمیت و کیفیت باغات را در پی دارد.

وی بابیان اینکه عملیات به‌زراعی باغات چای فقط مخصوص باغات فعال فعلی نیست، گفت: حدود ۵ تا ۶ هزار هکتار باغات رهاشده چای در کشور وجود دارد و برنامه‌ریزی‌شده پس از عملیات به زراعی، کف‌بُر و به‌روز کردن، این باغات وارد چرخه تولید شوند.

جهانساز افزود: ۸۵ درصد هزینه طراحی اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار برای باغات نیز به‌صورت بلاعوض از سوی دولت به باغاتی که پروانه بهره‌برداری دارند، پرداخت می‌شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.